Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

  21:13aktualizováno  21:13
Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami emisí. Informoval o tom v pátek německý zpravodajský magazín Der Spiegel.

Škoda Yeti. | foto: Škoda Auto

Ministr je však zřejmě ve svém požadavku osamocen a vlády mezitím s automobilovým koncernem jednají o nefinančních kompenzacích ve formě nadstandardních záruk na vozy, u nichž bude problémový software bezplatně odstraněn.

Majitelé škodovek na speciálním webu zjistí, zda se jich týká skandál VW

Volkswagen předloni v září přiznal, že po celém světě do zhruba jedenáct milionů naftových automobilů instaloval software, který umožňuje manipulovat s testy emisí.

Finanční kompenzace se zatím podařilo na Volkswagenu vymoci americké vládě. Koncern v rámci lednové dohody s USA přiznal vinu a souhlasil se zaplacením 4,3 miliardy dolarů (zhruba 108 miliard korun).

V Evropě koncern úvahy o takových požadavcích striktně odmítá, neboť by se mohly týkat 8,5 milionu automobilů, což by i tak obří automobilový koncern finančně zruinovalo. Volkswagen chce nyní tyto automobily svolat k opravě. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Právníci koncernu Volkswagen se nyní snaží předejít dalším hrozícím miliardovým nákladům plynoucím z aféry kolem manipulace s emisemi dieselových motorů.

Nejnověji jde hlavně o Škodu, jejíž některé modely včetně Octavie původně získaly povolení k provozu v Británii. Koncern teď potřebuje od tamních úřadů povolení k úpravě motorů s manipulovaným softwarem. Grayling to ale dosud odmítá u většiny modelů Škody schválit a místo toho žádá kompenzace pro zákazníky, popisuje situaci Der Spiegel.

Volkswagen řeší situaci s Berlínem a Londýnem

V zákulisí se mezitím jedná o řešení situace mezi Wolfsburgem, Berlínem a Londýnem. Britové podle časopisu požadavek peněžních náhrad zavrhli. Místo toho chtějí pro každého motoristu, který si nechá opravit vůz se závadným softwarem, od Volkswagenu písemný příslib, že pokud se do budoucna vyskytnou další problémy s motorovým a výfukovým systémem, má být zákazníkovi zajištěna oprava nebo dokonce výměna vozu za nové auto.

I to je pro Volkswagen problém, protože jeho inženýři dosud nevědí, zda změny na motoru jednou nepovedou k jeho poškození. Proto se automobilka dosud bránila i podobným zárukám a slibům.

Podle Spiegelu však Volkswagen podporu ztrácí ze strany německé vlády. Ministr dopravy Alexander Dobrindt dal šéfovi koncernu Matthiasu Müllerovi najevo, že pokud se britskému tlaku podvolí, očekává stejný přístup i ke 160 000 německých zákazníků škodovky.

Podle Spiegelu navíc německá vláda chce, aby se rovný přístup týkal německých zákazníků všech značek koncernu. To by ovšem pro VW znamenalo další miliardové náklady.

Mezitím se desetitisíce zákazníků Volkswagenu v Německu s pomocí právníků snaží u soudů prosadit, aby svůj automobil s inkriminovaným naftovým motorem mohli vrátit a dostat peníze v hodnotě nového vozu.

Majitelé škodovek mají přitom v těchto snahách zvlášť dobré vyhlídky na úspěch, informuje Der Spiegel. Dosud chybějící britské povolení ke kýžené úpravě motorů totiž právníci mohou využít pro své argumenty. „Odkazujeme soudce na to, že výrobce zákazníkovi ještě nepředložil žádné řešení škody,“ řekl berlínský právník Christopher Rother, jenž zastupuje zhruba 25.000 zákazníků Volkswagenu. Každému zákazníkovi Škody pak radí co nejrychleji podat žalobu.

Experti iDNES.cz shrnuli kauzu Volkswagenu:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Tajemná pohlednice od tety z Ameriky. K příbuzným do Třince putovala 48 let

Pohlednice z USA

Na redakci iDNES.cz se obrátila čtenářka s poněkud kuriózním případem. Její matce přišla od tety z amerického...

Další z rubriky

McDonald’s nutí dětem sladké, stěžuje si na firemní zábavnou hru politik

Ilustrační snímek

Stínový britský ministr kultury a sportu Tom Watson označil hru Monopoly řetězce McDonald’s za groteskní marketingovou...

První aerolinky ruší objednávku problémových boeingů, chtěly 49 letadel

Boeing 737 Max 8 v barvách společnosti Garunda Indonesia.

Indonéské aerolinie Garuda odeslaly oficiální dopis, v němž žádají zrušení velké zakázky na dodávku 49 Boeingů 737 Max...

Zákon je zákon. Ženě v Polsku vypočítali důchod na 12 haléřů měsíčně

Ilustrační snímek

Jen dva groše, čili v přepočtu přibližně 12 haléřů měsíčně, činí nejnižší penze aktuálně vyplácená v Polsku. Nejvyšší...

Najdete na iDNES.cz