V supermarketu Sainsbury’s na jihu Londýna dva kuchaři krájejí syrové ryby a opatrně manipulují s lepkavou rýží. Zákazníkům, kteří procházejí kolem, nabízejí vzorky zdarma. Vzhledem k situaci v zemi a také ročnímu období, které je spjaté spíše s pečenými krocany či vepřovými klobáskami, jde o překvapivou scénu. Jenže suši kiosky jsou v Británii stále běžnější a mají úspěch tam, kde selhávají lahůdkářství či pulty prodávající ryby či maso, píše agentura Bloomberg.
Začátkem letošního roku uzavřelo Tesco v Británii zbývající pulty s masem, rybami a lahůdkami s tím, že zákazníci dávají přednost nákupu balených produktů z uliček. Řetězec Sainsbury’s zavírá své kavárny stejně tak jako teplé pulty, dělá i změny ve svých pekárnách.
Hospody v Anglii a Walesu padají jako hrušky. Letos tam končí dvě denně |
„Právě proto jsme tak důležití,“ uvedl pro agenturu Bloomberg Luke Jensen, výkonný předseda společnosti Hana Group, která provozuje 170 Gourmet kiosků se suši pro Sainsbury’s a 23 kiosků pod značkou Mai Sushi v obchodech Marks & Spencer. Přestože nejde o levnou záležitost, pulty podle Jensena lákají ty zákazníky, kteří nechtějí utrácet v době vysoké inflace za suši v restauracích.
Příležitost k růstu
Společnost Hana Group zdaleka není jediná firma, která provozuje stánky v supermarketech. Konkurenční firma Kelly Deli provozuje 130 přepážek v prodejnách řetězce Waitrose, značka YO! otevřela letos již svůj 300. kiosek v řezěuci Tesco a má plány na další expanzi. Značka Panku Streetfood má zase stánky se suši v britských obchodech Asda.
Kiosky fungují jako samostatné prodejny v obchodech a nepředstavují pro supermarkety příliš velké riziko. Na oplatku platí obchodům, v nichž sídlí, určité procento z prodeje.
Japonci v Londýně cílí na masožrouty, hovězí tam vyjde na dvacet tisíc korun |
Jensen vidí na svých stávajících trzích v USA, Velké Británii, Francii, Španělsku, Belgii, Itálii a východní Evropě obrovskou příležitost k růstu, a to jak prostřednictvím prohlubování partnerství s maloobchodníky, tak získáváním nových klientů.
Společnost Hana Group kromě supermarketů provozuje kiosky se suši také na madridské univerzitě, londýnské University College London anebo třeba na letišti v Tenerife. „Mezi nová území, která chceme prozkoumat, patří nyní Německo, Skandinávie, Švýcarsko a Nizozemsko,“ uzavřel podle Bloombergu Jensen.