Loni touhle dobou přitom firma, která je nadále nejcennějším aktivem Kellnerovy PPF, zápasila se ztrátou 57 milionů eur. Na výsledcích se nejvíce pozitivně projevily silně rostoucí asijské trhy. Skupina v prvním čtvrtletí 2016 rozpůjčovala svým klientům přes 2,1 miliardy euro, což je meziročně o 88 procent více.
Na více než trojnásobek meziročně vyskočil objem poskytnutých úvěrů v Číně. Jen za první tři měsíce zde Home Credit poskytl úvěry za 1,17 miliardy eur. Z tohoto pohledu tak dnes Čína představuje více jak polovinu celého byznysu skupiny, přesně 55,4 procenta.
Celkem totiž Home Credit, který řídí a spoluvlastní dlouholetý Kellnerův společník Jiří Šmejc, poskytl za čtvrtletí úvěry za 2,109 miliardy eur, tedy asi za 57 miliard korun, z toho asijské trhy představují 69,2 procenta. Meziročně objem poskytnutých úvěrů vyskočil o úctyhodných 88 procent. Kromě Číny skupina vyrostla také ve Vietnamu. Objem poskytnutých úvěrů se zde meziročně prakticky zdvojnásobil na 163 milionů eur.
Celkové provozní výnosy v prvním čtvrtletí 2016 vyrostly meziročně o 13,9 procenta na 419 milionů eur.
Ruský trh, na kterém Home Credit vyrostl do velikosti globálního obra, se v prvním čtvrtletí letošního roku sice vrátil do mírné ztráty asi tři miliony eur (v závěru roku byl již v zisku), podle zástupců firmy jde ale spíše o účetní úkaz. Trh se sice výrazně zmenšil, provozní výnosy meziročně klesly o 18 procent, firma však vidí i pozitiva. Zvýšila například financování nákupů na splátky meziročně o 28 procent.
V Rusku stále lídrem
„Tři zisková čtvrtletí v řadě za sebou ukazují, že jsme úspěšně adaptovali náš byznys na výrazně proměněné makroekonomické podmínky v Rusku a jsme zpátky ve velmi dobré kondici. V Rusku jsme nehledě na sezónní výkyvy udrželi pozice lídra ve financování nákupů a jsme připraveni k nastartování růstu, jakmile to prostředí dovolí,“ hodnotí výsledky Šmejc.
Podle prohlášení firmy je podstatné, že skupina Home Credit je schopna dosahovat stabilní ziskovosti a zároveň investovat do expanze v Asii - jednak do rozvoje nových technologií v Číně, a také do růstu prodejních sítí v Indii, Indonésii, na Filipínách a v USA. Za tři měsíce letošního roku činily investice 119 milionů eur.
„Dobře se nám daří postupně získávat tržní podíl v Indii, Indonésii a také na Filipínách, kde ještě dále masivně investujeme do rozšíření sítě. Jsem spokojen, že naše výkony v Číně a Vietnamu rekordně rostou, což potvrzuje správnost našeho rozhodnutí otevřít byznys v Asii. Už dnes jsme všude tam, kde v Asii podnikáme, buď první, nebo druzí co do tržního podílu,“ dodává Šmejc.
Home Credit je mezinárodním poskytovatelem spotřebitelských úvěrů, který operuje v 11 zemích střední Evropy, Asie a v USA. Má 77,4 tisíce zaměstnanců. Distribuční síť skupiny čítá podle aktuální dat asi 195 tisíc poboček.