Vánoční reklamy: Britský obchodní dům uvedl kolekci pro lakomce

  7:10aktualizováno  7:10
„Co je to?“ ptá se mladý muž a udiveně zírá na svou partnerku. „Párátka, vždyť je máš tak rád,“ snaží se ho uklidnit žena, zatímco druhou rukou hladí svou novou kabelku. Vtipnou reklamou zabodoval v roce 2013 britský obchodní dům s luxusní módou Harvey Nichols.

Gumičky, sponky, několik párátek nebo špunt do vany. Tyto dárky za „pár šupů“ nabídl obchod s luxusní módou ve speciální dárkové kolekci nazvané „Sorry, I Spent It On Myself,“ neboli v překladu „Pardon, utrácel jsem za sebe.“

Pro řadu lidí trefná ironie a reklama, která obchod šikovně odlišila od ostatních, pro některé však odsouzeníhodná oslava sobectví, která říká - kup si něco sám a na ostatní se vykašli.

„Vidím to jako ironické vyjádření toho, že když je někdo v jejich obchodním domě, neodolá a musí si koupit věci, které se mu tolik líbí. Dlouhodobě přicházejí s reklamou, která je trochu na hraně,“ uvádí odborník na reklamu z agentury Bizon & Rose Vladimír Bystrov.

Touto reklamou se britský obchodní dům proslavil v celém světě. Nešlo přitom jen o televizní spot, ale o celou kampaň, která zahrnovala tištěnou reklamu, ale také merchandising - doplňkové reklamní předměty, speciální dárky a další. „Byla to velká vánoční kampaň. Ve spotu pořád nacházíte nové finesy, které vás baví,“ dodává Bystrov.

Vánočních spoty

V miniseriálu vyšlo:

Slavné tuzemské reklamy můžete zhlédnout v seriálu Kultovní reklamy.

Kampaň byla vřele přijata mezi reklamními experty, z prestižního festivalu ve francouzském Cannes si odnesla čtyři ceny Grand Prix v několika kategoriích. „Donutit lidi, aby se smáli lidské chamtivosti, je nesmírně obtížné,“ složil poklonu této kampani porotce Pete Favat z agentury Deutsch/LA. Podle něj je reklama rovněž výborně natočená.

Kampaň připravila agentura Adam & Eve/DDB, která je už od roku 2009 dvorním tvůrcem kampaní pro konkurenční obchodní dům John Lewis. Také reklamy pro John Lewis vynikají zdánlivě jednoduchou myšlenkou a výborným zpracováním (více čtěte zde).

Podle některých reklamních odborníků tato kampaň bodovala zejména díky tomu, že je jiná než ostatní vánoční spoty - nesnaží se dojímat, glorifikovat značku nebo firmu. Je vtipná, ale zároveň pravdivá. Od ostatních se odlišuje a rozhodně není kýčovitá jako řada jiných vánočních reklam.

A je do určité míry sporná. Na internetovém kanálu YouTube má vášnivé obdivovatele, ale i kritiky, kteří v reklamě nevidí ironii, ale právě oslavu lidské sobeckosti.

Vánoční iDNES.cz
Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Do dvou let zaplaví Evropu třikrát tolik modelů elektroaut než doposud

Jaguar i-Pace při nabíjení ve stanici PRE v obchodním domě Ikea.

Počet modelů elektrických aut dostupných spotřebitelům v Evropě by se měl do roku 2021 více než ztrojnásobit na 214 z...

Ekologům navzdory. Kupujte má plastová brčka, papírová nefungují, nabádá Trump

Americký prezident Donald Trump na předvolebním mítinku v Greenvillu (18....

Jako součást své kampaně za znovuzvolení začal americký prezident Donald Trump prodávat sadu plastových brček....

OBRAZEM: Jak se žije v kampusu Huawei, kde mají i repliku Krumlova

 Huawei security guards line-up at the end of their workday at the new...

Telekomunikační firma Huawei je jednou z nejhodnotnějších čínských společností. Její technologie jsou přísně chráněné,...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz