Fiat Bravo

Fiat Bravo

Ztrátový Fiat má velké plány

  • 26
Šéf italské automobilky Fiat Sergio Marchionne by si mohl nárokovat titul "žraloka ve vodách autoprůmyslu". Loni spolkl dvacet procent živořícího amerického Chrysleru a oznámil velké plány, jak na spojenectví automobilek bude profitovat. Zálusk si dělal i na odpadlíka skupiny General Motors – německý Opel.

Jenže včerejší výsledky Fiatu ukázaly, že predátor má ve skutečnosti tělesnou stavbu spíš plotice z vesnického rybníka. Firma loni hospodařila se ztrátou 848 milionů eur. "Podílely se na tom mimořádné náklady včetně těch spojených s převzetím Chrysleru," uvedlo představenstvo ve zprávě o hospodaření.

Tržby skupiny klesly o víc než patnáct procent. Prodej osobních aut skupiny vyrábějící značky Fiat, Alfa Romeo, Lancia a luxusní Ferrari a Maserati vyrostl o více než pět procent. Slabý začátek roku doháněla stejně jako konkurenti díky vlně šrotovného.

Na rozdíl od jiných automobilek se na ní Fiat poveze ještě letos – zatímco většina zemí už s další podporou prodeje nových aut nepočítá, Itálie spustí další kolo. A tamní trh je kromě Brazílie stěžejním odbytištěm největší italské automobilky. Navíc malé vozy, které ze šrotovného žijí nejvíc, jsou její specialitou.

Marchionne řeší, jak automobilky propojit

Tím však dobré zprávy končí. Nejasno je především v otázce spojení s Chryslerem. Ekonomové nyní spekulují, jestli Marchionne jen mlží, nebo sám neví, jak s americkou automobilkou naložit.

Nejpravděpodobnější verzí, jak dát nesourodé partnery dohromady, je sdílení nákladného vývoje platforem pro jednotlivé modely. Italové umějí malá auta, Američané by mohli do Evropy dodat základ pro větší sedany.

Nejasno je v obchodní strategii. Tedy v tom, pod jakými značkami se budou auta z Fiat Group prodávat. Od vstupu do americké automobilky si Marchionne už několikrát zaspekuloval o spojeních, ze kterých vstávaly hrůzou vlasy na hlavě fandům italských aut i amerických bouráků.

Plány jsou nejasné

Například v červenci padl návrh na sloučení tradiční sportovní značky Alfa Romeo s odnoží Chrysleru – značkou Dodge, jejíž specialitou jsou nyní spíše těžké užitkové pick-upy. Pak zase Marchionne mluví o partnerství s Lancií cílící na movitější klientelu.

"Jméno Chrysler je známé na celém světě, povědomí je větší než u Lancie. Musíme však dát pozor, abychom nezničili kořeny 103 let staré automobilky," filozofoval Marchionne na konci loňského roku v rozhovoru pro Automotive News Europe.

Definitivní je zatím zřejmě jen rozhodnutí o zahájení prodeje stylového malého Fiatu 500 na americkém trhu v letošním roce.

Na to, že už v roce 2012 by měl poevropštělý Chrysler prodávat 2,4 milionu aut namísto nynějších asi 1,3 milionu, jsou to velmi obecné úvahy.

"Fiat je automobilka velkých plánů a často také velkých slov. Začlenění společnosti Chrysler do skupiny a vývoj nových modelů Chrysler bude podle mého názoru mnohem obtížnější, než je v současné době prezentováno managementem firmy," míní analytik Cyrrus Marek Hatlapatka.