YouTube nelegálně sbírá data o dětech, tvrdí skupina advokátů

  15:51aktualizováno  15:51
Skupina advokátů tvrdí, že YouTube nelegálně shromažďuje údaje o mladistvých divácích. Advokáti požadují, aby YouTube změnil způsob zpracování obsahu pro děti a společnost zaplatila pokutu v řádu desítek miliard dolarů za to, že údajně profitovala na mladých divácích.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dvacet advokátních skupin podalo v pondělí u Americké federální obchodní komise (FTC) stížnost, ve které požadují vyšetření dceřiné společnosti Google kvůli porušení zákona o ochraně soukromí dětí online (COPRA). Tento zákon limituje to, jakým způsobem může společnost nakládat s daty o dětech mladších třinácti let. Podle zákona je společnost před sběrem dat o dětech povinna informovat rodiče dětí a získat jejich souhlas, uvedla americká zpravodajská stanice CNN.

„Společnost Google si díky sběru a používání osobních údajů od dětí na YouTube přišla ke značným ziskům. Nelegální sběr dat probíhá již řadu let a zahrnuje desítky milionů amerických dětí,“ uvádí ve stížnosti Centrum pro digitální demokracii a Kampaň pro dětství bez reklamy.

Stížnost odhaduje, že YouTube neprávem shromáždil údaje o 23 milionech dětí a žádá FTC, aby firma zaplatila pokutu 41 484 dolarů za každé porušení. 

Smluvní podmínky YouTube přitom tvrdí, že v případě dětí nejde o osoby mladší třinácti let. Pokud se totiž chce někdo přihlásit k účtu Google, který se používá pro přihlášení do služby YouTube, musí potvrdit, že je starší třinácti let. Advokáti ale argumentují, že videa lze sledovat i bez účtu a přihlášení. Rodiče také mohou nechat děti používat své účty nebo děti mohou lhát a při vytváření účtu tvrdit, že jsou starší. Podle výzkumu společnosti Trendera má účet na YouTube 45 procent dětí ve věku osm až dvanáct let. 

Kanály zaměřené na děti mohou mít obrovské předplatitelské základny a přinášet provozovatelům velké příjmy. Například kanál LittleBabyBum, který zveřejňuje animované dětské rýmovačky, má čtrnáct milionů předplatitelů a jeho videa si zobrazilo více než šestnáct miliard uživatelů YouTube. Kanál Ryan ToysReview, který testuje hračky pro šestileté děti, získal za reklamu během jednoho roku jedenáct milionů dolarů.

Google stížnost zváží

I když Google inzerentům při zadávání reklamních kampaní neumožňuje vybírat si věkové skupiny mladší osmnácti let, stížnost tvrdí, že stále existuje několik způsobů, jak reklamy cílit na děti. Příkladem je výběr správných klíčových slov souvisejících s dětmi.

YouTube má samostatnou mobilní aplikaci pro děti, YouTube Kids, kterou spustil v roce 2015. Společnost tvrdí, že aplikace vyhovuje všem pravidlům COPPA a neshromažďuje data pro cílení reklamy.

„Ochrana dětí a rodin pro nás vždy byla nejvyšší prioritou. Důkladně si přečteme stížnost a zhodnotíme, zda je třeba něco zlepšit. Protože služba YouTube není určena dětem, výrazně jsme investovali do vytvoření aplikace YouTube Kids, abychom nabídli alternativu určenou speciálně pro dětí,“ sdělil CNN tiskový mluvčí společnosti.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Tesco prodává maso z barbarských prasečích farem, tvrdí ochránci zvířat

Ilustrační snímek

Aktivisté obvinili Tesco, že podporuje týrání zvířat. Údajně prodává vepřové maso z thajských farem, které chovají...

Británie stahuje z trhu konzervy s krmivem, kočky se nakazily tuberkulózu

Problém není jen v samotném zabíjení. Jde i o podmínky, jimž musejí kočky před...

Luxusní krmivo pro kočky v Británii obsahovalo látky, které způsobují tuberkulózu. Nakazilo se jí přibližně padesát...

Stavět větrníky na moři je problém. Rejdaři mají málo obřích lodí

Loď pro instalování větrné turbíny na mořské hladině u německého Sassnitzu.

Větrné elektrárny se přesunuly na moře a rostou. Nejnovější větrníky už svou velikostí dotahují Eifellovu věž. Problém...

Najdete na iDNES.cz