Za falšováním údajů o emisích stálo několik inženýrů, tvrdí Volkswagen

  19:59aktualizováno  19:59
Instalovat podvodný software do vozů VW nebylo firemní rozhodnutí. Za falšováním údajů o emisích naftových automobilů z koncernu Volkswagen pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci. Řekl to ve čtvrtek vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn.

Michael Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. | foto: AP

Ne všichni Hornovu vysvětlení ale věří. „VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím,“ prohlásil podle BBC například kongresman Chris Collins.

Sám Horn připustil, že je „těžké uvěřit“, že vedoucí pracovníci Volkswagenu o softwaru pro falšování emisí nevěděli. Prohlásil, že již loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. Dodal však, že o samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se dozvěděl až letos v září, kdy Volkswagen přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě.

O problému VW věděl

Aféra dieselgate

„Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí,“ uvedl Horn. „Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady,“ dodal. O softwaru umožňujícím falšování emisí automobilka podle Horna informovala americké regulátory letos 3. září. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) pak tuto informaci zveřejnil 18. září.

„Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru,“ řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné,“ dodal.

Horn rovněž uvedl, že svolávání problémových automobilů k úpravě by mohlo zabrat jeden až dva roky. „Víme, že tyto vozy dokážeme upravit tak, aby splňovaly emisní normy,“ prohlásil. Upozornil, že úprava pravděpodobně bude mít „mírný vliv“ na výkon automobilů, jejichž maximální rychlost by tak mohla klesnout o jednu až dvě míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometru) za hodinu. Úprava každého vozu si podle Horna vyžádá pět až deset hodin práce.

Ve Spojených státech bylo softwarem umožňujícím falšování testů emisí vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).

Nešlo o firemní rozhodnutí, řekl Horn

„Bylo to pár softwarových inženýrů, kteří se z nějakého důvodu rozhodli software nainstalovat,“ uvedl Horn. „Nebylo to firemní rozhodnutí. Nekonala se žádná schůze vedení, která by to schválila,“ dodal.

Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím...
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, před vyšetřovacím...
Michael Horn, šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech, hovoří s novináři...

Automobilka již dříve upozornila, že ačkoli byl software instalován do zhruba 11 milionů aut po celém světě, ve většině z nich nebyl aktivní. V Evropské unii byl software instalován do zhruba osmi milionů automobilů. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.

Němečtí vyšetřovatelé ve čtvrtek v souvislosti s emisním skandálem Volkswagenu provedli prohlídky na několika místech včetně ústředí koncernu ve Wolfsburgu. Pátrání mělo za cíl zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel a jak byla případně provedena.

Analytici ze společnosti UBS odhadují, že Volkswagen bude muset v důsledku skandálu vynaložit na pokuty, právní spory a svolávání automobilů zhruba 35 miliard dolarů. Skandál by navíc pro Volkswagen mohl mít negativní dopad na prodej vozů.

08.října 2015 v 16:32, příspěvek archivován: 08.října 2015 v 19:47

“Technical teams are working tirelessly to develop remedies for each of the affected groups of vehicles...” – M.H. pic.twitter.com/Od9qd5xPui

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Erdoganova vláda bojuje s inflací levnou zeleninou na státních trzích

Ilustrační snímek

Turecko se s prudkým nárůstem cen potravin vyrovnalo po svém. Otevřelo státní trhy, na kterých prodává levnou zeleninu...

Američané sevřeli ekonomické srdce Venezuely, utahují ropné kohoutky

Bez ropných věží by Venezuelská ekonomika byla dávno mrtvá.

Spojené státy zmrazí účty ropné společnosti Petróleos de Venezuela (PDVSA), dokud se ve Venezuele neuspořádají...

Křetínský dokončil koupi francouzských časopisů včetně Elle

POD DOHLEDEM. Spolumajitel fotbalové Sparty Daniel Křetínský sleduje na Letné...

Miliardář Daniel Křetínský prostřednictvím své mediální skupiny Czech Media Invest (CMI) dokončil nákup časopisů...

Najdete na iDNES.cz