„Snažíme se pomáhat domácnostem, které by jinak měly potíže dostat se na trh,“ uvedl pro portál CNN zakladatel startupu Murod Khusanov. „Snažíme se překlenout propast mezi nimi a trhem pomocí digitálního řešení,“ doplnil.
Platforma Coozin pro zlepšení kvalifikace žen pořádá kurzy za účasti kuchařů, pomáhá jim také v oblast marketingu a reklamy.
Mezi kuchařkami je i dvaadvacetiletá Durdona Atametova. Pro CNN uvedla, že si dříve zahájením vlastního podnikání nebyla jistá, ale platforma jí pomohla překonat nejistotu. Podle jejich slov si získala několik věrných zákazníků, objednávky jí za posledních pět měsíců chodí denně. Mezi jejími zákazníky je například i banka.
Trh práce matky s dětmi nechce. Stát tím přitom přichází až o 10 miliard ročně![]() |
Atametova pokrm připraví doma, následně ho vyzvedne řidič a odevzdá ho klientům. „Když vás podporuje velká společnost, je to jednodušší,“ uvedla Atametova. „Dává mi to příležitost zůstat doma, dělat svou práci a vydělávat,“ doplnila.
Nerovnost na trhu práce přetrvává
Uzbekistán podle údajů Světové banky udělal velký pokrok ve zlepšování rovnosti mezi muži a ženami. Přesto však na trhu práce přetrvávají rozdíly. V roce 2023 byla míra účasti žen na trhu práce 39,9 procenta, u mužů činila míra účasti 72,8 procenta.
Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů![]() |
Podle Kate Gromové, spoluzakladatelky americké poradenské společnosti Women in Digital Transformation, která podporuje digitální transformaci v rozvojových zemích, se tak děje alespoň částečně i kvůli společenským očekáváním, že ženy zůstanou doma a starají se o svou rodinu.
Ačkoli vynakládají úsilí na zlepšení situace, stereotypy, sociální normy a zaujaté postoje jsou hlavními příčinami genderové nerovnosti v Uzbekistánu, vyplývá ze zprávy Rozvojového programu OSN, k níž Gromová přispěla.
Aktuálně je na platformě Coozin aktivních asi 70 žen. Jídla dodávají zhruba do stovky společností v hlavním městě Taškentu, které každý den zadají až 1 500 objednávek. Startup doufá, v letošním roce dosáhne až 7 500 objednávek denně a zaměstná nejméně 200 žen. V plánu má také expandovat do dalších regionů v zemi.