Češi slyší na slevy, budeme je na ně lovit dál, říká šéf Zalanda

  5:00
Internetový módní gigant Zalando nasadil v ČR plošné slevy, nestihl však odbavovat objednávky a svou kampaň musel zastavit. Na slevy nicméně hodlá lovit dál, protože Češi na ně zvláště dobře slyší. Vybočují i svými nákupními zvyky. „Hodně nakupují v době oběda. To se nikde jinde neděje,“ říká spoluzakladatel Zalanda a jeho šéf Robert Gentz.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: MF DNES

Německý e-shop Zalando, který je „evropským Amazonem módy“, vzal loni český trh útokem. Za rok a půl zde dosáhl výsledků jako za šest let v Polsku a ­uvažuje o tom, že by v Česku otevřel kamenný outlet. Expandovat chce i v jiných oblastech, třeba prodejem kosmetiky. 

Český online trh závratně roste, dle studie banky JP Morgan nejrychleji v Evropě. Ale je velmi konkurenční. Jak se vám tu daří?
Česká e-commerce roste rychlým tempem kolem dvaceti procent ročně. Jsme proto nadšeni pozitivními reakcemi českých zákazníků na naši nabídku. Podařilo se nám rychle dosáhnout dobrých výsledků. Konkrétní čísla o prodejích na jednotlivých trzích nezveřejňujeme, ale ve srovnání s úspěšným rozjezdem našeho byznysu v Polsku si Česko vede skvěle. To, co jsme zde zvládli za rok a půl, v Polsku trvalo šest let. Cílem Zalanda je dosáhnout do roku 2023/2024 pětiprocentního podílu na evropském trhu s módou. Předpokládáme, že Česko k tomu výrazně přispěje.

Nákupní horečka stoupá. Překotný růst tržeb obchodníků táhnou e-shopy

Co vás tady nejvíc zaskočilo?
Byli jsme mile překvapeni, jak dobře se naše móda na českém internetu prodává. To se potvrdilo i­ během letní kampaně, v jejímž rámci jsme nasadili plošné slevy ve výši 70­ procent. Během tří dnů o víkendu přišlo na 200 tisíc objednávek. Jedno procento české populace si na Zalandu zařídilo účet a objednalo nějaké módní kousky. To také dokazuje, jak moc Češi milují slevy.

Říkáte, že kampaň potvrdila potenciál trhu, ale museli jste ji zastavit a část lidí to nesla špatně.
Kampaň jsme stopli dříve, poptávka totiž překonala naše očekávání. Zpracování objednávek bylo obtížnější, protože jsme dosáhli svých limitů, zejména u přepravních kapacit a objemu objednávek pro naše interní logistické systémy. Docela jsme se zapotili.

Český trh má i další specifika, jedním z nich je dobírka.
Oblíbenost dobírky ve srovnání s ­platbou kreditní kartou je typickým znakem e-commerce trhů v ­rané fázi. Není to jen české specifikum, oblíbená je také třeba v Itálii. Je na nás, abychom přesvědčili lidi, že rizika vždy neseme my, a ne zákazník. S přibývající důvěrou pak dobírka ustupuje.

Jiným specifikem je, že Češi nakupují jindy než jiné národy. Na ostatních trzích máme nejvíce objednávek o víkendech a večer, ale Češi hodně nakupují v době oběda. To se nikde jinde neděje.

V současnosti doručujete českým zákazníkům zboží z německého skladu. Neplánujete si v tuzemsku nějaký postavit?
Naši síť napříč Evropou bude už brzy tvořit patnáct logistických center. Tato infrastruktura bude moci pokrýt až dvojnásobnou poptávku. Čeští zákazníci jsou nicméně velmi blízko logistických center v Polsku i­ Německu.

Souboj o online módu. Zoot se vrací, ale Zalando a About You ho předběhly

Jaké novinky v Česku chystáte?
Díky velkému potenciálu českého trhu plánujeme v příštím roce až dvou spustit více služeb. Ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku startuje náš nákupní klub Zalando Lounge, který nabízí registrovaným členům exkluzivní prodejní kampaně až se 75procentními slevami.

Kromě toho v průběhu příštího roku uvedeme na trh novou kategorii Beauty, kterou v Německu prodáváme od loňska. Není to snadná kategorie, neboť je náročnější na logistiku. Jsme také spokojeni s výsledky našeho křížového prodeje (pozn. red. – k objednávce se zákazníkovi nabídne související zboží), díky němuž tři z ­pěti košíků s kosmetikou obsahují módní kousky. Proto chceme tuto kategorii rozšířit i do Česka.

