Trh berou útokem limonády, které šetří na cukru a slibují zdraví. Mají však i kritiky

  20:00
Na trhu nealkoholických nápojů si stále větší prostor vydobývá nová generace nápojů. Své postupně rostoucí skupině konzumentů slibují nejenom nízký obsah cukru, ale především přísady prospěšné pro trávení a metabolismus. Značky jako Poppi nebo Olipop momentálně tvoří 2,7 procenta maloobchodního prodeje sycených nápojů v USA. Giganti v odvětví to nenechávají bez povšimnutí.
Modelka a influencerka Alix Earleová (třetí zleva) v reklamě na nápoj Poppi. Ta...

Modelka a influencerka Alix Earleová (třetí zleva) v reklamě na nápoj Poppi. Ta měla svou premiéru v lednu během ostře sledovaného Super Bowlu. (12. února 2025) | foto: Profimedia.cz

Maloobchodní řetězec 7Eleven v USA momentálně nabízí nápoj Poppi Classic Cola, který se vyrábí z organického jablečného octa, prebiotik a obsahuje podle obalu pouze 5 gramů cukru. Kávový gigant Starbucks má zase v nabídce osvěžující jahodový nápoj Olipop Classic Grape, který má pouze 4 gramy cukru a může se pochlubit prebiotiky, rostlinnými látkami i vlákninou. Na trhu v USA se však rychle prosazují i další značky jako SunSip, Wildwonder, Cove, Nixie, Zevia, Culture Pop Soda…

Je libo tekutou smrt? Drzá značka vody míchá kartami průmyslu nealko nápojů

Pro tuto nově vznikající kategorii nealkoholických nápojů zatím neexistuje oficiální název. Ve Walmartu jim říkají „moderní limonády“, u Albertsons zase „nápoje nové generace“, v Targetu se jmenují „vylepšené limonády“.

Kromě toho, že obsahují málo cukru nebo vůbec žádný, od tradičních limonád se liší tím, že na svých obalech často uvádějí alespoň jednu zdravotní výhodu. Jejich výrobci například často tvrdí, že jejich požitím se podporuje střevní mikroflóra. Proto často obsahují probiotika, prebiotika anebo vlákninu. Mnoho značek alternativních limonád nabízí dokonce jejich kombinaci.

Tato kategorie nyní tvoří sice malou, ale rychle rostoucí část amerického trhu se sycenými nápoji v hodnotě 44 miliard dolarů (963 miliard Kč). Podle analýzy agentury Bloomberg se dvě přední značky, Olipop a Poppi, podílely na maloobchodních tržbách za čtyřtýdenní období končící 23. únorem 2,7 procenty, což je téměř dvojnásobek jejich podílu před rokem. Odhady vyčíslily momentální hodnotu značky Olipop na částku 1,85 miliardy dolarů (asi 40 miliard dolarů).

Prostor pro růst

Nic z toho, co se momentálně odehrává na trhu nealkoholických nápojů, však nemůže uniknout pozornosti těžkých vah v oboru. V březnu nápojový gigant PepsiCo oznámil, že plánuje koupit značku Poppi za 1,95 miliardy dolarů (42 miliard Kč). Společnost Coca-Cola zase v únoru informovala, že uvedla na trh vlastní verzi prebiotického nápoje pod názvem Simply Pop.

Analytici a odborníci v oboru se domnívají, že je zde stále spousta příležitostí k růstu. Podle Seana Harapka, specialisty na dodavatelské řetězce z poradenské společnosti EY Americas, je tento trh na vzestupné křivce. „Stále je zde prostor pro další růst,“ říká.

Nové značky sice své výrobky prezentují jako lepší volbu pro konzumenty kokakoly a pepsi, ale mnoho lidí, kteří je dnes kupují, jsou často příslušníci generace Z anebo mileniálové, kteří tyto nápoje nikdy nepili. „Ukažte mi šestadvacetiletého člověka, který si z regálu bere dvoulitrovou pepsi?“ ptá se Tom First, zakladatel společnosti Culture Pop Soda. Jeho značka podle něj přivádí do oddělení limonád v supermarketech nové zákazníky.

