Tesco již nyní věnuje potraviny s končící dobou spotřeby charitativním organizacím anebo potravinovým bankám. Společnost uvedla, že potraviny nejprve nabídne charitativním organizacím a pracovníkům obchodů, teprve poté si je budou moci vzít zákazníci. Firma tvrdí, že se tímto krokem snaží splnit svůj cíl snížit plýtvání potravinami na polovinu, napsala britská BBC.
„Zkušební provoz umožňuje zákazníkům vzít si na konci dne zdarma veškeré zbývající zboží se žlutou nálepkou poté, co bude nejprve nabídnuto charitativním organizacím a kolegům,“ vysvětlil mluvčí společnosti. Dodal, že program probíhá v malém počtu prodejen, konkrétní místa prodeje však neupřesnil.
Tesco to hand out free food to stop food waste
— Ronke Lawal (@ronkelawal) March 13, 2025
Tesco plans to give away food which is about to go out of date at absolutely no cost.
The cost-slashing yellow sticker will be revolutionised and mean the item is completely free after 9.30pm.
https://t.co/jDfGvIWXmc
Na zasílání přebytečných potravin charitativním organizacím spolupracují všechny velké britské řetězce supermarketů. Také další čtyři: Sainsbury’s, Asda, Aldi a Morrisons se rovněž zavázaly, že do roku 2030 sníží množství potravinového odpadu na polovinu. Aldi tvrdí, že se mu to dokonce již podařilo. Mnoho supermarketů také nabízí na potraviny, kterým končí doba spotřeby, výrazné slevy.
Tesco je největší britský řetězec supermarketů s 27,8procentním podílem na tamním trhu. Má 3 700 obchodů ve Velké Británii a dalších přibližně 750 v zahraničí. Zkušební projekt společnosti je však prvním pokusem přímého prodeje zákazníkům ve Spojeném království.
Těch, kteří trpí nouzí, přibývá
Inflace a rostoucí životní náklady znamenají, že základní potraviny, jako je maso, vejce, máslo a obiloviny, jsou v zemi dražší než před rokem, domácnosti i letos čekají vyšší účty za energie a vodu.
V letech 2022/23 bylo v Británii více než sedm milionů lidí, kteří trpěli nedostatkem potravin. To je o dva miliony více než v předchozím roce, vyplývá z údajů ministerstva práce a důchodů.
Velikonoční plýtvání. Za každou vyhozenou potravinou jsou zmařené litry vody![]() |
Na potravinové banky se v poslední době obrací také mnohem více lidí. Potravinová banka Trussell Trust například zaznamenala za poslední dva roky více než 1,4 milionu nových uživatelů, uzavřela BBC.
Konec plýtvání po česku
O nové iniciativě v britském Tesku vědí i zástupci českého zastoupení společnosti. Podle nich jde o velmi inspirativní krok, který dál posouvá snahu o snižování potravinového odpadu.
„V Tesco ČR se oblasti snižování potravinového odpadu věnujeme dlouhodobě a systematicky. Jako jediný obchodní řetězec v České republice již osm let zveřejňujeme údaje o potravinových přebytcích v našich provozech,“ říká Iva Pavlousková, mluvčí Tesco ČR.
Každé kilo zachráněného jídla se počítá. Nesnězeno hlásí milion prodaných balíčků![]() |
Potraviny, kterým se blíží datum expirace ,Tesco zlevňuje až na 70 procent. „Takto se nám daří prodat až 90 procent potravin,“ uvádí Pavlousková. Ve vybraných prodejnách na to značka má speciální sekci Žádné jídlo nazmar.
„Dále pak všechny naše obchody a distribuční centra každý den nabízejí neprodané potraviny místním charitativním organizacím. Dostupnost i distribuci potravin také usnadňuje mobilní aplikace Foodiverse,“ dodává mluvčí. Digitální platforma podle ní sdružuje veškeré aktuální nabídky a tak ulehčuje proces putování potravin od řetězce přes potravinovou banku až přímo k lidem.