Současně hledáme příležitosti pro mezinárodní expanzi s naší koncepcí prodejen, která už existuje v Německu.

Myslíte kamenné prodejny?
Zkoumáme možnosti otevření prvního kamenného obchodu v Česku, outletu s módou, kde bychom nabízeli zlevněné kolekce, které se neprodaly na internetu. Pro Čechy, kteří se orientují na slevy a ­rádi nakupují v kamenných obchodech, by to mohl být benefit.

Místo pro všechny: velké e-shopy se mění na tržiště. Napodobují Amazon

Češi milují slevy, ale pro obchodníky to může být past, z níž není úniku. Nevnímáte to tak?
Zákazníkům především chceme zajistit pohodlný nákupní zážitek. Chceme jim ulehčit život v tom, že si nemusí chodit zboží zkoušet do obchodu, ale přineseme šatník přímo k nim domů. A jestliže se Češi orientují na slevy, hodláme jim v tom vyjít vstříc.

Prodej módy online bude asi vždy spojen s rizikem většího množství vratek. Jak se s tím chcete vypořádat a ­kolik se vám vrací objednávek?
Prodej módy online může fungovat jedině tehdy, když má zákazník možnost si věci vyzkoušet, a pokud se mu nelíbí, tak je bez problémů vrátit a objednat si něco jiného. Naše míra návratnosti na všech trzích je kolem 50 procent, v Česku je podíl trochu nižší. Na vyspělých trzích vidíme vyšší podíl vratek. Častým důvodem je nesprávná volba velikosti, a proto se zákazníkům snažíme pomoci s výběrem té správné. Máme na to tým 25 specialistů a zabýváme se i analýzou nákupních dat pomocí strojového učení.

E-shopy rostou nejrychleji v Evropě. Češi vedou i v mobilních nákupech

Kolik produktů v e-shopu nabízíte a jak vám v byznysu pomáhají moderní technologie?
Náš sortiment čítá přes 450 tisíc položek, pokud započítáme různé styly a všechny možné variace. Nabízíme výrobky od více než dvou tisíc značek, z nichž některé jsou na českém trhu dostupné jen přes Zalando, například Topshop nebo­ Monki. Byznys nám usnadňují i­technologie, jako je umělá inteligence. Prostřednictvím naší platformy také prodáváme zboží z jiných obchodů a značek. Tyto produkty nevlastníme, partnerské značky se připojují k Zalandu v takzvaném „partnerském programu“, aby je mohly samy prodat a odeslat.

Představili jste strategii udržitelnosti se závazky, jako je konec obalů z jednorázového plastu do roku 2023, či generovat pětinu obratu e-shopu prodejem ekologických výrobků. Dosažení takových cílů je snazší, pokud máte dostatek vlastních značek. Chcete je posílit?
Vnímáme benefity privátních značek. Naše strategie se však spíše zaměřuje na umožnění a rozšíření nabídky partnerského programu.

Jaké má Zalando páky na výrobce oděvů? Jak třeba chcete textilku v Bangladéši donutit, aby se chovala ekologicky? A měníte kvůli své strategii dodavatele?
Transparentnost je základem našeho posuzování a hodnocení partnerů. Umožňuje nám udržitelně se rozvíjet dvěma způsoby. Prvním je transparentnost ve výrobním řetězci od materiálů až po konečný produkt a tím druhým jsou jasné informace pro zákazníky. Definujeme metody posuzování značek a partnerů, abychom byli schopni prosazovat naše standardy. Vyřazení značek, které se nechtějí angažovat, nám pomůže zvýšit laťku celkového sortimentu.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Druhý květnový svátek zamíchá otevírací dobou. Kde nakoupíte a kde bude zavřeno

Otevírací doba v obchodech během květnových svátků se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít zavřeno během některých svátků. Zatímco 1. května na Svátek...

Miliardář Bill Gates rozdá své jmění. Zabíjí nejchudší děti světa, řekl o Muskovi

Bill Gates ve čtvrtek slíbil, že v příštích dvou desetiletích rozdá téměř celé své osobní jmění, a uvedl, že nejchudší lidé na světě dostanou prostřednictvím jeho nadace přibližně 200 miliard dolarů....

Místo úsměvů fiasko. Korejští novináři už čekali v Praze, sbaleno měli i politici

Na slavnostní podpis dohody o výstavbě jaderné elektrárny Dukovany II., k němuž mělo dojít ve středu, se do Prahy chystala i delegace složená z vládních a parlamentních úředníků Jihokorejské...

