Zmapovali jsme, kterým bankám rostou počty klientů a kde je úbytek

  • 217
Novým bankám, které již několik let konkurují těm tradičním, přibývají klienti. Poskytují bankovní služby již téměř čtyřem milionům lidí, což je o 658 tisíc více než v loňském roce. K poklesu klientely došlo jen u Hello bank!. U tradičních bank se počty klientů většinou stabilizují, ale i rostou. Skokový přírůstek má díky akvizici MONETA.
ilustrační snímek

Co do počtu získaných nových klientů je skokanem roku Air bank. Její služby využívá již 841 tisíc lidí, což je o 138 tisíc více než v dubnu 2019. Na druhém místě je Fio banka s přírůstkem 120 tisíc klientů, jejichž celkový počet se tak zvýšil na jeden milion a 45 tisíc. Na třetí příčce je Equa bank s přírůstkem 66 tisíc a celkovým počtem 452 tisíc klientů.

Nové banky – počty klientů
BankaLeden 2015Listopad 2016Leden 2018Duben 2019Srpen 2020
Air Bank330 000508 000605 000703 000841 000
Banka CREDITAS20 00040 00067 000110 0000
Equa bank120 000242 000307 000386 000452 000
mBank540 000630 000650 000670 000710 000*
Sberbank80 000107 250125 000128 000128 000
Trinity Bank11 00024 500
Fio banka460 000660 000798 000925 0001 045 000
Hello bank!400 000421 000379 000
Celkem1 780 0002 417 2502 925 0003 311 0003 969 500
Zdroj: jednotlivé banky, *údaj ke konci července 2020

Čtvrté místo patří letos mBank, které přibylo 66 tisíc klientů na celkových 710 tisíc. V přírůstku počtu klientů boduje i nejmladší český bankovní dům Trinity bank, jež se zaměřuje především na zhodnocování vkladů střadatelů. Celkově u této banky spoří již 24,5 tisíce lidí, což je o 13,5 tisíce více než před rokem.

K poklesu o 42 tisíc klientů došlo u Hello bank!. Úbytek klientů oproti minulému období vysvětluje banka revizí velkého portfolia kreditních karet. Naopak v oblasti osobních půjček či depozitních produktů se Hello bank! daří zvyšovat počty klientů.

Klientela přibývá i některým tradičním bankám

Mezi tradičními bankami jsou co do počtu klientů nadále silnou trojkou Česká spořitelna, skupina ČSOB a Komerční banka. U nejsilnější České spořitelny se jejich počet ustálil na 4,6 milionech.

Tradiční banky – počty klientů
BankaLeden 2018Duben 2019Srpen 2020
Česká spořitelna4 670 0004 630 0004 600 000
ČSOB skupina*3 700 0003 667 000¹4 200 000
ING Bank423 496436 000422 000
Komerční banka1 664 0001 658 000¹1 657 000**
MONETA Money Bank1 033 000998 000¹1 386 000
Raiffeisenbankpočty neuvádí, odhad 600 000počty neuvádíPočty neuvádí, odhad 700 000
UniCredit Bank303 000počty neuvádí, odhad 750 000počty neuvádí, odhad 800 000
Zdroj: jednotlivé banky;* včetně Poštovní spořitelny a dalších dceřiných společností; **údaj ke konci června 2020

Letos také výrazně posílila MONETA Money Bank, a to především díky tomu, že do její skupiny přibyla stavební spořitelna Wüstenrot, nově přejmenovaná na Moneta stavební spořitelnu. Do konce roku má do skupiny přibýt i hypoteční banka Wüstenrot. Celkově tak MONETA poskytuje bankovní služby více než 1,3 milionů klientů.

Raiffeisenbanka (RB) a UniCredit Banka (UCB) počty klientů již několik let běžně neuvádí, nicméně redakce iDNES.cz zjistila, že se jim daří získávat nové klienty. RB má nyní podle odhadu 700 tisíc klientů a UCB kolem 800 tisíc. Služby tradičních bank tak využívá služby celkově kolem 13 milionů a 765 tisíc klientů.

Jedna banka není už na celý život

Analýza potvrzuje, že Češi přestávají považovat banku za něco, co si volí na celý život. Už se nebojíme víc experimentovat, zkoušet nové služby a zřídit si dva i tři běžné účty. Každá banka se proto snaží mít určitou službu, kterou se chce odlišovat a na kterou klade důraz. 

Klienti tak mají možnost si „vyzobat“ od každé to nejlepší – například vyhovující prostředí mobilního bankovnictví, možnost získat odměnu při placení debetní a kreditní kartou nebo mít vyšší úrok u spořicích produktů. Důvodem pořídit si další účet je i bezplatný výběr z bankomatu kdekoliv na světě, nebo propojení s jiným produktem, například hypotékou, nebo možností investovat.

