Skokanem roku co do počtu získaných nových klientů se mi novými bankovními domy stala Fio banka. Její služby už využívá 925 tisíc lidí, což je o 127 tisíc víc než v lednu 2018. Na druhou pozici se vyhoupla Airbank s 703 tisíci klienty. A na třetí příčce je nyní mBank, která před jedenácti lety přišla do Česka jako nízkonákladová banka s myšlenkou konkurovat tradičním bankám nízkými bankovními poplatky. Dnes má 670 tisíc klientů.
Banka | Leden 2015 | Listopad 2016 | Leden 2018 | Duben 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Air Bank | 330 000 | 508 000 | 605 000 | 703 000 | |
Banka Creditas | x | 20 000 | 40 000 | 67 000 | |
Equa Bank | 120 000 | 242 000 | 307 000 | 386 000 | |
mBank | 540 000 | 630 000 | 650 000 | 670 000 | |
Sberbank | 80 000 | 107 250 | 125 000 | 128 000 | |
Trinity Bank | x | x | x | 11 000 | |
Fio banka | 460 000 | 660 000 | 798 000 | 925 000 | |
Zuno* | 250 000 | 250 000 | x | x | |
Hello bank | x | x | 400 000 | 421 000 | |
Celkem | 1 780 000 | 2 417 250 | 2 925 000 | 3 311 000 | |
Zdroj: jednotlivé banky; *Zuno na trhu již nepůsobí; Sberbank rušila spící vkladní knížky, z nichž si klienti nevybrali v zákonné lhůtě své vklady, což ovlivnilo počet klientů. |
Počty klientů se přitom zvyšují u všech osm námi sledovaných nízkonákladových bank. Nově k nim přibyla Trinity Bank, která je zaměřená především na zhodnocování vkladů střadatelů. Na trhu začala působit letos, kdy družstevní záložna Moravský peněžní ústav získala bankovní licenci a proměnila se v ryze českou banku.
Všechny nové banky potvrzují, že nabízet bezpoplatkový účet bez podmínek, nebo s určitými podmínkami už nestačí. Staly se totiž standardem a přestávají být konkurenční výhodnou. V boji o klienty je dnes podstatné, zda banka dá i něco navíc, například neomezené a bezplatné výběry z bankomatů doma a v cizině, úroky na spořicích a běžných účtech, nové služby spojené s platebním stykem, digitalizací a rozvojem mobilního bankovnictví. Dá se proto očekávat, že tímto směrem se bude ubírat další konkurenční boj o klienty.
Investice s největším zhodnocením? Porovnejte si nabídky v naší kalkulačce! |
Nové banky se shodují i v tom, že podle jejich průzkumů je dnes běžné, že Češi mají v bankách dva i více účtů. Tento trend pořídit si více bankovních účtů přitom dále poroste. Založit si bezpoplatkový účet a vyzkoušet další banku je totiž stále snadnější, dá se zřídit nejen na pobočce či internetu, ale některé banky už nabízejí i založení účtu přímo v mobilní aplikaci. Zvlášť mladší generace klientů také přestává rozlišovat, jaký účet považuje za „hlavní“ a jaký za „vedlejší“. Na tento postoj začíná mít podle vyjádření některých bank vliv i tak zvaný multibanking, tedy možnost ovládat více účtů z jednoho místa.
Tradiční banky mají mírný odliv klientely
Mezi tradičními bankami jsou co do počtu klientů silnou trojkou Česká spořitelna, skupina ČSOB a Komerční banka. Oproti loňskému roku sice všechny zaznamenávají mírný odliv lidí, i tak si drží celkem 9 milionů a 955 tisíc klientů.
Banka | Leden 2018 | Duben 2019 |
---|---|---|
Česká spořitelna | 4 670 000 | 4 630 000 |
ČSOB skupina* | 3 700 000 | 3 667 000¹ |
ING Bank | 423 496 | 436 000 |
Komerční banka | 1 664 000 | 1 658 000¹ |
Moneta Money Bank | 1 033 000 | 998 000¹ |
Raiffeisenbank** | počty neuvádí | počty neuvádí |
UniCredit Bank*** | 303 000 | počty neuvádí |
Zdroj: jednotlivé banky; ¹ počty k 31.3. 2019; *včetně Poštovní spořitelny a dalších dceřiných společností; ** loňský odhad u RB 600 000 klientů; ***letošní odhad u UCB 750 000 klientů. |
I všechny tradiční bankovní domy potvrzují, že u bezpoplatkových účtů se ji nedá mluvit o konkurenční výhodě, u České spořitelny mají například takové účty zřízené již dvě třetiny klientů. „Češi jsou již náročnější a od bank očekávají i další servis služeb včetně inovací,“ shodují se velké banky.
Snaží se proto investovat do nových technologických inovací a sází na mobilní bankovnictví a rychlost, jednoduchost a bezpečnost plateb. Některé si však uvědomují, že kontakt a komunikace s klienty jsou pro ně důležité. V boji o klienty proto vytahují trumfy jako je finanční poradenství, individuální péče o klienty a jejich rodinné finance a také kvalitní zázemí v rámci poboček.
A v čem jsou jednotlivé banky oproti konkurenci jiné a jak vidí budoucnost? Se strategií všech 15 bank se můžete seznámit na další stránce.