Neděle 27. září 2020, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 27. září 2020 Jonáš

Muži do vesmíru, ženy k plotně. VW musel stáhnout reklamu s alfasamci

  19:22
Dva kosmonauti letící do vesmíru, sportovec s protetickou nohou skákající do dálky a žena s kočárkem, která sedí v parku a čte si knihu. To jsou hrdinové nové reklamy na elektrický model Volkswagen Golf, která hlásá, že můžeme dosáhnout čehokoliv, když se přizpůsobíme. Podle kritiků však reklama ukazuje, že to platí hlavně pro muže, a proto byla ve Velké Británii zakázána.

Jak napsal německý týdeník Der Spiegel, Úřad pro reklamní standardy (ASA) reklamu německého výrobce aut zakázal kvůli genderovým stereotypům, které vyobrazuje. ASA uvedla, že reklama byla zakázána na základě tří stížností. Podle profesorky podnikové komunikace na FOM Hochschule v Berlíně Astrid Nelkeové reklama VW ukazuje tradiční modely rolí. Muži jsou silně spojeni s úspěchem, ženy v ní sehrávají pasivní roli. 

Úřad pro reklamní standardy upozorňuje na to, že jde o problematickou situaci. „Média jsou vedle rodičů důležitými socializačními faktory. Reklama ovlivnila zejména děti, u kterých se následně projevily internalizované předsudky. Je to velmi škodlivé,“ řekla Jess Tyeová z ASA.

Volkswagen ve své reakci sdělil, že snahou bylo ukázat na schopnosti lidského ducha přizpůsobit se výzvám a změnám způsobenými okolnostmi, nikoliv propagovat genderové stereotypy. 

„Nemysleli jsme si, že astronaut nebo sportovec jsou genderově stereotypní role nebo povolání. Závěrečná scéna ženy v parku měla poukázat na další příklad adaptace na změnu. Věřili jsme, že přivítání novorozence do rodiny je život měnící zkušenost, kterou by sdílelo mnoho diváků, bez ohledu na pohlaví. Scéna měla rovněž svůj sekundární účel. Měla ilustrovat to, že motor nového elektrického Golfu vydává mnohem méně hluku než klasické motory, takže nevzbudí ani novorozence,“ sdělil na svou obhajobu VW.

ASA sice některé argumenty uznala. V závěru ovšem došla k tomu, že reklama přímo vyobrazovala stereotypní mužské a ženské role, a tím pravděpodobně mohla způsobit některým lidem újmu.

Spoty, které příliš „nenadchly“

Volkswagen není jediný, kdo pobouřil názorově vyhraněné skupiny reklamou nebo produktem. Kontroverzní reklamy a produkty se objevují znovu a znovu. Často jsou dílem stejného prodejce. Například švédský výrobce módy H & M byl na začátku roku 2018 obviněn z rasismu, když ve svojí reklamě vyobrazil černošského chlapce s mikinou, která byla ozdobena nadpisem „Nejvíc cool opice v džungli“. Přečíst si o tom můžete zde.

Jako by to nestačilo, o pár týdnů později společnost H&M začala prodávat řadu dětských ponožek, na kterých byla vyobrazena figurka ze stavebnice Lego se sbíječkou, která podle kritiků připomínala obrácený arabský znak pro Alláha. Společnost se musela omluvit a produkt stáhnout (více v článku Stížnosti na H&M. Čára na dětských ponožkách prý připomíná znak pro Alláha).

S problémy tohoto typu se potýkají i luxusní značky. Například Prada byla v roce 2018 nucena stáhnout z prodeje opičku ze série klíčenek a figurek Pradamalia, která mnohým připomínala rasistické parodie černochů zvané blackface (psali jsme o tom v článku Rasistická opička musí z regálů. Zákazníci Prady si stěžovali).

Rozhořčení nad takovými reklamami obvykle rychle zmizí. Přesto může podle Nelkeové ovlivnit nákupní chování. Například podle německé studie Havas Media Group již dvě třetiny Němců bojkotovaly své oblíbené značky za nevhodné reklamy. Přibližně 77 procent účastníků studie uvedlo, že dává přednost nákupu značek, které reprezentují jejich vlastní hodnoty.

Autor:
  • Nejčtenější

Zavírání ve 22 nás zničí, říkají restauratéři. Žádají hodinu navíc

Záměr ministra zdravotnictví, aby restaurace a bary zavíraly o dvě hodiny dřív, tedy už ve 22 hodin, vnímají jejich...

Vláda schválila pravidla pro kurzarbeit. Je to krvavý kompromis, řekla Maláčová

Ministři schválili pravidla pro kurzarbeit, který má pomoci zabránit masivnějšímu propouštění ve firmách kvůli epidemii...

ANO ztrácí. Do Sněmovny by se nedostali lidovci ani komunisté, říká model

Podle nejnovějšího volebního modelu Kantar CZ pro Českou televizi by se do Poslanecké sněmovny dostalo sedm stran....

Jídlo v Německu je moc levné, tvrdí studie. Mělo by stát až třikrát víc

Pokud by se měly do cen jídla v Německu promítnout náklady na eliminaci dopadů na životní prostředí, stálo by až...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošta s rouškami pro seniory chybovala, ohrozila miliony lidí, tvrdí SÚKL

Česká pošta podle Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) porušila při rozesílání respirátorů a roušek seniorům...

Sundej vlajku, nebo ti vypálíme dům. Agresivita demonstrantů v USA roste

Premium Demonstrace proti policejní brutalitě, jak to nazývají protestující i média, začínají být docela brutální i vůči...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Prodlužte životnost filtru pevných částic. Stačí pár jednoduchých kroků

Premium Výměna filtru pevných částic stojí desítky tisíc korun, jeho čištění a renovace pět až patnáct tisíc korun. Těmto...

  • Další z rubriky

USA prohrávají závody v elektromobilitě, poráží je Čína i Evropa

Rozvoj aut na elektřinu do značné míry závisí na vývoji a produkci baterií. Zatímco Čína a Evropa v tomto směru...

Švýcarským hodinkám už to nešlape. Může za to silná měna i chytré jablko

Boom chytrých hodinek, silná švýcarská měna a v neposlední řadě pandemie. Podle analytiků trhu s luxusními hodinkami...

Zemřel bývalý ředitel PepsiCo, limonádu pil s Chruščovem i Jacksonem

Ve věku 99 let zemřel bývalý ředitel společnosti Pepsi Donald Kendall. Coby šéf dostal společnost do povědomí širší...

PepsiCo se dala na zdravý životní styl. Představila uklidňující nápoj

Nejdříve nabudit a potom uklidnit. Společnost PepsiCo vybudovala své globální impérium díky povzbudivému kolovému...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Počet úmrtí bude stoupat. Podívejte se, jaké měla křivka zpoždění jinde

Počet úmrtí s nemocí covid-19 u nás poroste. Byť ještě není jasné o kolik. Příklady z jiných zemí jasně ukazují, že...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...