Pepsi bojuje s kaloriemi. V nové receptuře je o třetinu méně cukru

Loan Heilnerová, ředitelka merchandisingu společnosti FreshDirect souhlasí s tím, že konzumenti této nové třídy nápojů obvykle nejsou standardními konzumenty tradičních limonád. „Zákazníci, kteří si je kupují, mají tendenci kupovat spíš kokosovou vodu a elektrolytové nápoje, a ne fantu nebo 7Up,“ říká. Podle interních údajů prodejců se mnozí z nich vracejí pro další. Počet opakovaně nakupujících podle ní stále roste a nyní tvoří 30 až 45 procent kupujících v kategorii „zdravých limonád“.

To je sice stále méně než u standardních limonád, kde opakovaně nakupující tvoří více než polovinu zákazníků, ale trendové linie se pohybují po opačných trajektoriích. Zatímco u Olipop/Poppi přibývá opakovaných zákazníků, ve světě Coca-Coly/Pepsi jich ubývá. Celkově podle údajů poskytovatele údajů Euromonitor prodeje sycených nápojů od roku 2020 většinou klesají.

Která je lepší?

S tím, jak nové nápoje přitahují stále více fanoušků, roste i povědomí o nich. Podle společnosti Zappi, která se zabývá průzkumem trhu, už o prebiotických limonádách slyšely téměř tři čtvrtiny amerických konzumentů. Dva roky po sobě již běží reklama na značku Poppi i na Super Bowlu. Na TikToku existuje celý žánr videí srovnávajících Olipop s Poppi. Například influencer jménem Jake Egizio vysílá pro svých 87 000 sledujících porovnávání jejich příchutí.

„Pro mladé lidi je to stále ještě cenově dostupné v porovnání se skutečným luxusem,“ říká Nate Rosen, autor zpravodaje zaměřeného na balené zboží. Moderní limonády si tak podle něj vydobyly místo v takzvané ekonomice malých pochoutek, v níž si mileniálové a generace Z dopřávají cenově dostupné požitky, aby zmírnili generační bolest z bezvýchodnosti nedostatku pracovních míst anebo neúměrně vysokých nájmů.

A pro ty, kterým se nechce utrácet několik dolarů za jedinou plechovku, jsou k dispozici i menší porce. Například řetězec Target prodává malé (2dcl) plechovky Olipop za jeden dolar, stejně jako Walmart miniplechovky Poppi.

Dr Pepper předstihl Pepsi. Je druhou nejprodávanější limonádou v USA

Společnosti vyrábějící tyto trendy nápoje se ale také v loňském roce ponaučily, kam až lze v reklamě při uvádění zdravotních přínosů zajít. Například američtí zákazníci loni v květnu zažalovali společnost Poppi za to, že inzerovala své nápoje jako „zdravé pro střeva“. To bylo podle žalobců přehnané, neboť balení obsahují pouze 2 gramy prebiotické vlákniny. V březnu společnost oznámila, že žalobu urovná částkou 8,9 milionu dolarů, aniž by uznala jakékoli pochybení.

Na zdravotní humbuk nevěří ani odbornice na výživu a emeritní profesorka newyorské univerzity Marion Nestleová. Považuje tyto nápoje za doplňky stravy, teoreticky atraktivní, ale s pochybným zdravotním přínosem. „Lepší než tradiční limonády? Jistě! Dobrá volba? Sporné,“ říká. „Pokud jde o nápoje, je voda nejzdravější volba. Konec přednášky,“ uzavřela odbornice podle Bloombergu.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie. Strategické chyby v plánování teď některé z nich mohou vyjít draho. Nízké marže a velké zásoby způsobí...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i bezstarostnou správu. Podnikatel Robert Žofka, který vlastní v Kaprunu dva, ale dnes mluví jinak. Po...

Inspekce dostala od hygieny větší pravomoci. A hned začala zavírat restaurace

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) má od letošního roku větší pravomoci. Jako jediná kontroluje i tzv. společné stravování, tedy restaurace a bistra, které dříve částečně řešila...

Pumpa, která nenabízí hot dogy ani kávu. Řidiči k ní přijíždí kvůli vodíku

Na silnicích zatím jezdí zanedbatelný počet aut s vodíkovým pohonem, motoristé v Bratislavě však mají k dispozici moderní čerpací stanici na vodík. Natlačit plnou nádrž sem přijíždí každé ráno také...

Trump letos propustil desítky tisíc Američanů. Dopady už pociťují i soukromníci

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa od počátku roku 2025 již zrušila více než 280 tisíc federálních míst, což je téměř osmkrát víc než za celý loňský rok. Desetitisíce Američanů,...

