ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Matěj Konečný

Výrobce mozzarelly pěstované v laboratoři získal miliardu na globální expanzi

  • 23
Začínající výrobce sýrů mozzarella a ricotta bez použití mléka od krav získal rekordní finanční částku od investorů, kteří chtějí využít růstu trhu s ekologickými alternativami mléčných výrobků. Rekordní částku obdržela společnost Forno, získala 50 milionů amerických dolarů (1,1 miliardy korun), což je v Evropě rekordní částka pro potravinářský technologický podnik.

Firma peníze využije k rozšíření sortimentu o vyzrálé a zrající sýry, jako je čedar a švýcarský tvrdý sýr gruyere. Rozšíří si rovněž technologii přesné fermentace.

„Mluvíme o produktu, který musí jít na masový trh nebo se musí vyrábět ve velkém objemu, takže nyní pracujeme na rozšíření,“ uvedl spoluzakladatel a výkonný ředitel firmy Raffael Wohlgensinger. „Chceme rozšířit naše zaměření a skutečně se ujistit, že jsme schopni pokrýt téměř všechny typy sýrů, které si dokážete představit.“

Investoři vkládají peníze do nové generace začínajících firem, které se snaží napodobit požitek z konzumace sýra bez toho, aby chov hospodářských zvířat měl dopad na globální oteplování. V posledních týdnech si peníze zajistila například americká společnost Miyoko’s Creamery nebo švédská Stockeld Dreamery. Větší firmy, jako je třeba Oatly, pak vidí tuto oblast jako novou příležitost k rozšíření produktů.

Společnost Forno byla dříve známá jako Legendairy Foods GmbH. Jejím cílem je okopírovat u svých produktů stejnou chuť a strukturu, jakou mají skutečné sýry. Její technologie přesné fermentace využívá mikroby, které vytvářejí proteiny. Ty jsou pak základem sýrů.

Americká společnost vyrábí mléko z hub. Je stejné, jako to kraví

„Naše produkty obsahují skutečné mléčné bílkoviny, nezískáváme je však od krav,“ uvedla spoluzakladatelka a vědecká ředitelka firmy Britta Winterbergová. „Získáváme je od našich mikroorganismů.“

Společnost se zaměřuje na trhy, kde může nejdříve získat schválení od regulačních úřadů. Patří mezi ně Singapur, následovat má Izrael, Blízký východ a nakonec Evropa. Protože výrobky nebudou obsahovat laktózu, budou atraktivní zvláště pro asijský trh, kde se častěji objevuje nesnášenlivost na laktózu, dodal Wohlgensinger.

,