Kdo je bankovní tradicionalista a kdo digitální dobrodruh

aktualizováno 
Význam digitálního bankovnictví roste. Přichází mu na chuť stále víc lidí i v Česku. Internetové bankovnictví u nás využívá už osm z deseti klientů bank. Držíme tak krok se světem. Online kanály se pro určitou skupinu lidí stávají důležitější než bankovní pobočky a bankomaty.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z globálního průzkum společnosti Deloitte, který proběhl v sedmnácti zemích světa mezi více než 17 tisíci klienty bank.

Splňte si své sny. Začněte investovat ještě dnes. Poradíme, jak.

Roste i zájem o banku v mobilu. „Většina Čechů však zatím využívá mobilní bankovnictví pro přístup ke svým účtům pouze několikrát za měsíc,“ říká Jevgenij Blagonravov, manažer v poradenském týmu Deloitte. Jaké je možné vysvětlení? „Banky historicky kladly důraz na propagaci služby internetového bankovnictví. A banky v mobilu pak považovaly za pouhý doplněk. V posledních letech se tento trend otáčí a na propagaci svých mobilních řešení vynakládají bankovní domy nemalé prostředky,“ vysvětluje Blagonravov.

Mezinárodní průzkum Deloitte zároveň zmapoval tři nejčastější typy uživatelů digitálního bankovnictví. Nejrozšířenější skupinou jsou „běžní uživatelé“, kterých je 43 %. Ti relativně intenzivně využívají internetové bankovnictví. Celkem 28 % uživatelů jsou „tradicionalisté“, kteří nejčastěji využívají kamenné pobočky a bankomaty. Poslední skupinou jsou „digitální dobrodruzi“, kterých je rovněž 28 %. Používají častěji banku v mobilu, vyžadují větší míru flexibility a rychlejší uspokojení svých potřeb.

Typy uživatelů digitálního bankovnictví:

  1. Tradicionalisté
    Jde o uživatele, kteří vnímají, že své bankovní účty mohou obsluhovat po internetu. Internetové bankovnictví však nikdy nepoužila skoro čtvrtina z nich a mobilní bankovnictví dokonce 44 %. Pro své potřeby tedy využívají hlavně bankovní pobočky a bankomaty. Téměř polovina z nich kontroluje svůj účet přes bankomat. Tradicionalisté využívají méně produktů, jako jsou debetní nebo kreditní karty, než ostatní typy uživatelů.
  2. Běžní uživatelé
    Tento typ uživatelů tvoří zatím nejpočetnější skupinu. Před mobilní aplikací upřednostňují internetové bankovnictví a jsou digitálně zdatnější než tradicionalisté. Téměř pětina ze skupiny běžných uživatelů používá pro přístup do své banky online bankovnictví více než desetkrát měsíčně. A 25 % klientů používá mobilní aplikaci deset a vícekrát v měsíci.
  3. Digitální dobrodruzi
    Jsou to nejčastěji tzv. mileniálové. Používají digitální kanály mnohem častěji než tradicionalisté a běžní uživatelé. Digitální dobrodruzi využívají výhradně mobilní banku, kde kontrolují stav konta, provádí převody a platí účty. Více než polovina přistupuje na svůj účet přes banku v mobilu více než desetkrát měsíčně.

Jaký jste bankovní uživatel?

celkem hlasů: 654

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 17. prosince 2018. Anketa je uzavřena.

Běžný uživatel 342
Digitální dobrodruh 268
Tradicionalista 44

„Z průzkumu vyplynulo, že největší digitální opozdilci – tradicionalisté jsou v Japonsku, kde jich je 75 procent. Nizozemí se pak chlubí největším podílem běžných uživatelů. Těch je 68 procent. A v Brazílii je více než polovina lidí ve skupině digitálních dobrodruhů,“ komentuje výsledky globální sondy Jevgenij Blagonravov. Na českém trhu mají převahu klienti ze skupiny běžných uživatelů. Česko přitom drží krok se světem v nárůstu klientů ze skupiny digitálních dobrodruhů.

A co z této sondy a rozčlenění klientů vyplývá pro bankovní domy? „Banky se při plánovaní strategií, kampaní a veškeré komunikace budou muset soustředit především na klienty ze skupiny digitálních dobrodruhů. Důvod je jednoduchý. Právě tito klienti budou v brzké době tvořit největší podíl všech klientů. Nicméně, banky nesmí zapomínat i na konzervativnější klienty, kteří mohou těžit z výhod digitálních kanálů. Hlavně se musí zaměřit na vzdělávání, vysvětlení hlavních benefitů a zdůraznit bezpečnost aplikací,“ poznamenává Blagonravov.

Do rozvoje digitálních kanálů dnes banky investují ve velkém. Zároveň se trumfují v tom, s jakými novinkami přijdou jako první a jak vylepší internetové a mobilní bankovnictví, aby bylo pro klienty jednoduché, užitečné a zároveň bezpečné.

