O dva týdny kratší. Tající Arktidou proplula poprvé kontejnerová loď

  9:22aktualizováno  9:22
Obchodní trasa Severním ledovým oceánem se otevírá. Dánské kontejnerové plavidlo Venta Maersk jako první proplulo arktickými vodami. Už v srpnu opustilo daleký Vladivostok, nyní míří kolem pobřeží Norska k Německu a přes Baltské moře do Petrohradu. Do cíle by mělo dorazit do konce září. Suezský průplav tak dostal vážného konkurenta.

Ledoborec Nordica pluje napříč arktickou Severozápadní cestou. Na palubě mají výzkumníci k dispozici bazén, ping-pongový stůl i vybrané lahůdky. | foto: AP

Severní trasa je o dva týdny kratší. V Arktidě proto začíná být rušno. Podobné cesty se stanou v blízké budoucnosti zřejmě běžné. S tím, jak se oteplují oceány, vytrvale ubývá arktického ledu. Dříve nákladná cesta, kterou musely razit ledoborce, se tak značně zlevní.

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

INFOGRAFIKA: Nová cesta Severním ledovým oceánem

Loď Venta Maersk s nákladem zmrazených ryb a jihokorejské elektroniky využila pro část cesty podél východosibiřských břehů služby ruského ledoborce. Většinu cesty však zvládla arktickými vodami docela sama.

V budoucnu by se podmínky k plavbě měly ještě zlepšovat. Arktický led je letos podle všech měření na nejnižší zaznamenané ploše. A březnové teploty vody v Beringově moři se pohybovaly vysoko nad dlouhodobým normálem.

Vše nyní nasvědčuje tomu, že oteplování je dlouhodobým trendem, který oslabí arktický led i v budoucnosti. A toho chce Rusko rozhodně využít.

Ambiciózní plány

Na dalekém severu začali Rusové stavět nové silnice a železnice a rozšiřují severské přístavy, aby byly připravené na budoucí nárůst arktické dopravy.

Kvalitní infrastruktura na severu posílí zemi ze strategického hlediska, bude lépe připravena hájit své územní nároky v Arktidě.

Fotogalerie

„Je to rovněž otázka národní prestiže,“ citovaly britské Timesy Malte Humperta, analytika amerického Artic Institute. „Pokud chce Rusko všestranně rozvíjet svou ekonomiku, musí vědět, že severní mořská cesta je nedílnou součástí těchto plánů.“

Zatím není v severských končinách příliš živo, a to kladlo velké nároky na posádku i technické vybavení lodi Venta Maersk.

Vše bylo připraveno tak, aby to mohlo fungovat i v krutých mrazech do minus 25 stupňů Celsia.

Společnost Maersk Line, která vlastní dánské kontejnerové plavidlo, zatím nekomentuje své budoucí plány. Ještě nerozhodla, zda se severní cesta stane její další obchodní trasou.

„Zatím je trasa průjezdná pro běžná plavidla tři měsíce v roce, takže uvidíme, co dál, “ citoval mluvčího společnosti list Independent.

Ekologická rizika

Ekologičtí aktivisté už ale zpozorněli. Připomínají, jaké vážné škody na životním prostředí by mohl v Arktidě způsobit únik paliva z proplouvajících nákladních lodí.

„V mrazivých arktických vodách by to bylo obzvláště nebezpečné, protože nízké teploty by znemožnily přirozené vstřebávání ropného znečištění,“ uvedl Sune Scheller ze severské pobočky Greenpeace.

Zatím je v tamních opuštěných vodách riziko nehody nepatrné. Zvýšený obchodní ruch podél sibiřských břehů by to změnil. Jakákoli nehoda by byla o to vážnější, že ve vzdálených a opuštěných končinách chybějí jakékoli technické prostředky, jak se s případnou ropnou havárií vypořádat.

Archvivní video: Maersk Line je největší lodní kontejnerová společnost světa

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Konec kšeftů. Stát se rozhodl, že si dálnice bude opravovat sám

Ilustrační snímek

Během následujících deseti let postupně zmizí z dálnic sypače a pluhy soukromých firem. Stát se totiž rozhodl, že...

Další z rubriky

Největšímu letadlu na světě odzvonilo, Airbus ohlásil konec výroby

Airbus A380 je letadlo se dvěma palubami. Podobné uspořádání má i legendární...

Evropská společnost Airbus ve čtvrtek ohlásila konec výroby letounu A380 superjumbo. Největší stroj pro osobní přepravu...

Do malířství proniká umělá inteligence. Draží se obraz vytvořený počítačem

Na březnové aukci výtvarného umění v londýnské pobočce Sotheby’s se budou...

Co je hlavním nástrojem malíře? Štětec. Ten však v budoucnu může nahradit počítač a umělá inteligence. A všímají si...

Dopravní zácpy stojí americkou ekonomiku jako dva státní rozpočty ČR

Dopravní zácpa v Chicagu.

Kvůli ucpaným silnicím byla loňská produktivita práce Američanů o 87 miliard dolarů (téměř 2 biliony korun) nižší. To...

Najdete na iDNES.cz