Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jen brexit za britskou krizi v dopravě nemůže. Řidiči stárnou a mladí nejsou

  12:00
Za poslední čtyři roky poklesl počet řidičů nákladních aut v Británii o 50 000 lidí, největší zastoupení v této skupině mají řidiči středního věku. Takové zjištění publikoval v úterý britský statistický úřad. Čísla potvrzují, že spíše než brexit dopadají na britský pracovní trh řidičů jiné skutečnosti: jak jsou řidiči staří, v jakých podmínkách pracují nebo kolik berou.
Cyklistka na londýnském elektrokole míjí kamion, na němž stojí, že se hledají...

Cyklistka na londýnském elektrokole míjí kamion, na němž stojí, že se hledají řidiči a zaměstnanci skladu. Poptávka po těchto profesích je v Británii enormní. (20. října 2021) | foto: Reuters

Nedostatek řidičů si v současnosti vybírá tu největší daň a promítá se do všech oblastí zásobování ostrovního království. Kvůli němu zůstávají regály v supermarketech poloprázdné, hektolitry mléka se vylévají do polí a před čerpacími stanicemi, které nemají co prodávat, se hromadí kolony aut. Situace s pohonnými hmotami, které neměl kdo rozvézt, byla dokonce tak kritická, že vláda musela pro fungování cisteren povolat vojenské řidiče.

Britský národní statistický úřad (ONS) nyní odhalil, že od přelomu let 2016/17, kdy ve Velké Británii jezdilo 321 000 řidičů nákladních vozů, poklesl k červnu letošního roku jejich počet o 17 procent. Na jaře 2021 jich tedy v Británii pracovalo už jen kolem 268 000. V současnosti jich v zemi chybí více než sto tisíc. 

Zpráva statistického úřadu nepřímo potvrdila, že dopravní krize, která v současnosti ochromuje Britské ostrovy, nemá přímou souvislost jen s tím, že evropské řidiče z ostrovů vyhnal brexit, ale že tamější řidiči stárnou. I když byl exodus evropských šoférů značný, ti s pasem Spojeného království v současnosti tvoří 85 procent všech, kteří v sektoru zůstali. 

Hledáte práci řidiče? Vyberte si ze široké nabídky pracovních pozic v dopravě a logistice na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Úřad uvádí, že nyní pracuje v Británii o třetinu méně řidičů ve věku mezi 46–54 lety než v roce 2017. Počet řidičů v této věkové kategorii se snížil o bezmála 25 tisíc lidí. Téměř třetina řidičů nákladních vozů byla v letech 2020–21 starší než 56 let, zatímco těch ve věku od 19–25 let bylo jen kolem dvaceti procent.

Těžké podmínky a nízké platy

Důvodem, proč tento sektor opouštějí tisíce lidí, ale zároveň do něj nepřicházejí mladí, jsou také náročné pracovní podmínky, které mezi dopravci vládnou, a nízké mzdy. 

„Vždy jsme volali po tom, aby se krize nedostatku řidičů řešila dlouhodobě, neboť úzce souvisí především s nedostatečným náborem mladých,“ soudí Rod McKenzie, šéf britské asociace silničních přepravců RHA. „Bylo to krátkozraké,“ varoval již dříve před trendem najímání řidičů z ostatních zemí, zvláště z Východu.

Nástupu čerstvých řidičů v současnosti brání také vydávání nových řidičských průkazů, neboť i autoškoly byly těžce zasaženy covidem. Údaje ONS ukazují, že v porovnání s dobou před pandemií, kdy řidičský průkaz na nákladní auto ročně získávalo kolem 40 tisíc lidí, praktickým testem prošlo k červnu 2021 pouze kolem 16 tisíc novopečených řidičů.

„Vinu nese také lockdown, během něhož tisíce řidičů odešly za jinou prací a po koronaviru se již nevrátili,“ dodává McKenzie. 

Právě lockdown je dalším z důvodů, proč počet řidičů v zemi tak drasticky klesá. Potvrzují to i data statistiků. Od roku 2017 se jejich počet snížil o 12 tisíc, tedy o 30 procent. V témže období zaznamenal počet všech řidičů nákladních vozů pokles o 15 procent, tedy o zhruba 42 tisíc lidí. K největšímu úbytku počtu lidí této profese však došlo teprve v posledních dvou letech v důsledku pandemie.

