Jedna z poškozených klientek služby Viagogo

Jedna z poškozených klientek služby Viagogo | foto: Profimedia.cz

Stop předraženým a neplatným vstupenkám. Británie zakročila proti Viagogo

  • 65
Nečekaně drahé či neplatné vstupenky by už nemusely být běžnou praxí překupnického webu Viagogo. Britský soud nařídil firmě, která byla často kritizována pro nekalé obchodní praktiky, že musí změnit způsoby, jak doposud podnikala. Českých spotřebitelů se však změny pravděpodobně nedotknou.

Viagogo bude od 17. ledna muset nově na britském webu uvádět, jaká místa zájemci přesně kupují či zda existuje nějaká možnost, že na akci nebudou puštěni. „Českým spotřebitelům však rozhodnutí britského soudu patrně nepomůže, protože nebude mít přeshraniční dosah a bude se nejspíše týkat pouze verze stránek určené pro britské spotřebitele,“ uvedla v tiskové zprávě Česká obchodní inspekce.

Britský úřad pro ochranu hospodářské soutěže (CMA) zahájil právní kroky proti společnosti v srpnu kvůli narůstajícímu počtu stížností. „Přes Viagogo jsem si objednávala vstupenky za super cenu. Jedna stála 1 700 korun, kupovala jsem tři. Strhlo mi to z účtu přes třináct tisíc,“ zní jedna z mnoha stížností na internetových diskuzích.

„Na e-mail mi přišlo jen potvrzení o objednávce a vstupenky nikde. Společnost mi poslala výpis. Už jen booking vstupenek mě stál 150 dolarů, před koupí o tom nebylo nikde napsané ani slovo,“ pokračuje uživatelka.

Pražské policejní ředitelství přijalo v této souvislosti 15 oznámení. „V současné době celou věc prověřujeme pro podezření z trestného činu podvodu,“ informoval policejní mluvčí Jan Rybanský. 

Česká obchodní inspekce od začátku roku zaznamenala čtyřicet podobných stížností. Síť Evropských spotřebitelských center eviduje několik stovek případů. Vstupenky jsou nečekaně drahé, chodí poštou na poslední chvíli nebo vůbec nepřijdou. Někdy se na jedno místo sejde více zájemců. „Nelze určit, kdo si vstupenku koupil dřív, takže kdo dřív přijde, ten má štěstí,“ vysvětlil obchodní ředitel Ticketportalu Viktor Tecl.

„Nemůžeme spotřebitelům pomoci situaci řešit, protože jde o společnost registrovanou ve Švýcarsku, kde nemáme partnerské centrum,“ řekl Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra České republiky.

Pokuta od inspekce

Česká obchodní inspekce uložila Viagogu pokutu ve výši 60 tisíc korun. Inspektoři provedli kontrolní nákup, při kterém nebyli seznámení se skutečnou finální cenou vstupenky. Na webových stránkách navíc nejsou řádně uvedeny informace o právech spotřebitele ani povinné informace o mimosoudní řešení sporů.

Samotným spotřebitelům však pokuta nepomůže a do konkrétních případů inspekce zasahovat nemůže. Poškození se musí domáhat svých práv například soudní cestou. „Pokud spotřebitelé platili kartou, mohou požádat svoji banku o provedení chargebacku. Banky k tomu nejsou pověřeny zákonem, ale mnohdy tak činí pro své klienty dobrovolně,“ vysvětlil Tichota. 

Viagogo ale není jediný server, který klame spotřebitele. „Je ale nejdominantnější. Podle našich techniků, kteří mají na starost O2 arénu, patří mezi další Onlineticketshop či Virtual Ticket,“ dodal Tecl z Ticketportalu. Nejlépe se člověk může vyhnout problémům, pokud bude nakupovat vstupenky na akce pouze u oficiálních prodejců. Často se však zájemci o lístky nechají snadno zmást.

Při hledání vstupenek skrze Google totiž Viagogo občas zaujímá hned první místo v nabídnutém seznamu. Nachází se v pořadí dokonce před oficiálními prodejci. Server si totiž pozici platí skrze reklamu PPC (pay per click). Z toho Google inkasuje provizi podle počtu kliků na daný odkaz. Společnost kvůli tomu čelí kritice ze strany podvedených, kteří volají po blokování těchto prolinků. Vyjádření Googlu zjišťujeme. „Není v tuto chvíli žádný právní nástroj, jak by Česká obchodní inspekce mohla například i na základě zjištěné nekalé obchodní praktiky provoz webu zakázat,“ řekl tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.