Účet zdarma je již běžný standard

Banky se shodují v tom, že bezpoplatkové běžné účty jsou již standardem a jsou považovány za samozřejmost. Založit si jich více a v několika bankách je totiž snadné. Za standard, zvlášť u mladší generace, se dnes považuje i plnohodnotný bankovní servis v mobilním telefonu.

Kvůli koronavirové pandemii klienti nechtějí chodit do bankovních poboček tak jako dříve a preferují možnost vyřízení běžných služeb přes telefon či online z jakéhokoliv místa. Roste také zájem o multibanking, tedy možnost obsluhovat více účtů z jedné banky.

Rozhoduje servis služeb a péče o klienta

Češi si také mnohem víc uvědomují, že bankovní poplatky stále existují a rozdíly v zaplacených poplatcích u různých bank mohou být stále velké. Proto již umí mnohem víc porovnávat a jsou ochotni přejít tam, kde zaplatí méně, ale zároveň získají dobrý servis služeb. Od své banky přitom očekávají jednoduché produkty a pravidelné inovace včetně rozvoje mobilního bankovnictví.

Banky zároveň zaznamenávají, že kamenné pobočky jsou pro mnohé klienty stále důležité. Při volbě bankovního domu totiž rozhoduje i to, jaká je individuální péče o běžného klienta. Proto se dá očekávat, že si banky začnou konkurovat nejen rozvojem online služeb, ale i specializovaným osobním servisem a poradenstvím.

A v čem jsou jednotlivé banky oproti konkurenci jiné a jak vidí budoucnost? Se strategií všech 15 bank se můžete seznámit na další stránce.

Air Bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Od začátku je naším cílem být první bankou, kterou mohou mít lidé rádi. Proto věnujeme veškerou naši energii do vytváření jednoduchých a příjemných služeb, které budou lidé naprosto přirozeně a rádi používají a navíc jim šetří peníze. Peníze už dnes u nás klienti šetří nejen pomocí výhodných úroků nebo tím, že za běžné služby nemusí nic platit, ale poslední dva roky mohou od nás dokonce získat nějaké peníze zpátky ze svých nákupů. Náš lidmi i odborníky oceňovaný přístup ke klientům a jednoduché a příjemné služby ale jen tak s pomocí ceníku porovnat nejde. I proto jsme loni spustili jednoduchou možnost založení účtu přímo přes mobilní aplikaci, aby si naše služby mohli lidé snadno vyzkoušet a zažít si sami, jaké je to mít banku, kterou mohou mít rádi,“ říká Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank

Banka CREDITAS: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Jsme česká banka a každý klient je pro nás důležitý. Klientům přinášíme maximální komfort pro každodenní transakce, kde prim hrají moderní technologie - skvělá mobilní aplikace a internetové bankovnictví, které toho umí o dost víc než ostatní. Například propojuje účty ve více než dvaceti českých a slovenských bankách. Klientům nabízíme celou škálu služeb a produktů zdarma a bez podmínek. Například běžný účet, nic se u nás neplatí za výběry ze všech bankomatů doma i ve světě, splacení části nebo celé hypotéky je také bez sankcí a poplatků. Pořád stavíme také na výborném zhodnocování úspor a schopnosti individuální péče. To vše v duchu sloganu: Chtějte víc od své banky,“ říká Lucie Brunclíková, ředitelka komunikace a marketingu Banky CREDITAS.

Česká spořitelna: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Jsme nejdostupnější bankou jak z hlediska velikosti naší pobočkové a bankomatové sítě tak z hlediska nonstop dostupnosti naší klientské péče po telefonu, e-mailu, chatu a na sociálních sítích. Jako jediná banka zároveň nabízíme péče osobního bankéře (v rámci služby Moje zdravé finance) všem klientům bez ohledu na jejich bonitu - každý z nich může mít mobilní telefon na svého bankéře,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

ČSOB (skupina): V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Nabízíme veškeré bankovní a pojišťovací služby na jednom místě – tedy na pobočce i v digitálu (všechny produkty jsou klientovi k dispozici v jeho internetovém bankovnictví i smartbankingu). V České republice jsme díky naší pobočkové síti i spolupráci s Českou Poštou nejdostupnější bankou. Téměř všechny produkty si u nás klient může zřídit i online. Klientům chceme usnadňovat život a přinést řešení šitá na míru, proto je naší vizí nabídnout klientům digitální asistentku. Chceme nabízet i některé nebankovní služby zjednodušující život, například jsme spustili možnost platby za parkování přes naší aplikaci DoKapsy, zatím pro Ústí nad Labem, ale další města budou přibývat. Klientům také přinášíme řešení, která jsou v souladu s udržitelností životního prostředí – nabízíme zelenou hypotéku, autopůjčku a investice. V říjnu představíme také jako první platební kartu z recyklovaného materiálu,“ říká Patrik Madle, mluvčí ČSOB a Poštovní spořitelny.