V oblasti dopravy a skladování od konce září ve Velké Británii chybělo 52 tisíc lidí, což je proti předcovidovému stavu nárůst o celých 50 procent, jen řidiči pak tvoří asi 10 procent z tohoto čísla.

Třetina lidí pocítila nedostatek

Britský národní statistický úřad se také podílel na studii, která zjistila, že s nedostatkem základního zboží, tedy potravin anebo léků, se musela vyrovnat celá třetina dospělých Britů. Jedna z příčin této situace byl právě nedostatek řidičů.

Topit, nebo jíst? Velkou Británii čeká zima jako z noční můry, píše list

Britští obchodníci si nyní stěžují také na raketové zvýšení nákladů na dopravu nemluvě o potížích s jejím samotným obstaráním. S příchodem brexitu za největší potíže považují problémy s vývozem i dovozem, které si nyní žádají extra papírování i náklady.

Britská vláda ve snaze s nedostatkem řidičů bojovat svolila sice k vydávání dočasných pracovních víz, snížily se rovněž požadavky autoškol na znalosti řidičů při testech v autoškolách, jestli to však bude stačit, ukáže až budoucnost. 

Analytici varují, že přestože měli dopravci jasné signály o krizi již v předstihu, nic neřešili. Potíže s dopravou tak budou v Británii přetrvávat nejméně do roku 2022 a možná i dál.

„Myslíme, že to bude trvat nejméně rok, než se z této situace dostaneme,“ řekl Duncan Buchanan z asociace silničních přepravců. „Většina zodpovědnosti se přičítá nám, zatímco lidi zajímá jen to, jestli mají plné regály,“ dodal.

Autor:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Peníze z dohod unikají jinde, než se čekalo. Ministerstvo zváží změny

Premium

Odhadem o dvě miliardy ročně přichází státní rozpočet kvůli souběhu pracovního poměru a dohody u jednoho zaměstnavatele. Miliardové úniky na dohodách stát tušil. Podezřelými ale byli lidé, kteří mají...

10. října 2024

Čas na toaletě se do pracovní doby nepočítá, rozhodl švýcarský soud

Švýcarská hodinářská firma Jean Singer už od koronavirové pandemie požaduje po svých zaměstnancích, aby si napracovali čas strávený na toaletě, pokud překročí povolenou přestávku. Případ se dostal až...

10. října 2024  13:30

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé už vnímají, kdo je skutečný Tlustý, říká brašnář a obuvník. Zaujal i firmy

Roman Tlustý se svým řemeslem živí přes čtyřicet let. Když před pár týdny Ivan Petrův, majitel brašnářství, které nese Tlustého jméno, informoval zákazníky o možné insolvenci a prosil o podporu,...

10. října 2024  18:43

Francie chystá zvýšení daní pro bohaté. Odborníci varují před vlnou emigrací

Francie se léta potýká s obrovskými dluhy. Tamní premiér Michel Barnier proto přišel s plánem, který má problém alespoň z části řešit. Během čtvrtečního večera představil daňové změny, jež mimo jiné...

11. října 2024  14:21

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém vyrovnání. Jádrem sporu, na který upozornily Hospodářské noviny, je 1165...

11. října 2024  14:03

Liberty se probouzí, začíná vyrábět svodidla. Zaměstnanců však bude o dost méně

Zaměstnanci někdejší huti Liberty Ostrava, která je už několik měsíců v insolvenci, ve čtvrtek obnovili provoz výroby svodidel. Brzy se přidají i další provozy. Jen pracovníků bude zapotřebí asi...

11. října 2024  11:38

Není to fér, tvrdí mladí Britové. Brexit jim vzal příležitost pracovat v Evropě

Mladí Britové se dříve snažili vycestovat alespoň přes léto za prací do kontinentální Evropy. Cenili si zkušeností i příležitosti, jak se alespoň na čas osamostatnit. Po brexitu už to ale není tak...

11. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...