Centimetr navíc a kufr se prodraží. Cestující si stěžují na aerolinky

Spotřebitelské organizace včetně českého dTestu si u Evropské komise stěžují na chování aerolinek. Vadí jim, že letecké společnosti zdražují přepravu zavazadel a cestující někdy do poslední chvíle...

24. května 2025

Vláda neví co chce. Česká ekonomika potřebuje důkladnou očistu, říká ekonom

Premium

Česká ekonomika je zablokovaná, nedýchá pod tíhou státních zásahů, tvrdí v rozhovoru pro MF DNES Martin Slaný, hlavní ekonom investiční skupiny DRFG. „Nejde jen o daně, dotace, přerozdělování. Stát...

24. května 2025

Trump opět přitvrdil. Od června chce zavést clo 50 procent na dovoz z EU

Americký prezident doporučí, aby od 1. června platilo na dovoz z EU clo 50 procent. Jednání s EU jsou podle něj velmi obtížná a nikam nevedou. Chystá se telefonát mezi představiteli EU a USA....

23. května 2025  14:20,  aktualizováno  22:45

Trump se urval ze řetězu. Po EU hrozí horentními cly také Applu i Samsungu

Americký prezident Donald Trump v pátek v příspěvku na sociální síti Truth Social pohrozil americké technologické společnosti Apple pětadvacetiprocentním clem, pokud firma nepřesune výrobu svých...

23. května 2025  21:41

Je hrozba vysokých amerických cel jen Trumpova taktika? Zasáhla by i Česko

Hrozba vysokých cel ze strany USA je podle analytiků spíše vyjednávací taktikou prezidenta Donalda Trumpa s cílem přimět EU k ústupkům. Zavedení padesátiprocentních cel by ale tvrdě dopadlo na...

23. května 2025  20:14

Make New York Clean Again. Do boje proti odpadkům ve městě vyšli bohatí

New York zaplavila nová reklamní kampaň, která se zasazuje o snížení počtu odpadků v ulicích. Skupina dobře situovaných Američanů jejím prostřednictvím nabádá k tomu, aby se místní nad sebou...

23. května 2025

Praha se drží na špici kongresových měst, pomoci jí to má i s overturismem

Praha se drží na špici obliby mezi pořadateli kongresů a konferencí. V loňském roce se v tomto oboru stala pátou nejžádanější destinací světa, v Evropě podle žebříčku Mezinárodní kongresové asociace...

23. května 2025

Evropské akcie po Trumpově vyjádření ke clům prudce klesly, hlavně automobilky

Evropské akcie reagují poklesem na vyjádření amerického prezidenta Donalda Trumpa, že doporučí zavést od 1. června na zboží z Evropské unie clo 50 procent. Panevropský index STOXX Europe 600 krátce...

23. května 2025  15:54

Maďarsko zvyšuje import ropy z Ázerbájdžánu, loni dovezlo pět milionů barelů

Skupiny MOL a maďarská energetická společnost MVM uzavřely dohodu o nových dodávkách ropy z Kaspického regionu do terminálu v Turecku. Cílem je zajištění energetické bezpečnosti a rozšíření...

23. května 2025  15:27

Akcie LVMH zažívají šok. Jejich cena se propadla nejhlouběji od roku 2008

Francouzský výrobce luxusního zboží LVMH ztratil své místo mezi pěti největšími veřejně obchodovanými společnostmi v Evropě. Důvodem je bezprecedentní propad hodnoty akcií, který od začátku letošního...

23. května 2025  13:09

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Potvrzeno, ražba amerického jednocentu skončí příští rok. Je příliš drahý

Americké ministerstvo financí potvrdilo, že se v zemi od příštího roku přestanou razit mince v hodnotě jednoho centu, kterým se říká penny. Mince opustí americké peněženky po více než dvou stoletích....

23. května 2025  11:11

Majitel OnlyFans jedná s investory o prodeji. Chce osm miliard dolarů

Majitel převážně pornografické stránky OnlyFans (OF) jedná o jejím prodeji se skupinou investorů. Firmu nabídl za odhadovanou cenu osm miliard dolarů (přes 176 miliard Kč). Ve čtvrtek večer to...

23. května 2025  8:20
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.