Sobota 11. července 2020, svátek má Olga
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 11. července 2020 Olga

Věrnost jedné bance se už nenosí, nové banky dál zvyšují počty klientů

aktualizováno 
Novým nízkonákladovým bankám dál narůstají počty klientů. Sedmička nových bank jich má už téměř tři miliony. Mít bankovní účet bez poplatků a neplatit ani za základní bankovní služby je lákadlo, na které slyší čím dál víc Čechů. Cena však už není jediným kritériem pro změnu. Potvrzuje to analýza iDNES.cz.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Fio banka hlásí, že její služby využívá už 798 tisíc klientů. Na druhé pozici je mBank s 650 tisíci klienty a třetí příčku drží Air Bank, která má 605 tisíc klientů.

Do boje o nové klienty přibyla loni Hello bank, která začala v Česku fungovat po transformaci společnosti Cetelem. Nyní oznámila, že její služby využívá 400 tisíc klientů. Nárůst klientů hlásí i ostatní nové banky. Equa Bank má už 307 tisíc klientů, Sberbank 125 tisíc a Banka Creditas 40 tisíc. Jediná nízkonákladová banka, která konkurenčním sítem propadla a ukončila činnost, tak zůstává Zuno.

Vývoj počtu klientů nových bank
BankaPočet klientů/leden 2015Počet klientů/listopad 2016Počet klientů/leden 2018
Air Bank330 000508 000605 000
Banka Creditas20 00040 000
Equa Bank120 000242 000307 000
mBank540 000630 000650 000
Sberbank80 000107 250125 000
Fio banka460 000660 000798 000
Zuno*250 000250 000
Hello bank400 000
Celkem1 780 0002 417 2502 925 000
Zdroj: jednotlivé banky; *banka ukončila činnost v roce 2017

Novým trendem je, že skalních přívrženců, kteří zůstávají věrni pouze jedné bance, ubývá. Nadpoloviční většina Čechů (57 procent) neváhá vyzkoušet i služby jiných bank a svou hlavní banku pak změnit za novou, nebo využívat služby dvou i více bank. Potvrzují to údaje z loňského průzkumu STEM/MARK.

Co odhalil průzkum:

  • Pouze jednu banku dnes využívá 40 procent lidí.
  • 29 procent Čechů má dvě banky.
  • Klientem tří a více bank je 28 procent dospělé populace.
  • Bez bankovního účtu jsou pouze tři procenta dospělých.

    Zdroj: STEM/MARK pro Air Bank

„S příchodem nových bank, které začaly nabízet účty bez poplatků, se lidem otevřela možnost, jak si snadno a hlavně bezplatně vyzkoušet služby i u jiných bankovních společností. Češi tak jednotlivé služby využívají právě tam, kde je to pro ně nejvýhodnější, a nic navíc za to neplatí,“ komentuje zjištění průzkumu Tomáš Motl, který vede oddělení výzkumu trhu v Air Bank.

Účty bez poplatků se staly samozřejmostí

Sedmička námi sledovaných bank se shoduje v tom, že cena a nízké poplatky však už nejsou tím jediným a klíčovým, co přitahuje pozornost klientů, aby si otevřeli účet u nové banky.

„Klienti řeší také to, jak se k nim jejich banka chová,“ poznamenává Jana Karasová, mluvčí Air Bank. „Také se dívají na to, jaké služby v rámci účtu od banky dostanou,“ dodává Jan Jeřábek, ředitel retailového bankovnictví Banky Creditas. „Stále častěji o přechodu k jiné bance rozhoduje kvalita služeb a přístup banky k řešení individuálních problémů klienta,“ poznamenává Markéta Dvořáčková, mluvčí Equa Bank. „Klienti se rozhodují i podle nabídky produktů a komlexnosti služeb dané banky, mnozí totiž chtějí mít vše pod jednou střechou,“ říká Zdeněk Kovář, mluvčí Fio banky. „Účty bez poplatků přestávají být konkurenční výhodou banky,“ shrnuje Zita Dubová, manažerka výzkumu mBank.

Porovnejte si nabídky běžných účtů a vyberte si ten nejlepší

Jinými slovy: boj o klienty, který se mezi novými a tradičními bankami rozhořel před několika lety, přinesl další obrovskou změnu. Češi se stali náročnějšími, umí využít výhodnější i levnější služby a dávat najevo, že banka si má uvědomovat hodnotu svých klientů. Nové nízkonákladové banky se proto musí snažit, aby získanou klientelu neztratily a příliv nových klientů pokračoval minimálně stejným tempem jako dosud.

Z konkurenčního boje mezi bankami těží klienti

A snaží se i tradiční banky. I ony přicházejí s nejrůznějšími inovacemi a novinkami. V konkurenčním boji se tak rodí nejrůznější trumfy, jak klienty přesvědčit, aby jim zůstali věrní a neodcházeli jinam.

„Banka se musí neustále vyvíjet, reagovat na potřeby klientů a snažit se zjednodušovat procesy a bankovní produkty,“ říká Petr Plocek, mluvčí UniCredit Bank. „Klienti chtějí jakékoliv inovace, které jim usnadňují a vylepšují správu financí,“ poznamenává mluvčí ČSOB Patrik Madle. „Klienti chtějí mít co nejjednodušší život, což znamená, že se zajímají o účty, které lze spravovat kdykoliv a odkudkoliv a které jim umožní správu všech jejich financí,“ dodává Petra Kopecká, mluvčí Raiffeisenbank. To potvrzuje i Česká spořitelna, která zaznamenává výrazný nárůst zájmu o službu Moje zdravé finance umožňující správu rodinného rozpočtu a optimalizaci výdajů. „Tuto službu využívá už 720 tisíc klientů,“ říká Jiří Štábl z tiskového centra České spořitelny.

