Středa 21. dubna 2021, svátek má Alexandra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. dubna 2021 Alexandra

Kosmetické firmy sázejí na video bloggery. Děti nevědí, že jde o reklamu

  18:03
Miliony lidí po celém světě denně sledují na sociálních sítích videonávody, jak používat různé kosmetické přípravky. Je přitom jedno, jestli jde o drahou řasenku nebo řadový pleťový korektor, a jestli ho tzv. vloggeři nanášejí luxusním štětečkem, nebo konečky prstů. Videa cílí hlavně na mladší zákazníky.

Kim Kardashianová na sociálních sítích ukazuje, jak si vytvořit make-up pro různé příležitosti. | foto: Profimedia.cz

Vypadat dobře je velký byznys. Aspoň pro výrobce kosmetiky. V roce 2017 se po celém světě prodala dekorativní kosmetika za 45,5 miliardy dolarů (991 miliard korun), píše BBC. Agentura pro výzkum trhu Mintel odhaduje, že letos prodeje vzrostou o dalších 6 procent. Nejvíc se za make-up utrácí ve Spojených státech, letos by to mělo být odhadem 12,1 miliardy dolarů (263,6 miliardy korun).

Fotogalerie

Krásnější chtějí být i Češky. V tuzemsku se dekorativní kosmetiky v maloobchodních prodejnách nad 400 m² meziročně prodalo o 5 procent víc a tržby z ní narostly o 4 procenta. Vyplývá to z údajů agentury Nielsen. 

„Za poslední rok dosáhly tržby z dekorativní kosmetiky 2,17 miliardy korun a počet prodaných kusů se vyšplhal na téměř 8,4 milionu,“ uvedla mluvčí firmy Nielsen Mária Hukelová.

Pokud jde o konkrétní produkty, Češi nejvíc kupují oční kosmetiku, která tvoří víc než polovinu z prodaných kusů. „Za ní se s podílem 28 procent umístily výrobky pečující o rty a na třetím místě si meziročně udržel 9procentní podíl make-up,“ konkretizuje mluvčí agentury Nielsen. 

Z hlediska tržeb jsou ovšem podíly jiné. Na prvním místě je sice opět oční kosmetika, následuje ovšem make-up (30 procent) a péče o nehty (17 procent).

Vedle klasické reklamy kosmetické firmy k propagaci svých výrobků čím dál víc využívají milovníky make-upu. Ti divákům předvádějí své tipy a triky, jak se nalíčit. Tito influenceři (z anglického influence = vliv, ovlivňovat) nebo video bloggeři (zkráceně vloggeři) ovlivňují hlavně mladší generace. Podle BBC lidé na YouTube denně shlédnou více než milion těchto „kosmetických“ videí.

Fenomén vloggerů funguje i u nás. „Spolupracujeme s influencery na sociálních sítích, i YouTube v Čechách i na Slovensku. V Čechách například s Petrou Vančurovou alias Petrou Lovely Hair,“ uvedla za kosmetickou firmu Dermacol Jana Ratajová. O youtuberech, kteří Dermacol díky svým videím proslavili ve světě, čtěte zde

V zahraničí, kde různé přípravky doporučují i celebrity jako Kim Kardashianová nebo Rihanna, mají ovšem tyto příspěvky být označeny jako reklama.

25. dubna 2018

V tuzemsku zatím označování videí jako reklamních povinné není. „Zákon o reklamě s on-line influencery nepočítá. Je to zatím šedá zóna,“ říká šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Úřad varuje celebrity, aby na sociální síti nedělaly skrytou reklamu

Problém je, že zvlášť mladí lidé nejsou schopni rozlišit, jestli jde o placenou propagaci, nebo spontánní doporučení. Z průzkumu, který v dubnu pro Fakultu sociálních věd Univerzity Karlovy udělala agentura Ipsos, vyplynulo, že děti většinou nepoznají neoznačenou reklamu, kterou na internet vkládají jejich oblíbení youtubeři nebo bloggeři. Bez nápovědy ji pozná jedno dítě z deseti. Zhruba 60 procent rodičů přitom uvádí, že bloggeři a youtubeři jejich děti ovlivňují. 

Při prohlížení obrázku s typickou formou propagace výrobku v přirozeném životním stylu mladé generace poznalo v průzkumu 11 procent dětí, že se jedná o sponzorovaný obsah. Při zhlédnutí videa, v němž youtuber míchá vlastní příchuť nápoje, a dělá tak reklamu na jednu konkrétní značku, poznala sponzoring přibližně jedna pětina dětí v průzkumu. Většina jich uváděla, že ve videu šlo hlavně o zábavu a získání nového publika. S nápovědou se 42 procent dětí přiklonilo k tomu, že šlo o reklamu, zatímco 45 procent dětí tipovalo zábavu.

Zhruba 58 procent z nich uvedlo, že se často dívá na příspěvky, které na sociálních sítích na internetu nahrávají jiní lidé, dalších 42 procent se na ně dívá občas. Tři čtvrtiny dětí přiznaly, že někdy chtěly stejnou věc, kterou viděly u někoho v sociálních médiích. Zhruba polovina dětí si přitom nevybaví žádného bloggera, který dělá reklamu.

Mezi nejsledovanější youtubery či bloggery patří Jirka Král, Kovy či Gejmr. Nejvíce fanoušků mají mezi dětmi ve věku od 12 do 14 let.

Pravidla pro youtubery

Podle vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations Denisy Hejlové jsou youtubeři a bloggeři vždy odpovědní za to, aby placenou propagaci v příspěvku řádně označili. Řada z nich se však zdráhá komerční spolupráci svým fanouškům přiznat, protože se obává ztráty jejich zájmu. Fakulta sociálních věd spolu se Sdružením pro internetový rozvoj proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních médiích. K nalezení jsou na webových stránkách Férováreklama.cz.

„Naše asociace chce v létě zavést samoregulaci. Pokud zadání pro influencery půjde přes naše členské agentury, bude příspěvek striktně označen jako reklama,“ slibuje také šéf Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Autoři: ,

Daňové přiznání za rok 2020

Interaktivní daňové formuláře vám usnadní práci, protože umí vypočítat daně za vás. Termín pro odevzdání formuláře a úhradu daně za rok 2020 byl posunut na 3. května 2021.

  • Nejčtenější

Zlom 3. května. Otevřou se obchody a služby, další žáci se vrátí do škol

Systém PES nahradí šest vln rozvolnění, oznámil ve středu premiér Andrej Babiš. Od 3. května by se mohl vrátit druhý...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Brexit skončil fiaskem. Británie válčí se zaseklým vývozem a odlivem kapitálu

I více než 100 dní poté, co Velká Británie definitivně opustila Evropskou unii, tamní firmy stále bojují s novými...

Směna na 16 hodin? Nesmysl, který nikdo nechce, zní ze svazů zaměstnavatelů

Maximální délka pracovní směny by se v určitých případech mohla prodloužit ze současných 12 hodin na 16. Pro mimořádné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Česko ekonomickou úrovní překonává Španělsko a blíží se Itálii

Ekonomická úroveň Česka příští rok stoupne na 88 procent průměru 19 zemí eurozóny. Česko se tak přibližuje Itálii, mělo...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Musíme se o zaměstnance starat lépe, napsal Bezos. Vznik odborů zažehnal

Šéf a zakladatel Amazonu Jeff Bezos zmínil ve svém posledním dopise akcionářům, že by se měla společnost lépe starat o...

Růst počtu předplatitelů Netflixu výrazně zpomalil. Došly filmy a seriály

Online americký placený poskytovatel filmů a seriálů Netflix se v posledních měsících potýká se zpomaleným růstem svých...

Vyloučení z tendru o Dukovany vám uškodí, vzkázal Rosatom Česku

Netržní a politické rozhodnutí. Tak Ruská státní korporace pro jadernou energii (Rosatom) označila své vyloučení z...

Ceny kryptoměn během víkendu prudce poklesly, bitcoin až o 10 tisíc dolarů

Kryptoměny zažily během víkendu značný pád. Za několik málo hodin klesla cena řady virtuálních měn o více než deset...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...