Muži do vesmíru, ženy k plotně. VW musel stáhnout reklamu s alfasamci

  19:22aktualizováno  19:22
Dva kosmonauti letící do vesmíru, sportovec s protetickou nohou skákající do dálky a žena s kočárkem, která sedí v parku a čte si knihu. To jsou hrdinové nové reklamy na elektrický model Volkswagen Golf, která hlásá, že můžeme dosáhnout čehokoliv, když se přizpůsobíme. Podle kritiků však reklama ukazuje, že to platí hlavně pro muže, a proto byla ve Velké Británii zakázána.

Jak napsal německý týdeník Der Spiegel, Úřad pro reklamní standardy (ASA) reklamu německého výrobce aut zakázal kvůli genderovým stereotypům, které vyobrazuje. ASA uvedla, že reklama byla zakázána na základě tří stížností. Podle profesorky podnikové komunikace na FOM Hochschule v Berlíně Astrid Nelkeové reklama VW ukazuje tradiční modely rolí. Muži jsou silně spojeni s úspěchem, ženy v ní sehrávají pasivní roli. 

Úřad pro reklamní standardy upozorňuje na to, že jde o problematickou situaci. „Média jsou vedle rodičů důležitými socializačními faktory. Reklama ovlivnila zejména děti, u kterých se následně projevily internalizované předsudky. Je to velmi škodlivé,“ řekla Jess Tyeová z ASA.

Volkswagen ve své reakci sdělil, že snahou bylo ukázat na schopnosti lidského ducha přizpůsobit se výzvám a změnám způsobenými okolnostmi, nikoliv propagovat genderové stereotypy. 

„Nemysleli jsme si, že astronaut nebo sportovec jsou genderově stereotypní role nebo povolání. Závěrečná scéna ženy v parku měla poukázat na další příklad adaptace na změnu. Věřili jsme, že přivítání novorozence do rodiny je život měnící zkušenost, kterou by sdílelo mnoho diváků, bez ohledu na pohlaví. Scéna měla rovněž svůj sekundární účel. Měla ilustrovat to, že motor nového elektrického Golfu vydává mnohem méně hluku než klasické motory, takže nevzbudí ani novorozence,“ sdělil na svou obhajobu VW.

ASA sice některé argumenty uznala. V závěru ovšem došla k tomu, že reklama přímo vyobrazovala stereotypní mužské a ženské role, a tím pravděpodobně mohla způsobit některým lidem újmu.

Spoty, které příliš „nenadchly“

Volkswagen není jediný, kdo pobouřil názorově vyhraněné skupiny reklamou nebo produktem. Kontroverzní reklamy a produkty se objevují znovu a znovu. Často jsou dílem stejného prodejce. Například švédský výrobce módy H & M byl na začátku roku 2018 obviněn z rasismu, když ve svojí reklamě vyobrazil černošského chlapce s mikinou, která byla ozdobena nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“. Přečíst si o tom můžete zde.

Jako by to nestačilo, o pár týdnů později společnost H&M začala prodávat řadu dětských ponožek, na kterých byla vyobrazena figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou, která podle kritiků připomínala obrácený arabský znak pro Alláha. Společnost se musela omluvit a produkt stáhnout (více v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha).

S problémy tohoto typu se potýkají i luxusní značky. Například Prada byla v roce 2018 nucena stáhnout z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia, která mnohým připomínala rasistické parodie černochů zvané blackface (psali jsme o tom v článku Rasistická opička musí z regálů. Zákazníci Prady si stěžovali).

Rozhořčení nad takovými reklamami obvykle rychle zmizí. Přesto může podle Nelkeové ovlivnit nákupní chování. Například podle německé studie Havas Media Group již dvě třetiny Němců bojkotovaly své oblíbené značky za nevhodné reklamy. Přibližně 77 procent účastníků studie uvedlo, že dává přednost nákupu značek, které reprezentují jejich vlastní hodnoty.

Autor:

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

USA testují zájem o dlouhé dluhopisy. Nahrává jim snížení sazeb v EU

Americký ministr financí Steven Mnuchin mluví o nové facebookové kryptoměnové...

Pokud o ně bude zájem, americká vláda příští rok vydá dluhopisy s padesátiletou splatností. Oznámil to tamní ministr...

Čína otevřela krizové rezervy. Chybí vepřové pro 130 milionů lidí

Ilustrační snímek

Africký mor prasat zasáhl čínské hospodářství ve velkém. V minulém roce na něj uhynulo asi 100 milionů prasat a v...

USA přitvrzují. Pentagon sestavuje seznam firem s vazbami na čínskou armádu

Ilustrační foto

Obchodní spor mezi Spojenými státy a Čínou dostává nový rozměr. Americké ministerstvo obrany pracuje na identifikaci...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz