K lednu patří zelenina. Měsíc vegen podporuje Tesco i Gucci

  14:22aktualizováno  14:22
Velká Británie zažívá veganskou revoluci, kterou se nyní rozhodl podpořit i potravinářský řetězec Tesco. Ten zahájil prodej 100 procentně rostlinných výrobků v 600 obchodech po celé Velké Británii. Přidávají se i další značky z oblasti potravinářství i módy. Leden jako měsíc zeleninové stravy dostal i svoji přezdívku - Vegen.

Nákup zeleniny | foto: Profimedia.cz

Od křupavého mrkvového pečiva až po zeleninovou pizzu. Taková je nová řada výrobků Tesco s názvem Wicked Kitchen, která zahrnuje 20 veganských hotovek a různé tortily, sendviče a saláty. Uvedl to britský deník The Guardian.

Veganskou řadu Tesco má na starosti americký šéfkuchař Derek Sarno, kterého potravinářský gigant v loňském roce zaměstnal jako ředitele pro rostlinné inovace. „Když jsem přišel z Ameriky do Británie, byl jsem velice překvapený, jak málo možností vegani a ti, kteří uvažují o změně životního stylu, mají,“ řekl veganský velvyslanec pro rok 2018 Sarno. Vegani jsou podle něj v Británii už příliš dlouho přehlížení. „Wicked Kitchen to plánuje změnit,“ dodal.

České Tesco u uvedení podobných výrobků na český trh zatím neuvažuje. „Před nedávnem jsme rozšířili naší nabídku veganských produktů a máme poměrně široký sortiment jako například sójové zakysané výrobky, dezerty, zeleninové pomazánky, veganské plátky a bločky (alternativa sýru), veganské steaky, vegan majonézu a tatarskou omáčku (bez vajec),“ sdělil iDNES.cz tiskový mluvčí Tesco Václav Koukolíček.

Leden je měsíc veganství. K závazku nejíst v lednu živočišné produkty se přidává stále víc a víc restaurací a supermarketů po celé Velké Británii. Veganství se ale ve Spojeném království daří i po zbytek roku. Podle Vegan Society kupuje veganské potraviny ve Velké Británii více než polovina dospělých lidí. Počet veganů na „plný úvazek“ ve Velké Británii za posledních 10 let vzrostl čtyřikrát. Veganský trh se ale velmi rychle rozvíjí i na globální úrovni. Ernst & Young  v roce 2016 odhadoval, že má globální veganský trh hodnotu 11 miliard dolarů. 

Gucci i Stella McCartneyová

K restauracím a supermarketům se přidávají i módní značky, které zjišťují, že vyrábět „veganské předměty“ je snazší.

Na trhu se objevují značky, jako Dr Martens, Matt & Nat, Bourgeois Boheme, Wilby, Brave Gentleman nebo Beyond Skin, které nabízejí pouze 100 procentní veganské výrobky, včetně tašek, peněženek a bot. Královnou veganských kabelek je Stella McCartneyová, která je odhodlaná vyrábět kusy šetrné ke zvířatům a odmítá používat kožené nebo kožešinové vzory.

Začátkem letošního roku se k výrobě bez zvířat zavázala i prestižní módní značka Gucci. Gucci prohlásil, že počínaje jarní a letní kolekcí začne vyrábět výrobky zcela bez kůže. Naopak Michael Kors a Jimmy Choo oznámili, že budou zvířecí kožešinu při výrobě svých produktů používat i nadále.

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Nekorektní móda. Světové značky bojují s rasistickými přešlapy

Modelka předvádí kritizovaný model britské značky Burberry na londýnském týdnu...

Špatná reklama, pořád reklama. Jako by se tímto motem v poslední době řídilo mnoho světových módních značek. Naposledy...

Vše, co je v lidských silách. Přání superbohatých plní Zlaté klíče

Ilustrační snímek

Uděláme cokoliv, co je legální a v lidských silách. To slibuje svým klientům asociace Les Clefs d´Or (Zlaté klíče),...

Konec obchodní války na obzoru? Jednání USA a Číny významně pokročila

Jednání představitelů USA a Číny v Pekingu

Spojené státy a Čína začaly vytyčovat své závazky u nejsložitějších bodů svého obchodního sporu jako je otázka...

Najdete na iDNES.cz