Sobota 9. prosince 2023, svátek má Vratislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 9. prosince 2023 Vratislav

Kosmetické firmy sázejí na video bloggery. Děti nevědí, že jde o reklamu

  18:03
Miliony lidí po celém světě denně sledují na sociálních sítích videonávody, jak používat různé kosmetické přípravky. Je přitom jedno, jestli jde o drahou řasenku nebo řadový pleťový korektor, a jestli ho tzv. vloggeři nanášejí luxusním štětečkem, nebo konečky prstů. Videa cílí hlavně na mladší zákazníky.
Kim Kardashianová na sociálních sítích ukazuje, jak si vytvořit make-up pro...

Kim Kardashianová na sociálních sítích ukazuje, jak si vytvořit make-up pro různé příležitosti. | foto: Profimedia.cz

Vypadat dobře je velký byznys. Aspoň pro výrobce kosmetiky. V roce 2017 se po celém světě prodala dekorativní kosmetika za 45,5 miliardy dolarů (991 miliard korun), píše BBC. Agentura pro výzkum trhu Mintel odhaduje, že letos prodeje vzrostou o dalších 6 procent. Nejvíc se za make-up utrácí ve Spojených státech, letos by to mělo být odhadem 12,1 miliardy dolarů (263,6 miliardy korun).

Krásnější chtějí být i Češky. V tuzemsku se dekorativní kosmetiky v maloobchodních prodejnách nad 400 m² meziročně prodalo o 5 procent víc a tržby z ní narostly o 4 procenta. Vyplývá to z údajů agentury Nielsen. 

„Za poslední rok dosáhly tržby z dekorativní kosmetiky 2,17 miliardy korun a počet prodaných kusů se vyšplhal na téměř 8,4 milionu,“ uvedla mluvčí firmy Nielsen Mária Hukelová.

Pokud jde o konkrétní produkty, Češi nejvíc kupují oční kosmetiku, která tvoří víc než polovinu z prodaných kusů. „Za ní se s podílem 28 procent umístily výrobky pečující o rty a na třetím místě si meziročně udržel 9procentní podíl make-up,“ konkretizuje mluvčí agentury Nielsen. 

Z hlediska tržeb jsou ovšem podíly jiné. Na prvním místě je sice opět oční kosmetika, následuje ovšem make-up (30 procent) a péče o nehty (17 procent).

Vedle klasické reklamy kosmetické firmy k propagaci svých výrobků čím dál víc využívají milovníky make-upu. Ti divákům předvádějí své tipy a triky, jak se nalíčit. Tito influenceři (z anglického influence = vliv, ovlivňovat) nebo video bloggeři (zkráceně vloggeři) ovlivňují hlavně mladší generace. Podle BBC lidé na YouTube denně shlédnou více než milion těchto „kosmetických“ videí.

Fenomén vloggerů funguje i u nás. „Spolupracujeme s influencery na sociálních sítích, i YouTube v Čechách i na Slovensku. V Čechách například s Petrou Vančurovou alias Petrou Lovely Hair,“ uvedla za kosmetickou firmu Dermacol Jana Ratajová. O youtuberech, kteří Dermacol díky svým videím proslavili ve světě, čtěte zde

V zahraničí, kde různé přípravky doporučují i celebrity jako Kim Kardashianová nebo Rihanna, mají ovšem tyto příspěvky být označeny jako reklama.

25. dubna 2018

V tuzemsku zatím označování videí jako reklamních povinné není. „Zákon o reklamě s on-line influencery nepočítá. Je to zatím šedá zóna,“ říká šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

Problém je, že zvlášť mladí lidé nejsou schopni rozlišit, jestli jde o placenou propagaci, nebo spontánní doporučení. Z průzkumu, který v dubnu pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos, vyplynulo, že děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají jejich oblíbení youtubeři nebo bloggeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že bloggeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. 

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring přibližně jedna pětina dětí v průzkumu. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Zhruba 58 procent z nich uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného bloggera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či bloggery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr. Nejvíce fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let.

Pravidla pro youtubery

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a bloggeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích. K nalezení jsou na webových stránkách Férováreklama.cz.

„Naše asociace chce v létě zavést samoregulaci. Pokud zadání pro influencery půjde přes naše členské agentury, bude příspěvek striktně označen jako reklama,“ slibuje také šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Autoři: ,

Jak se změní účty za elektřinu

Podle návrhu cenových rozhodnutí Energetického regulačního úřadu (ERÚ) zveřejněného poslední den v říjnu by měly regulované části ceny elektřiny vzrůst o 71 procent. Finální cenová rozhodnutí vydá úřad do konce listopadu. 

  • Nejčtenější

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

1. prosince 2023

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

6. prosince 2023  10:33

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po snížení DPH potraviny zdraží, zjistil od obchodníků ministr Výborný

4. prosince 2023  12:25

Snížení DPH o tři procentní body u potravin na 12 procent nesníží ceny v obchodech. V pondělí to...

Kvůli investičnímu životnímu pojištění hrozí milionům lidí potíže, varuje spolek

5. prosince 2023

Neplatné smlouvy investičního životního pojištění mohou způsobit, že klienti pojišťoven budou státu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V kambodžských továrnách se topí textilem ze Západu, odhalili tamní aktivisté

3. prosince 2023

V kambodžských podnicích se používá textil předních světových firem k výrobě cihel a vytápění...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

RECENZE: Lucii se kočky rozutekly a žáby proklouzly mezi prsty

Premium Příští rok to bude třicet let, kdy skupina Lucie vydala své třetí a v mnohém přelomové album Černý kočky mokrý žáby. V...

„To bylo odbojové znásilňování.“ Izrael pouští detaily a dělá si hořkou legraci

Premium Izrael, který je znechucen reakcí OSN a organizací „hájících práva žen“ včetně MeToo, začal světovým médiím a v OSN...

Co na Amazonu nekoupíte. V Británii roste obliba doma vyráběného zboží

9. prosince 2023

Jarmarků, trhů či festivalů ve Velké Británii v posledních měsících přibývá. V období před...

Psi nemají co žrát. Yukon přichází o lososy kvůli klimatu i nadměrnému rybolovu

9. prosince 2023

Z aljašské řeky Yukon mizí lososi a domorodí obyvatelé tak přicházejí o tradiční způsob živobytí....

Rozvoj elektromobility jsi žádá sofistikovaný systém dobíjecích stanic

9. prosince 2023

Online konference o elektromobilitě „Electromobility: The Future Is Now“ nabídla přednášky...

V majetku železnic je hodně chátrajících objektů. Zdarma je ale převést nelze

9. prosince 2023

Premium Historická vodárna ve Zlonicích potřebuje akutně opravit střechu a komín. Protože dieselové vlaky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

Nádor ho připravil o část úst, teď Kvasnička míří do Událostí. Výzvu přijímám, říká

Moderátor Josef Kvasnička (51) v minulosti kvůli zhoubnému nádoru v čelisti přišel o čtvrtinu úst a zubů a musel se...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...