Equa bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Jednoduchost, transparentnost, důvěra, respekt – naše základní čtyři hodnoty, kterými se v Equa bank řídíme a na kterých stavíme naše služby. Za služby, které klientům zpoplatňujeme, nabízíme odpovídající hodnotu. Základní služby jsou však v naší bance zdarma. Od klientů za to dostáváme jejich důvěru, s níž nám svěřují své peníze pro každodenní život nebo své úspory. Dále klademe důraz na to, aby naše služby byly moderní a abychom byly vždy v čele – pokud jde o používané a klientům nabízené technologie. Naší vlajkovou lodí je mobilní aplikace, která je díky pohodlí a přehlednosti tou nejlepší bankovní mobilní aplikací, jakou v Česku dnes můžete mít,“ říká Ondřej Hák, ředitel retailového bankovnictví Equa bank.

Fio banka: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Mezi tzv. novými bankami nabízíme našim klientům vlastně všechny služby, které najdou u tradičních bankovních domů a vše u nás mohou vyřídit pod jednou střechou. Nabízíme jim běžný účet bez poplatků pro běžné klienty i podnikatele, hypotéky, rozsáhlé možnosti investování, síť poboček, bankomatů a vkladomatů, stejně jako digitální „verzi“ banky, kdy mohou prakticky vše vyřídit online. Zároveň jsme stabilní v naší poplatkové politice, neměníme podmínky a klienti u nás vědí, že se na nás mohou spolehnout. I proto jsme letos, kdy slavíme desetileté výročí od získání bankovní licence, přivítali miliontého klienta. Jsme praktickou bankou, která klientovi nechce stát v cestě, ale spíš ho světem financí provázet a být mu po ruce,“ říká mluvčí Fio banky Jakub Heřmánek.

Hello bank!: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Hlavním posláním Hello bank! je zjednodušovat klientům jejich život s financemi. Naše bankovní produkty jsou jednoduché, jasné a bez zbytečných podmínek. Nedělíme nabídky na ty výhodnější pro nové klienty a ty druhé. Stávajících klientů si vážíme a vždy jim nabízíme něco navíc. Naše produkty se dají sjednat rychle online či po telefonu. Dlouhodobě také držíme atraktivní úroky u běžného účtu 0,6% p.a., i Hello spoření 1% p.a.
Hello bank! je jediná banka, která nabízí prodej na splátky u více než 1 800 partnerů přímo v místě jejich nákupu. To vše vytváří netradiční mix služeb a individuálního přístupu ke klientovi, který je jedinečný i v rámci naší mateřské skupiny BNP PARIBAS, „říká mluvčí Hello bank! Gabriela Pithartová.

ING Bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Budoucnost bankovnictví je ve stále jednodušším, intuitivním a uživatelsky přívětivém ovládání osobních financí. Z banky se zároveň stává osobní poradce klienta v oblasti jeho financí. Funkce banky se tak integruje i do jeho nákupních či obdobných životních rozhodnutí. Naše banka si klade za cíl pomáhat lidem být vždy o krok napřed. Nebojíme se odvážných rozhodnutí. Na český trh jsme vstoupili ve stejném roce, kdy se země připojila k internetu a o přibližně třicet let později jsme se rozhodli uzavřít prakticky všechny pobočky a obsluhovat klienty pouze telefonicky a online. Naše ING Konto bylo prvním spořicím účtem na českém trhu a klienti se mohou těšit na naše další novinky,“ říká Radek Sedlář, ředitel Retailové sekce banky ING.

Komerční banka: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Budoucnost bankovnictví je jednoznačně v digitalizaci. Proto významně investujeme do urychlení rozvoje digitalizace tak, aby většinu běžných bankovních činností bylo možné jednoduše a pohodlně vyřídit z domova nebo odkudkoliv to pro klienta bude výhodné. 

Jako jedna z mála bank v ČR podporuje KB všechny platformy mobilního placení - Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay. Umožňujeme svým klientům okamžité platby nejenom přijímat, ale také zadávat. Klienti mohou své korunové platby převádět na účty jiných bank během několika málo sekund. Z celkového počtu více než 800 bankomatů jich více než polovina umožňuje přijímat vklady a téměř 300 je bezkontaktních. Naši klienti mohou v internetovém bankovnictví nahlížet na své účty v dalších 14 bankách,“ říká mluvčí KB Michal Teubner.

mBank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„mBank se snaží narušovat zaběhané pořádky a postupy na trzích, kde působí. Jak bylo zmíněno, Mobilitu má mBank přímo v názvu, proto z pohledu komunikace s klienty kombinujeme všechny kanály – jak ty online, tak telefonické či fyzické. Každý z nich má totiž specifické přednosti, které je možné využít v komunikaci a nabídce různých typů produktů.