Počty klientů tradičních bank
BankaPočet klientů
Česká spořitelna 4 670 000
Komerční banka 1 664 000
Moneta Money Bank1 033 000
Skupina ČSOB*3 700 000
ING Bank423 496
Raiffeisenbank** počty neuvádí
UniCredit Bank303 000
Zdroj: jednotlivé banky; *včetně Poštovní spořitelny a dalších dceřiných společností; ** podle odhadu přes 600 000 klientů

Nové i tradiční banky se shodují v tom, že klienti slyší rovněž na inovace v mobilním internetovém bankovnictví. „Banky, které s tímto trendem drží krok, mají velkou výhodu,“ míní Veronika Němcová z ING bank. Banky sázejí také na poradenství a bezplatné výběry z bankomatů. Klíčové pro získání klientů je také úročení vkladů, což potvrzuje Gabriela Pithartová, mluvčí Hello bank.

Fotogalerie

Boj o klienty dostal v poslední době i další rozměr. Prakticky všechny banky začaly vylepšovat svou pobočkovou síť, aby jednání se zákazníky probíhalo bez bariéry, přívětivě a otevřeněji. „Lidé stále chodí na pobočky i kvůli nejběžnějším produktům, a to i mladší generace,“ říká Monika Buřičová, mluvčí Poštovní spořitelny. „Zatím se nenaplňují některé vize, že by lidé přestávali chodit do banky a vše řešili jen on-line. Pořád je hodně těch, kteří preferují osobní kontakt s bankou,“ doplňuje Zdeněk Kovář z Fio Banky.

A jaké banky mají v Česku budoucnost? „Budoucnost mají ty, které poskytnou špičkový klientský zážitek díky chytrému spojení toho nejlepšího z tradičního bankovního světa a ze světa moderních technologií,“ říká Jakub Švestka, mluvčí Moneta Money Bank.

„Banky, které budou chtít uspět, budou muset být partnerem svých klientů v jakékoliv životní situaci. Od studentských let přes vstup do prvního zaměstnání, svatbu, hledání bydlení až po život v seniorském věku. Nebude tedy rozhodovat jen nabídka produktů a služeb, ale především schopnost pomoci při řešení konkrétních situací, které život přináší,“ uzavírá Michal Teubner z Komerční banky.

Autor:
  • Nejčtenější

Začínali s jedním starým traktorem, dnes mají obrat deset milionů

Nikoho by ani nenapadlo, že se pouze čtyři členové rodiny starají o dvě stě býčků a krav a obdělávají 250 hektarů půdy....

PŘEHLEDNĚ: Konec daně z nabytí nemovitosti. Kolik dnes ušetříte?

Koupili jste si byt za tři miliony a byli naštvaní, že budete muset vyndat z kapsy ještě sto dvacet tisíc na daň z...

Pronajmout byt v Praze nyní trvá i dva měsíce, v Kroměříži jen týden

Premium Nouzový stav vyhlášený v polovině března ochromil českou ekonomiku. Jeho dopady se očekávaly i na realitním trhu, kdy...

KOMENTÁŘ: Proč zatím nezaměstnanost v Česku tak moc neroste

Nezaměstnanost v květnu vzrostla z 3,4 na 3,6 procenta, podle posledních údajů je bez práce přes 266 tisíc lidí. Jaký...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

PORADNA: Kdy vznikne a kdy naopak zaniká daňové zvýhodnění na děti

Finanční podpora rodin s dětmi je v Česku díky daňovému zvýhodnění na děti vysoká. Daňové zvýhodnění na děti snižuje...

Snažím se naučit mít jizvy po popálení ráda, říká Týnuš Třešničková

Premium Byl to okamžik. Vteřina, v níž ji ožehly plameny. Vlasy, krk, ruce, obličej... Ten krásný obličej, který ji živí. Jedna...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Zmapováno: Nejlepší spořicí účty má aktuálně Trinity a ING Bank

Česká národní banka v únoru nečekaně zvedla základní úrokovou sazbu na 2,25 %. Některé banky na to reagovaly zvýšením...

Jak se změnily bankovní služby v čase: co zůstalo a co už je minulost

Před rokem 1989 byly bankovní služby v tehdejším Československu na zcela jiné úrovni než dnes. Sporožiro, vkladní...

Zmapovali jsme aktuální nabídku spořicích účtů. Některé banky zvýšily úroky

Spořicí účty sice inflaci neporazí, přesto na nich mají Češi spoustu peněz. Kolik vynášejí a jaký je trend v úrokových...

Banka v mobilu funguje už devět let. Co Češi nejčastěji využívají

Mít banku v chytrém mobilu je dnes pro řadu Čechů samozřejmostí. Mobilní bankovnictví totiž umožňuje mít peníze v bance...

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Servisní technik - chlazení

PŘEDVÝBĚR.CZ s. r. o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 35 000 - 50 000 Kč

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Maďarka tvrdí, že nemůže pracovat, protože je příliš sexy

Plastiky dvaadvacetiletou Barbie Barbaru Lunu Siposovou z Maďarska stály v přepočtu přes tři miliony korun. Nyní nemůže...

Výpovědi už se nevyhnete. Nový zákoník práce přinese i spravedlivější dovolenou

Premium Poslední velká novela zákoníku práce za uplynulých devět let začne z podstatné části platit od začátku příštího roku, v...

Úspěšný šéf Škody po pěti letech náhle končí, prohrál boj o moc

Mladoboleslavská Škoda Auto oznámila, že Bernhard Maier po téměř pěti letech v čele společnosti opustí k 31. červenci...