Kvůli dodatečným nákladům na zkapalnění, dopravu a opětovnou regasifikaci platil léta zkapalněný zemní plyn (LNG) za příliš drahou komoditu. Pro evropský trh byl proto příliš neatraktivní v porovnání s plynem dodávaným plynovody z Ruska.
Během letoška se však situace změnila. Na klíčovém trhu v Japonsku, které je největším importérem LNG na světě, klesla cena za milion britských termálních jednotek meziročně z 15,6 dolarů na devět.
Za propadem stojí hned několik faktorů. V první řadě je to pokles cen ropy, na niž jsou zemní plyn i LNG navázáné. V posledních měsících také významně roste konkurence na nabídkové straně. Austrálie, ale i USA, začínají ve velkém dodávat zkapalněný plyn na globální trh.
„Austrálie aspiruje na to, aby se v roce 2017 stala největším vývozcem zkapalněného plynu na světě. Očekává se, že vyveze více LNG než Katar.
Australané samozřejmé mají zájem posílit své vývozní pozice především na asijském trhu, to však mnohé zdroje z Blízkého východu přesměrovává do Evropy,“ vysvětlil v rozhovoru pro MF DNES místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič, který je v Komisi odpovědný za problematiku energetiky.
Poláci otevírají obří terminál na kapalný plyn. Jako pojistku proti Rusům |
„Růst světové nabídky LNG do roku 2020 se odhaduje na čtyřicet procent, což je vysoko nad očekávaným růstem asijské poptávky,“ říká analytik společnosti Virtuse Energy Anatoly Stolbov.
Agentura Bloomberg upozornila, že ceny na nízké úrovni drží také rozhodnutí Japonska o návratu k jaderné energetice. Po katastrofě v jaderné elektrárně Fukušima odstavilo Japonsko své reaktory a nahradilo je právě LNG, které nyní tvoří až 46 procent energetického mixu oproti 29 procentům před Fukušimou. Znovunajetí reaktorů vede ke značnému poklesu poptávky klíčového odběratele.
„Na to reaguje už cenový pohyb, kdy se cena LNG poprvé dostala pod cenu plynu, který se do Evropy dopravuje plynovody,“ dodal Šefčovič.
LNG se tak stává stále zajímavější komoditou pro zásobování Evropy, které by podle Šefčoviče mohlo přispět k diverzifikaci dodávek a omezení závislosti na nespolehlivém Rusku. Jeho atraktivitu zvyšuje i to, že evropské země v posledních letech značně investovaly do vybudování infrastruktury pro jeho efektivní využití.
Plánovaný terminál na zkapalněný zemní plyn na ostrově Krk sice stále chybí, terminál v polském Svinoústí je však před dokončením a v litevské Klaipedě funguje už rok. „Nedávno litevský ministr energetiky prezentoval, že už jen samotný fakt, že se v Klaipedě postavil LNG terminál, vedl k lepším kontraktům na dodávky přes plynovody. Cena se snížila o třicet procent,“ poukazuje Šefčovič.