Unikátní sonda: co už umí banka v mobilu a v čem se banky předhánějí

  • 18
Mobilnímu bankovnictví v Česku je už deset let. Pro mnohé se stalo součástí života. Do banky a ke svým účtům můžeme díky smartbankingu vstoupit prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Stačí mít po ruce nabitý mobil s internetovým připojením. Banky si to uvědomují. O to víc se předhánějí v konkurenčním boji. Počet funkcionalit, které banky v mobilu nabízejí, totiž výrazně narůstají.
Ilustrační snímek

Kam se během deseti let smartbanking posunul a co už banka v mobilu umožňuje? Ve spolupráci s analytiky Scott & Rose a odborného portálu Finparáda.cz přinášíme výsledek rozsáhlé a unikátní analýzy. Porovnáno bylo celkem 13 bankovních aplikací.

Úroveň mobilního bankovnictví mapuje iDNES.cz ve spolupráci s analytiky od roku 2017. „ Pravidelně provádíme monitoring inovací a rozvoje funkcionalit a analyzujeme celkovou nabídku funkcí u všech mobilních aplikací. Aktuálně sledujeme 180 parametrů, z toho průměrná aplikace podle analýzy již nabízí 86 funkcionalit,“ přibližuje analytik Michal Mošnička, šéf datově analytické společnosti Scott & Rose.

Letošní rozsáhlou a časově náročnou srovnávací sondou prošlo celkem 13 bankovních domů. Konkrétně šlo o mobilní aplikace Air Bank, Banky CREDITAS, České spořitelny, ČSOB, Equa bank, Fio banky, Hello Bank!, Komerční banky, Raiffeisenbank, Sberbank, UniCredit Bank, mBank a MONETA Money Bank.

Unikátní analýza potvrzuje, že je v mobilním bankovnictví již běžnou samozřejmostí řada funkcionalit, kterým Češi přišli na chuť. Do smartbankingu se již běžně přihlašujeme otiskem prstu nebo klíčem, máme v něm v platební karty a ve většině bank je na pár kliků v případě ztráty zablokujeme, platíme pomocí QR kódů, vyhledáváme historii svých transakcí, odesíláme platby a nastavujeme nové, hledáváme nejbližší bankomat... Výčet toho, co banka v mobilu běžně umí, je již hodně dlouhý.

Vývoj aplikací ale zdaleka nekončí, banky v nich pokračují i letos. Ty neprogresivnější mají už neuvěřitelných více než 100 funkcionalit. Řada bank v mobilu již umožňuje například i založení spořicího účtu, sjednat si úvěr, ale také investovat a mít v ní i osobního správce svých financí. Trendem je i možnost požádat o novu kartu a okamžitě ji používat dříve, než ji fyzicky obdržíte, nebo si přímo v aplikaci můžete odkrýt číslo karty, datum její exspirace a kód CVV karty. I tento výčet specialit a novinek je již hodně dlouhý.

Bankovní domy si uvědomují, že banka v mobilu má obrovskou budoucnost, a proto do jejího vývoje musí investovat, aby je konkurence nepředběhla. Potvrzuje to letošní rozsáhlá analýza. A jak si jednotlivé bankovní aplikace stojí?

Podívejte se na výsledky hodnocení a jednotlivé žebříčky, které byly odborníky Scott & Rose sestaveny na základě pěti hodnocených kritérií:

  • Počet funkcionalit a služeb
  • Klientská přívětivost mobilních aplikací
  • Uživatelská dostupnost základních funkcionalit
  • Komplexnost mobilních aplikací
  • Nárůst v počtu nových funkcionalit a služeb

Počet funkcionalit a služeb

Nejlepší tři mobilní aplikace z pohledu počtu nabízených funkcionalit a služeb na trhu nabízejí MONETA Money Bank, Air Bank a Komerční banka. Všechny tři aplikace umožňují více než 100 funkcionalit. Nejméně funkcionalit a služeb mají aktuálně mobilní aplikace Hello bank!, Sberbank a UniCredit Bank, které nabízejí méně než 70 funkcionalit. Průměrná aplikace podle analýzy přitom nabízí 86 funkcionalit.

Žebříček podle počtu funkcionalit a služeb
Počet funkcionalitBanka
100 a víceMONETA Money Bank, Air Bank a Komerční banka
81 až 99Raiffeisenbank, mBank, Equa bank, Česká spořitelna, Banka CREDITAS
Do 80ČSOB*, Fio banka, UniCredit Bank, Sberbank, Hello Bank!
Zdroj: Scott & Rose, stav k 2/2021; *původní verze mobilní aplikace (ČSOB Smartbanking), v 5/2021 byla spuštěna nová verze aplikace (ČSOB Smart)

Klientská přívětivost mobilních aplikací

Klientská přívětivost mobilních aplikací odráží uživatelskou oblíbenost jednotlivých aplikací na základě jejich hodnocení, které je zobrazeno v Google Play u každé mobilní aplikace. Zatímco v Google Play je hodnocení zobrazeno ve hvězdičkách, analytici Scott & Rose jej pravidelně přepočítávají na procenta.
Nejlépe hodnocenými mobilními aplikacemi podle uživatelů jsou aplikace od Air Bank, ČSOB a MONETA Money Bank. Tyto aplikace dosáhly hodnocení 96 %. Těsně za nimi s 94 % se umístily mobilní aplikace od České spořitelny, Equa bank a Raiffeisenban.

Naopak nejslabšími aplikacemi jsou podle uživatelů aplikace od Hello bank (66 %), Sberbank (70 %) a Banky CREDITAS (76 %).

Žebříček podle klientské přívětivosti mobilních aplikací
Klientská přívětivostBanka
Více než 90 %Air Bank, ČSOB*, MONETA Money Bank, Česká spořitelna, Equa bank, Raiffeisenbank, mBank
71 až 90 %Fio banka, Komerční banka, UniCredit Bank
60 až 70 %Banka CREDITAS, Sberbank, Hello Bank!
Zdroj: Scott & Rose, stav k 2/2021; *původní verze mobilní aplikace (ČSOB Smartbanking), v 5/2021 byla spuštěna nová verze aplikace (ČSOB Smart)

Uživatelská dostupnost základních funkcionalit

Uživatelská dostupnost funkcionalit je hledisko, které hodnotí, jak je daná mobilní aplikace uživatelsky dostupná v oblasti ovládání základních funkcionalit. Nejedná se tak o subjektivní názor analytiků ani uživatelů aplikace. „Hodnocení vychází z měření dvou faktorů, a to počtu kliků a času k nalezení či nastavení funkce. Uživatelská dostupnost je vypočtena jako kombinace těchto dvou faktorů a následně převedena na procenta,“ přibližuje analytik Michal Mošnička.

Z této části studie vyplývá, že z pohledu dostupnosti základních funkcionalit je nejlepší mobilní aplikace od UniCredit Bank, která dosáhla hodnoty 96 %. Aplikace dalších bank jsou již s větším odstupem, a to Fio banka (74 %), Komerční banka (64 %) a Raiffeisenbank (63 %).

„Trochu jsme se obávali, že nejlepší uživatelskou dostupnost budou mít ty mobilní aplikace, které mají nejméně funkcionalit a aplikace s více parametry či službami na tom budou hůře. Tento předpoklad se však nepotvrdil, neboť i aplikace s více jak stovkou parametrů dosáhly dobrých výsledků v počtu kliků a času u základních funkcionalit,“ vysvětluje Michal Mošnička.

Překvapením může být mobilní aplikace My Air od Air Bank, která skončila pod průměrem co do počtu kliků i času k nalezení základních funkcí. Slabších hodnot rovněž dosahují mobilní aplikace od Sberbank, mBank a ČSOB.

Žebříček podle uživatelské dostupnosti základních funkcionalit
Uživatelská dostupnost základních funkcionalitBanka
70 až 100 %UniCredit Bank, Fio banka
46 až 69 %Komerční banka, Raiffeisenbank, Hello Bank!, MONETA Money Bank, Equa bank, Banka CREDITAS, Česká spořitelna
Do 45 %ČSOB*, mBank, Sberbank, Air Bank
Zdroj:Scott & Rose, stav k 2/2021; *původní verze mobilní aplikace (ČSOB Smartbanking), v 5/2021 byla spuštěna nová verze aplikace (ČSOB Smart)

V analýze uživatelské dostupnosti základních funkcionalit se analytici zaměřili i na „krizové scénáře“. Sledovali proto náročnost procesu nastavení určitých funkcí, které klient potřebuje provést rychle a intuitivně.
„Například při ztrátě či krádeži dokladů i s platební kartou nebo při podezření na zneužití platební karty v prostředí internetu by měl klient reagovat velmi rychle. Potřebuje si ve spěchu ve svém mobilním bankovnictví zablokovat/uzamknout svou platební kartu. Všechny banky, kromě Sberbank, tuto možnost nabízejí. 

„Ve většině mobilních aplikací dočasně zablokujete svou platební kartu pomocí 4 kliknutí, a to za 5 až 6 sekund. V aplikaci Air Bank, ČSOB (ČSOB Smartbanking) a mBank je nutné vykonat 5 kliknutí, které trvá 6 až 8 sekund. Naopak jen na 3 kliky (3 až 5 sekund) zablokujete kartu v mobilní aplikaci Banky CREDITAS, MONETA Money Bank a UniCredit Bank,“ přibližuje Veronika Křivská, analytička společnosti Scott & Rose.

Komplexnost mobilních aplikací

Parametr komplexnosti mobilních aplikací se zaměřuje na schopnost aplikace zakládat finanční produkty online (běžný účet, půjčky, investice, pojištění, penze, stavební spoření, či vkladové produkty).

Průměrná aplikace na trhu klientům nabízí možnost sjednat tři produkty. Vítězem v tomto ohledu se stala Smart Banka od MONETA Money Bank, která umožňuje klientům sjednat nejvíce produktů zcela online. Obstojně dopadly i další banky, a to konkrétně Česká spořitelna, mBank a Raiffeisenbank.
Žádný nebo pouze jeden produkt lze sjednat v mobilní aplikaci od Sberbank, Fio banky, Hello bank! a UniCredit Bank.

Žebříček podle komplexnosti mobilních aplikací
Komplexnost mobilní aplikaceBanka
5 až 7MONETA Money Bank, Česká spořitelna, Raiffeisenbank, mBank
2 až 4ČSOB*, Air Bank, Komerční banka, Equa bank, Banka CREDITAS
0 až 1Hello Bank!, UniCredit Bank, Fio banka, Sberbank
Zdroj: Scott & Rose, stav k 2/2021; *původní verze mobilní aplikace (ČSOB Smartbanking), v 5/2021 byla spuštěna nová verze aplikace (ČSOB Smart)

Nárůst v počtu nových funkcionalit a služeb

Analytici společnosti Scott & Rose provádějí srovnání bankovních mobilních aplikací pravidelně, proto rovněž zkoumají, jaké banky dělají ve svých aplikacích největší progres v počtu nových funkcionalit a kdo je pomyslným „skokanem“ v inovacích a ve vylepšování aplikace. Meziročně nejvíce funkcionalit přidala Sberbank, jejíž aplikace je však i přesto co do celkového počtu nabízených funkcionalit na chvostu pomyslného žebříčku mobilních aplikací. Svoji mobilní aplikaci výrazněji vylepšila rovněž Fio banka, Česká spořitelna, Raiffeisenbank nebo UniCredit Bank. Průměrně banky přidaly do mobilních aplikací 16 nových funkcí.

„Mobilní bankovnictví je dlouhodobě na vzestupu. Banky stále své mobilní aplikace rozvíjejí a vylepšují, aby co nejvíce přiblížily své služby klientům. I banky s jednoduššími mobilními aplikacemi se je snaží rozvíjet, přidávat nové funkcionality a tím se přibližovat konkurenci,“ hodnotí situaci na trhu mobilního bankovnictví analytička Veronika Křivská.

Žebříček podle nárůstu v počtu nových funkcionalit a služeb
Počet nových funkcionalitBanka
30 a víceSberbank, Fio banka
11 až 21Česká spořitelna, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, Banka CREDITAS, MONETA Money Bank, Air Bank
do 10Equa bank, Hello Bank!, Komerční banka, mBank, ČSOB*
Zdroj: Scott & Rose, stav k 2/2021; *původní verze mobilní aplikace (ČSOB Smartbanking), v 5/2021 byla spuštěna nová verze aplikace (ČSOB Smart)