Naším cílem je přinášet klientům jednoduchá a přitom spolehlivá a technologicky řešení jejich finančních a bankovních služeb v digitálním prostředí. Rozkročení přes tři trhy střední a východní Evropy (Polsko, Česká republika, Slovensko) nám dává unikátní lokální expertízu a umožňuje přinášet ta nejlepší řešení z okolních trhů,“ říká mluvčí mBank Štěpán Dlouhý.

MONETA Money Bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Jsme průkopníci digitálního bankovnictví u nás. Jsme vždy mezi prvními v nejrůznějších technologických novinkách, ať již jde o Goggle Pay, Apple Pay, Fitbit nebo Garmin. Naše mobilní aplikace Smart Banka je již několik let jedničkou mezi bankovními aplikacemi v mobilu, kromě jiného nabízí multibanking, online směnárnu nebo investice do předních světových investičních fondů. Jako jediní v zemi a dokonce v Evropě nabízíme online refinancování hypoték prostřednictvím aplikace Refinanso. 

Kromě domácností se silně orientujeme na živnostníky a malé podnikatele, kterým se již tradičně snažíme pomáhat s financováním jejich podnikání.
„říká Zuzana Filipová, mluvčí Moneta Money Bank

Raiffeisenbank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Nedávná zkušenost s omezeními v nouzovém stavu nám všem ukázala, jak je důležité vytvářet si finanční rezervu, kterou je zároveň dobré chytře zhodnocovat. Proto jsme se rozhodli znovu nabídnout klientům spořicí účet se sazbou 3 % p. a. V nabídce máme dále i Chytrý účet, který je zdarma a bez podmínek, což je ovšem již standardem. 

Spustili jsme také službu RB směnárna, která klientům umožňuje měnové konverze výhodnějším kurzem. V kombinaci s vedením účtu až v 19 měnách najednou pod jedním číslem účtu jde o zcela unikátní službu na trhu a ocení ji každý klient, který využívá více měn. Neustále také vylepšujeme naše mobilní a internetové bankovnictví tak, aby si naši klienti mohli většinu služeb zařídit pohodlně sami a online,“ říká Jan Figlovský, segmentový manažer Raiffeisenbank.

Sberbank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Sberbank se snaží poskytovat klientům inovativní produkty, které jim přinesou co nejlepší podmínky. Díky tomu došlo k výraznému nárůstu zájemců o běžné účty. Od dubna naše banka přišla na trh s novinkou v podobě unikátního běžného účtu s odměnou 1 234 korun vyplácených každý rok za věrnost a 1 234 korun jednorázově za přechod z jiné banky. Počet klientů s běžným účtem se tak meziměsíčně zvýšil o 40 %. Potvrdilo se tak, že účet je atraktivní a jedinečný. Odměna za věrnost a mobilitu ve výši 2 468 korun první rok jsou špičkou na trhu a klienti to oceňují. 

Nejběžnější FÉR účet PLUS je zdarma, poskytuje neomezené výběry z bankomatů v ČR i zahraničí, samozřejmostí jsou i neomezené platby, platební karta a zvýhodněný kontokorent a zvýhodněná úroková sazba na spořicím účtu,“ říká mluvčí Sberbank Radka Černá.

Trinity Bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„V době, kdy se všichni přesouvají především na online, klade naše banka i nadále velký důraz na budování osobních vztahů s klienty, posilování důvěry a vysokou úroveň péče o klienty. Každý klient tak má svého privátního bankéře, který je vždy schopen připravit konkrétní řešení na míru dle potřeb klienta. Mnoho konkurenčních subjektů klade důraz spíše na kvantitu než kvalitu, u nás je tomu opačně. Necílíme na stovky tisíc klientů, ale desítkám tisíc našich klientů chceme nabídnout vysokou úroveň péče a i nadále nadstandardní zhodnocení jejich úspor,“ říká mluvčí Trinity Bank Eva Čerešňáková.

UniCredit Bank: V čem jste oproti konkurenci jiní?
„Jsme stále univerzální bankou, která nabízí klientovi a celé jeho rodině jednoduché produkty a kompletní služby s velkou flexibilitou a silnou pozicí v bankovních segmentech retailového, privátního, firemního a investičního bankovnictví. Jsme banka pro každého, kdo hledá efektivní a inovativní řešení z oblasti digitalizace, jednoduché mobilní bankovnictví, sjednání služeb online a kvalitní zákaznický servis. Víme, že bez kvalitní péče o klienta se bankovnictví neobejde. Naším standardem, který klienti oceňují, je proto i rodinný přístup,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank.