Fenomén odstartovala společnost Royal Caribbean Group, která v roce 2019 otevřela takzvanou Perfect Day at CocoCay, soukromou destinaci na Bahamách připomínající zábavní park.
Provozováním vlastních soukromých destinací na malých karibských ostrovech se Royal Caribbean i dalším organizátorům výletních plaveb daří rychleji zvyšovat příjmy. „Tím, že mají vlastní přístav a nemusejí platit poplatky za cestující a některé daně, jsou schopni získat větší část celkových příjmů,“ řekl pro agenturu Reuters Bob Levinstein, generální ředitel společnosti Cruise Compete, která se zabývá prodejem výletních lodí.
Na rekonstrukci přístavu CocoCay vynaložila společnost Royal Caribbean 250 milionů dolarů (5,86 miliardy korun). Od jeho otevření v roce 2019 se náklady společnosti včetně provizí zvýšily o 34 procent, zatímco příjmy z prodeje plaveb vzrostly o 43 procent. Konkurenční společnosti Carnival a Norwegian Cruise Line se nyní snaží tento úspěch následovat.
„Royal má v současné době jedny z nejlepších výnosů v celé oblasti výletních plaveb. Její velkou výhodou je CocoCay a všichni ostatní se to snaží dohnat,“ řekl Kenneth Kuhrt, výkonný viceprezident společnosti Ariel Investments.
Plavba za všechny peníze. Kapitán výletní lodi nechal na ostrově osm turistů |
Výletní společnosti dosahují rekordních zisků, protože cenově dostupné plavby lákají spotřebitele, kteří cestování omezili po vypuknutí pandemie. Akcie Royal Caribbean letos zatím vzrostly o 69 procent, zatímco obdobné společnosti Carnival a Norwegian zaznamenaly růst o 27 a 30 procent. „Perfect Day na CocoCay změnil pravidla hry jak pro naše hosty, tak pro naše podnikání,“ uvedl v prohlášení generální ředitel společnosti Royal Caribbean Jason Liberty.
Podle Patricka Scholese, analytika společnosti Truist Equity, rostoucí počet přímých rezervací mezitím umožňuje společnosti Royal Caribbean ušetřit na provizích, které činí přibližně deset až dvacet procent z ceny jízdenky. „Výletní společnosti se to velmi zdráhají přiznat, protože jsou stále velmi závislé na cestovních kancelářích a nechtějí zdůrazňovat, že zaznamenávají více přímých rezervací,“ řekl Scholes.
Další nemovitosti na cestě
V současné době je v Karibiku dvanáct soukromých destinací, včetně dvou, které se otevřou v letech 2024 a 2025, a další jsou na cestě. Společnost Carnival plánuje investovat 600 milionů dolarů (14,1 miliardy korun) do rozvoje areálu Celebration Key na ostrově Grand Bahama. Royal Caribbean má v plánu otevřít další tři soukromé destinace v letech 2025 až 2027 v mexickém Mahahualu a na Bahamách.
Na výletní plavbu lodí se slevou. Poskytovatelé hlásí volná místa |
Podle Christiana Savelliho z Tourism Economics se kapacita soukromých ostrovů meziročně zvýšila o 41 procent na přibližně deset milionů cestujících. U karibských destinací mimo soukromé ostrovy došlo k nárůstu o osmnáct procent na přibližně 57 milionů cestujících.
Efekt soukromých destinací
Návštěvnost soukromých destinací mnohdy zastínila ty veřejně přístupné. Podle Karibské organizace cestovního ruchu zaznamenaly Kajmanské ostrovy v první polovině roku 2024 pokles návštěvnosti výletních lodí o 36 procent oproti roku 2019. Některé další destinace, včetně Svatého Kryštofa a Nevise, Belize a Svatého Martina, hlásí pokles o více než dvacet procent.
Vylodilo se 11 tisíc turistů. Nevycházejte ven, vyzval starosta Santorini místní |
Návštěvnost Baham, kde všichni hlavní provozovatelé výletních plaveb mají nebo rozvíjejí soukromé destinace, se v první polovině roku 2024 zvýšila o 66,5 procenta ve srovnání se stejným obdobím roku 2019. „Spotřebitelé se změnili,“ uzavírá Jason Liberty pro agenturu Reuters. „Chtějí se ponořit do zážitků, poskytovatelé tak musí zvýšit výkon a zlepšit služby, protože to zákazníci očekávají.“