Virtuální realita od VRgineers

Virtuální realita od VRgineers | foto: VRgineers

Nový hit v realitním byznysu: lidé chtějí virtuální prohlídky místo osobních

  • 13
Existují odvětví, kterým pandemie koronaviru vyloženě prospívá. Jedním z nich je doposud nepříliš využívaná virtuální realita. Třeba v realitním byznyse se během pandemie stala žhavým hitem. V době, kdy byli lidé nuceni zůstat doma, se stala optimálním nástrojem, který dokázal prezentovat nemovitosti bez toho, aniž by museli být fyzicky na místě.

„Je sobota večer. Jsem v Londýně a nakupuji nemovitost v Dublinu díky headsetu pro virtuální realitu. Skoro jsem zapomněl, že moje žena sedí vedle mě a křičím na ni, že jsem v dětském pokoji. Do Irské republiky nemůžeme, protože cestovatelé z Velké Británie musí na čtrnáct dní omezit své pohyby. A tak si irský byt v Dún Laoghaire prohlížíme z domova,“ vysvětlil BBC jeden ze zákazníků britské realitní kanceláře Chestertons.

Na virtuální prohlídce za pomoci náhlavního setu není nic složitého. Stačí si soupravu nasadit na hlavu a sledovat, jak se na podlaze sledované nemovitosti objevují kruhy a ruční ovládací prvky, pomocí kterých se mezi nimi můžete pohybovat. V každém kruhu je možné se podívat nahoru i dolů. „Je to pohlcující. Cítím se, jako bych tam byl, i když při pohybu si připadám trochu jako při používání Google Street View,“ popsal své zážitky zákazník.

Tak vypadá nakupování domů v době koronaviru. Není to ovšem pro každého, protože je zapotřebí mít vlastní náhlavní soupravu pro virtuální realitu a ty jsou zatím poměrně drahou záležitostí.

Developeři často prodávají byty ještě před výstavbou a je podle nich obtížné prodat produkt pouze ve 2D půdorysu. „Developeři dnes mají virtuální prohlídky zahrnuty do rozpočtu od samého začátku,“ říká marketingový ředitel realitní kanceláře Chestertons Giles Milner. 

I přesto jsou prohlídky ve virtuální realitě stále poměrně omezené. Na britském realitním serveru Zoopla tuto možnost nabízí pouze osm procent nabídek. Server ale říká, že během prvního měsíce koronavirových opatření došlo k nárůstu aktivity. Prohlídky nových budov ve virtuální realitě se ztrojnásobily.

Velká část této technologie existuje už tři až čtyři roky, zatím ale nebyla příliš motivace ji používat. To se s koronavirem změnilo. „Během koronaviru kupující nemohli navštěvovat nemovitosti, což technologii podpořilo,“ říká spoluzakladatel společnosti Rightmove, která se virtuální realitou zabývá,  Miles Shipside.

Virtuální realita podle něj nabízí více detailů než tradiční fotografie na webu. Šetří také čas realitním agentům a je bezpečnější pro všechny. „Poslední věcí, kterou chcete, je, aby se vaši zaměstnanci nakazili Covidem-19,“ říká Shipside.

Rostoucí zájem o virtuální realitu také usnadňuje život zahraničních klientů, pro které je cestování tam a zpět obtížné. Například pro kupující z pevninské Číny, kteří hledají domy v Singapuru. Musejí totiž dodržovat přísnou čtrnáctidenní karanténu v zemi téměř po každém návratu ze Singapuru.

Prudce roste zájem o headsety

Podle ředitele společnosti Matterport JR Pittmana je odvětí na vzestupu. Nejnovější vývoj dokonce umožňuje vytvořit virtuální kopii majetku pomocí chytrého telefonu místo drahého 3D fotoaparátu.

V květnu společnost Matterport spustila systém pro virtuální realitu Matterport pro iPhone. Umělá inteligence spojuje fotografie smartphonů do plného modelu virtuální reality, přičemž jako tréninková data používá miliony budov, které systém již naskenoval. To umělé inteligenci umožňuje „obejít nemovitost a postavit model, ve kterém předpoví 3D geometrii.

Prodej headsetů v období koronaviru vzrostl. Očekává se, že prodej samostatných headsetů v letošním roce celosvětově vzroste o 22,5 procenta, předpovídá americká společnost International Data Corporation. Covid-19 totiž urychlí používání virtuální reality nejen v realitním byznyse. Jak uvedl Forbes, potenciál má i zdravotnictví, vzdělávání a práce na dálku.

Headsety od společností jako Oculus, Samsung, HTC a Sony stojí přibližně 499 liber (14 588 korun) ve Velké Británii a 499 dolarů (11 040 korun) ve Spojených státech.

Na druhém konci trhu jsou sady Google Cardboard, které stojí přibližně 5 dolarů (110 korun). Jsou vyrobeny ze skládané lepenky, smartphonu, jednoduchých čoček a upevňovacích prvků. „Jakmile budou headsety jako brýle, stanou se podle mého názoru mainstreamem,“ říká zakladatel společnosti IMME VR Christopher Wang.