Rakouská firma zkusila čtyřdenní pracovní týden. Produktivitu nezvýšil, říká

Rakouský průmysl se již od roku 2022 potýká s největšími problémy od druhé světové války. Potíže se nevyhnuly ani společnosti Liebherr, která má jednu ze svých továren i v rakouském městě Lienz. Aby...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Češi nakupují online jako o závod. V Evropě jsou na špici

Platby online se za poslední tři roky zdvojnásobily. Češi dokonce předčili evropský průměr. Nová data společnosti Mastercard ukazují, že devět z deseti spotřebitelů nakupuje online, v průměru třikrát...

12. května 2025

Současný systém je přežitek, za pět let možná přejdeme na dva tarify, říká šéf ERÚ

Premium

Energetiku čekají velké změny, domácností se to však dotkne až po roce 2030. „Transformace se netýká jenom energetiky, ale i našeho úřadu, který má nové kompetence,“ říká šéf Energetického...

12. května 2025

Je to katastrofa. Nizozemské muzeum zvažuje, že nebude USA zapůjčovat díla

Nejistota kolem financování kultury v USA za vlády Donalda Trumpa dopadá i na mnohé zahraniční instituce. Renomované nizozemské muzeum Mauritshuis nyní zvažuje, že za současných podmínek nebude dál...

11. května 2025

Vyšetřovat španělský blackout budou i odborníci z Česka. Zkoumat budou nejen důvody

Na vyšetřování masivního výpadku proudu ve Španělsku se podílí i odborníci z Česka. Výsledky by měly být do několika měsíců, řekl v neděli v pořadu Otázky Václava Moravce předseda představenstva ČEPS...

11. května 2025  14:45

Zlevnit nestačí. Obchody lákají na zdravé potraviny i chytřejší služby, uvádí studie

Po čtyřech letech stagnace se evropský trh s potravinami v roce 2024 konečně nadechl. Tržby reálně vzrostly, zákazníci pomalu přestávají jen šetřit a obchodníci hledají nové cesty, jak si je udržet....

11. května 2025

Cla nahnala Američany do autosalonů. Neuvážených nákupů později litují

Celní politika prezidenta Donalda Trumpa spustila ve Spojených státech doslova automobilovou mánii. Miliony Američanů totiž v posledních týdnech vyrážejí do autosalonů, aby si pořídili nový vůz ještě...

11. května 2025

Evropské nařízení zakáže mini balení kosmetiky. Z hotelů už postupně mizí

Premium

Mini balení kosmetiky v plastových obalech, jako jsou mýdla, šampony či tělová mléka, musí do roku 2030 z hotelů zmizet. Vyplývá to z evropského nařízení, které vstoupilo v únoru v platnost. Vybrané...

11. května 2025

Investiční horská dráha: Na čem Warren Buffett vydělal i prodělal

Miliardář a známý investor Warren Buffett na konci roku odstoupí z funkce generálního ředitele společnosti Berkshire Hathaway. Tu převzal v roce 1965, když fungovala ještě jako výrobna textilu. V...

11. května 2025

Bez Kanady nepřežijeme. Americká města u hranic marně vyhlížejí sousedy

Americká města přišla o kanadské turisty. Největší propad zájmu hlásí města Blaine nebo Point Roberts ve státě Washington. Důvodem je zejména politika Donalda Trumpa, která přerostla v neoficiální...

10. května 2025

V Nigérii roste nová společenská vrstva. „Kakaoví hoši“ našli jistý zdroj příjmů

Ceny kakaa na světových trzích mezi roky 2023 a 2024 dramaticky vzrostly. Ačkoliv zákazníci po celém světě musí čelit vyšším cenám, pro mnohé Nigerijce je to vítaná změna. Pěstování kakaa se totiž...

10. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čeští investoři neprojevují zájem o kryptoměny, nemají v ně důvěru, říká průzkum

Většina českých investorů neprojevuje o kryptoměny, zejména bitcoin, velký zájem a klesá i důvěra v tuto formu investic. Vyplývá to z průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh (AKAT ČR) potřetí...

10. května 2025  9:50

Čína pumpuje miliardy do marockých továren. Země je pro ni klíčem k Evropě

Maroko je s Evropou propojeno díky svému automobilovému průmyslu i dohodě o volném obchodu. Zároveň je země otevřená masivním čínským investicím, neboť asijský gigant vidí v severoafrickém království...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.