Slavnostního otevření Cenerského úpatního tunelu se zúčastnila i švýcarská...

Slavnostního otevření Cenerského úpatního tunelu se zúčastnila i švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugová. (3. září 2020) | foto: Reuters

Poslední část skládačky. Švýcaři otevírají další železniční tunel pod Alpami

  • 13
Ve švýcarském kantonu Ticino ve čtvrtek otevřeli 15,4 kilometru dlouhý železniční tunel v průsmyku Monte Ceneri. Cenerský úpatní tunel, jehož výstavba stála 3,6 miliardy švýcarských franků (zhruba 88 miliard korun), spojuje Camorino a Lugano a výrazně urychlí železniční přepravu mezi Švýcarskem a severem Itálie.

Tunel je poslední součástí projektu přímého železničního propojení severní Evropy a Středomoří přes Alpy. Projekt v hodnotě 22,8 miliardy švýcarských franků (558 miliard korun) bývá označován jako švýcarský stavební projekt století, poznamenala agentura Reuters.

„Je to poslední část skládačky,“ uvedl šéf švýcarské železniční společnosti SBB Vincent Ducrot. „Dosáhli jsme cíle mít rovnou železniční linku skrze Alpy,“ dodal. Součástí projektu umožňujícího přepravu mezi Rotterdamem a Janovem zahrnuje rovněž Gotthardský železniční tunel dlouhý 57,1 kilometru a Lötschberský železniční tunel dlouhý 34,6 kilometru.

Cenerský úpatní tunel zahájí běžný provoz 13. prosince, jeho výstavba trvala deset let. Švýcarsko chce jeho prostřednictvím podpořit přesun nákladní dopravy z kamionů na železnici, snížit emise oxidu uhličitého a chránit životní prostředí v Alpách.

„Ekologický přínos je očividný, ale není to jen o Alpách,“ uvedla švýcarská prezidentka Simonetta Sommarugová, která se slavnostního zprovoznění tunelu zúčastnila. „Znamená to konkurenční výhodu pro Švýcarsko a udržitelnou dopravní politiku,“ dodala.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,