Rok 2018 byl v Česku ve znamení řady digitálních inovací. Jen namátkou. V Česku se dá platit u obchodníků už nejen kartami, mobily, nálepkami, ale i chytrými hodinkami značek Garmin a Fitbit. Umožňují to bezkontaktní aplikace. Tuto službu ohlásila letos v září jako první Moneta Money Bank, v prosinci 2018 ji uvedla i Komerční banka a nejspíš s ní přijdou i další banky. Podle průzkumu The Global Consumer Tracker (GCT), který probíhá pravidelně ve 23 zemích Evropského hospodářského sektoru, má o takové placení zájem v průměru 24 procent Evropanů a v Česku pětina populace.

Čtěte také

Ani platební karty již neslouží jen k placení u obchodníků, na internetu či pro výběr peněz z bankomatu. Dostávají i nové funkce a začínají sloužit na místech, ve kterých jsme si jejich využití neuměli ještě před pár lety představit. Dá se s nimi třeba zaplatit jízdné v tramvaji či autobuse, nebo slouží žákům ve škole při výdeji oběda i pro vstup do knihovny.

V Česku se rodí se i zcela nové digitální bankovnictví a služby. Příkladem je George České spořitelny, který nahradí Servis24. Banka označila George za novou generaci internetového bankovnictví. Umí utřídit finance klienta, funguje i jako rádce a umožní také multibanking, kdy z jednoho bankovnictví jde obsluhovat rovněž účty, které má klient u jiných bank. 

Tuto službu už testuje Česká spořitelna na omezené skupině zaměstnanců a klientů, kteří si mohou zobrazit informace o svých účtech u ČSOB, Air Bank, Unicredit bank, mBank, Moneta Money Bank, Raiffeisenbank a ING Bank. V roce 2019 banka plánuje spustit multibanking pro všechny klienty.

Správu více účtů z jednoho místa spustila letos také Banka Creditas, Aplikace se jmenuje Richee. Zjistit zůstatek na svém běžném účtu u Air Bank, Creditas, České spořitelny nebo Fio banky mohou již i klienti Moneta Money Bank. Služba otevřeného bankovnictví začala od listopadu 2018 fungovat i pro klienty ČSOB a Poštovní spořitelny.

Jaké digitální bankovní novinky nás čekají v roce 2019, ukáže čas. Jisté je, že bankovní domy budou do rozvoje investovat nemalé finanční prostředky.

Autor:

Nejčtenější

Koho čeká po studiu úspěšná kariéra a kdo moc šancí na úspěch nemá

Ilustrační snímek

Oběma se podařilo získat vysokoškolský diplom. Jeden z nich okamžitě získá práci snů a může budovat kariéru. Druhý bude...

Ceny hypoték prudce klesly, tlačí je dolů konkurence. Zájem roste

Ilustrační snímek

Jaro hypotékám svědčí. Hypoteční trh se odrazil ode dna a po slabých měsících nabírá opět druhý dech. Průměrná úroková...

Kvůli nádoru prožila peklo, ale nevzdala se. Dnes si plní svůj zlatý sen

„První šperk jsem vyrobila na základní škole, byly to náušnice a spona do...

Klára Bílá vystudovala kulturologii na Univerzitě Karlově. Kvůli dlouhodobým problémům s nespavostí absolvovala řadu...

Manžel opustil společnou domácnost, je povinen platit výživné na psa?

Ilustrační snímek

Rozvod nemusí nutně znamenat hádky o majetek. Pokud se partneři domluví a děti jsou dospělé, je soudní řízení zpravidla...

Na mateřské přišla na nápad. Teď vyrábí ve velkém plenkové dorty

Lucie Kunčarová ve svém království.

Po studiích pracovala Lucie Kunčarová jako manažerka v bance. Když se jí narodil syn a ona zůstala na mateřské, měla...

Další z rubriky

Česká spořitelna rozesílá SMS: Do George se přesuňte do tří týdnů

"Každý klient dostane na to, aby si George odzkoušel a přešel do něj, minimálně...

V Česku probíhá největší přesun v historii novodobého internetového bankovnictví, týká se 1,5 milionu lidí. Servis 24...

Založil ryze českou banku a splnil si sen. Chce Čechy učit spořit

Radomír Lapčík

Radomír Lapčík založil v 90. letech Moravský Peněžní Ústav a snil o tom, že se toto spořitelní družstvo stane v...

Úročení vkladů v bankách moc neroste, ekonomická pravidla nefungují

Ilustrační snímek

Základní úrokové sazby v Česku rostou již druhým rokem. Naposledy je centrální banka zvýšila v září. Ekonomická teorie...

Velikonoční nádivka: recepty, které máme nejraději

Velikonoční nádivka: recepty, které máme nejraději

Kurzy.cz Velikonoční nádivka patří mezi velikonoční recepty, které máme nejraději. Velikonoce v kuchyni jsou ve znamení zejména ...

Najdete na iDNES.cz