VW už na jaře poslal americké řidiče do servisu. Výtky úřadů zamlčel

  11:19aktualizováno  11:19
Volkswagen v dubnu 2015 vyzval v Kalifornii v dopise majitele některých aut Audi a VW, aby je odvezli do autorizovaného servisu kvůli novému softwaru. Automobilka je ale neinformovala, že podniká tuto akci v naději, že uspokojí stále skeptičtější vládní regulační úřady, napsala agentura Reuters.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Volkswagen informoval majitele o problému s emisemi, který by mohl ovlivnit jejich vůz. Dopis vyzývající ke kontrole byl určen pro majitele určitých modelů z let 2010 až 2014 s dvoulitrovým naftovým motorem. Majitelé měli kontaktovat servisy kvůli aktualizaci softwaru s cílem opravit problém se špatnou funkcí světelného indikátoru. Uváděl také, že Kalifornie požaduje aktualizace před obnovením registrace vozidla.

„Software pro řízení motoru vozu byl vylepšen, aby zajistil, že výfukové emise vašeho vozidla jsou optimalizované a fungují efektivně,“ psalo se v dopise. Nyní se k němu automobilka odmítla vyjádřit.

Úřady už v té době upozorňovaly na nesrovnalosti mezi laboratorními výsledky emisních testů a skutečnými emisemi naftových motorů Volkswagenu.

Úředníci kalifornského úřadu pro čisté ovzduší CARB a americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) v prosinci 2014 souhlasili, že umožní dobrovolnou kontrolu naftových vozů Volkswagenu, aby automobilka opravila to, co podle ní byla tehdy pouze technická a snadno vyřešitelná závada. V dalších měsících se kontrola rozšířila na celonárodní úroveň.

Mluvčí CARB, který je součástí Kalifornské agentury pro ochranu životního prostředí, Dave Clegern tento týden potvrdil, že dopis byl součástí svolání vozů ke kontrole. „Je to jedna z oprav, kterou nám představili jako možné řešení. Nefungovalo to,“ prohlásil.

EPA koncem minulého týdne obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal v posledních zhruba sedmi letech software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Ve skutečnosti auta vypouštěla mnohem více škodlivých emisí, než ukazovaly výsledky testů.

Minulý týden automobilka uznala, že úmyslně klamala úředníky o tom, jak hodně její naftové motory znečišťují ovzduší. Oznámila, že skandál s emisemi se dotýká 11 milionů vozů po celém světě. Ve třetím čtvrtletí dá firma stranou 6,5 miliardy eur (176,4 miliardy korun) na pokrytí nákladů souvisejících se skandálem (vše o kauze čtěte zde).

Americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo trestní vyšetřování případu a v sedmi státech bylo již jménem zákazníků podáno nejméně 25 návrhů na hromadné žaloby.

Volkswagen kvůli podvodům s emisemi očekává obří ztráty:

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

Apple Card diskriminuje ženy, nabízí jim nižší úvěrové limity než mužům

Nová služba Applu nepřeje ženám. Všiml si toho podnikatel David Heinmeier Hansson. Apple Card mu nabídla dvacetkrát...

Čínský „antivalentýn“ provází zběsilé utrácení, Alibaba hlásí rekordní tržby

Čínské e-shopy zažívají 11. listopadu jeden z nejvytíženějších dnů v roce. V zemi se totiž slaví protiklad Valentýna,...

Cla na auta z EU se opět nekonají. Trump je nejspíš plánuje znovu odložit

Americký prezident Donald Trump tento týden nejspíš oznámí, že o další půlrok odkládá rozhodnutí o zavedení dovozních...

Největší obchodní dohoda na světě by mohla být podepsána v roce 2020

Po více než šesti letech vyjednávání se více než tucet zemí v Asii a Tichomoří chystá podepsat největší obchodní dohodu...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz