Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konkurence nespí. Startup prorazil s olivovým olejem v plastu, kopírují ho další

  12:00
Olivový olej si dlouho hledal cestu na pulty amerických obchodů, v posledních letech jeho popularita mezi tamními spotřebiteli stoupá. Díky sociálním sítím a trendu vaření doma se americkému startupu Graza povedlo prorazit se zdánlivě nepodstatnou marketingovou výhodou. Prodává své oleje ve snadno stlačitelné plastové láhvi. Tento krok však okamžitě začali následovat i další výrobci.
Kromě inovativních obalů olivového oleje balených do plastu (vlevo) začala...

Kromě inovativních obalů olivového oleje balených do plastu (vlevo) začala značka Graza nyní prodávat i jeho náplně v hlinikových plechovkách. (13. září 2024) | foto: https://www.graza.co/

Na jaře roku 2023 si na síti LinkedIn Andrew Benin, spoluzakladatel a výkonný ředitel amerického startupu Graza, postěžoval, že konkurenční společnost Brightland začala balit svůj nový olej na pizzu do stlačitelné plastové láhve. Do té doby byl však takový obal charakteristický pouze pro výrobky jeho firmy. „Kultura napodobování je nedílnou součástí našeho podnikatelského prostředí,“ posteskl si tehdy.

Je libo tekutou smrt? Drzá značka vody míchá kartami průmyslu nealko nápojů

Jeho společnost již dva roky předtím uvedla na trh své dva olivové oleje, jeden určený k tepelné úpravě pokrmů a druhý na dipy a do salátů. Mezi zákazníky zaznamenaly obrovský úspěch. Bez sociálních sítí by se to ale nestalo.

Protože dříve Benin pracoval jak v luxusních restauracích, tak ve startupech zaměřených na přímé spotřebitele, umožnilo mu to získat peníze a dostat značku do rukou placených i neplacených influencerů, včetně internetových kuchařů. Ti na TikToku a Instagramu učí novou generaci vařit. Jeho značce pomohla i cena, za kterou se její produkty prodávají. Olej vyrobený ze španělských oliv picual se momentálně prodává za sedmnáct dolarů a je v porovnání s konkurencí levnější. Spotřebitelé značku chválili také kvůli kvalitě.

Velmi dobře rozpoznatelné a stlačitelné láhve oleje Graza, s nimiž se dobře manipuluje, umožňují začínajícím kuchařům napodobit způsob, jakým přísadu používají profesionálové v kuchyních restaurací. Kreslené etikety jsou zářivě zelené a veselé, na jedné z nich je vyobrazena žena, která lije přes hlavu olej na pánev držící za zády. Názvy obou olejů (Sizzle a Drizzle) ukazují, který z nich je vhodnější k jakému použití, a spoustu lidí tak přivádějí k myšlence koupit si hned obě balení místo jednoho.

Zpočátku příliš okázalý

Za posledních třicet let se olivový olej v americkém jídelníčku prosazuje raketovým tempem. Nejprve se objevil jako speciální ingredience oblíbená mezi tamními kuchaři středomořského původu, pro většinu země však byl až příliš divně chutnající anebo okázalý. To se začalo měnit díky soustředěnému úsilí něčeho, co lze označit za globální lobby olivového oleje.

Pro vlivné členy amerického gastrosvěta se začaly uskutečňovat exkurze po jižní Evropě a olivový olej se pak pomalu dostával do centra zájmu i za Atlantikem. Spotřebitelé v USA od počátku 90. let zečtyřnásobili spotřebu olivového oleje a vytvořili tak trh v hodnotě téměř 7 miliard dolarů, který nadále výrazně roste.

Náhražky místo drahého olivového oleje? Nikdy! Španělé u něj radši zrušili DPH

„Amerika dosud neměla značku olivového oleje, která by vyčnívala z řady,“ vysvětluje Randy Burt, analytik spotřebitelských potravin a nápojů z poradenské společnosti AlixPartnersThomas. Obaly mají za úkol nejen chránit svůj obsah, ale také vyvolat u lidí určité chování. Spotřebitelský systém představuje konstelaci produktů, která je příliš rozsáhlá na to, aby ji bylo možné skutečně pochopit. „Obaly poskytují zkratku pro pocit jistoty při rozhodování o koupi bez skutečných informací,“ říká Thomas Hine ve své knize Total Package z roku 1995.

Pochopit sílu obalu

Cesta k nalezení nového přístupu k balení známého zboží a přesvědčení spotřebitelů bývala dlouhá. Před vytahovací krabičkou na papírové kapesníky Kleenex se tento hygienický produkt prodával pouze v balíčcích, před tubami na zubní pastu Colgate se hmota ze sklenice nabírala malou lžičkou. Vynalezení lepšího obalu katapultovalo obě produktové řady po jejich uvedení na trh na špičku.

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

Pro pochopení síly obalu může posloužit balená voda. Celý americký trh je momentálně pravděpodobně čistě marketingově-obalovým cvičením, protože to, co je uvnitř dané láhve, se liší jen málo, pokud vůbec. Křiklavé plastové láhve značky Evian Alps nakonec převálcovala hranatá silueta vody Fiji Water. Obě tyto značky přitom vyvolávají dojem něčeho mnohem luxusnějšího, než je jedna z nejzákladnějších látek na této planetě.

Bylo jen otázkou času, kdy se objeví voda v plechovkách. Rostoucí značka Liquid Death je pravděpodobně nejextrémnější projev toho, kam až může obal zboží zajít. Společnost, která díky sociálním začla prodávat svou vodu v hliníku, nedávno ocenili na 1,4 miliardy dolarů. Její produkty jsou nyní k mání po celých Státech od prodejen ekologických potravin až po hypermarkety.

Španělské olivy doplácejí na změny klimatu. S úrodou proto pomáhá software

Problém však je, že jakmile konkurence uvidí, že chytré obaly fungují, mnoho z nich se přizpůsobí a bude je následovat. „Na trhu panuje tvrdá konkurence,“ potvrzuje analytik Burt. Společnost Graza přitom podle něj nevynalezla stlačitelné láhve a nevymyslela do nich ani koření nebo přísady na vaření. Nevynalezla ani používání olivového oleje, to dělali kuchaři. „Společnost si jen všimla malé mezery na přeplněném trhu a vrhla se do něj. Není důvod očekávat, že by ji ostatní nyní nenásledovali,“ říká Burt.

Zákazníci to chtějí

Spolu se značkou Brightland, která se kvůli totožnému obalu stala terčem kritiky značky Graza, oznámila na začátku tohoto roku i společnost California Olive, že začne svůj olivový olej prodávat v plastových obalech. Podle slov jejího generálního ředitele si tento krok vyžádali sami zákazníci.

I šéf startupu Graza Benin přiznává, že jeho dodavatel láhví musí pravidelně čelit dotazům od konkurence, která chce mít vlastní verzi. Startup Graza proto na všechny tyto tyto výzvy reagoval dalším zvratem v balení: značka nyní prodává náhradní náplně do svých plastových obalů v hliníkových plechovkách. „Vítáme to,“ říká jeho šéf s odkazem na konkurenci, která nikdy nespí. „Pokud se od toho nedokážeme oprostit, nemáme nárok na dlouhodobě udržitelný podnik,“ uzavírá zakladatel a šéf startupu Graza Andrew Benin.

Autor:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Opět roste do kilometrové výše. Stavbu nejvyšší budovy světa zastavily čistky

Stavba nejvyššího plánovaného mrakodrapu na světě s názvem Džidda Tower po takřka sedmi letech pokračuje. Práce na „megastavbě“ v saúdskoarabském městě Džiddě zastavily protikorupční čistky, jejich...

5. října 2024  11:12

Nesehnal kola pro děti, tak je začal sám vyrábět. Dnes prodává do celého světa

Tak dlouho se na českém trhu sháněl po kvalitním sportovním vybavením pro děti, až se rozhodl vzít záležitost do vlastních rukou. Na sklonku devadesátých let Roman Blažek vyrobil první snowboardy a...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Brzký konec Super Size Me? Obezitu v USA možná vyřeší samy restaurace

Spojené státy americké již dlouhá léta trápí vysoký počet obézních lidí. Veřejný sektor se s ní marně snaží něco dělat, a zatím se nepovedlo na fenomén najít účinný recept. Situaci nyní mohou zvrátit...

1. října 2024

Itálie a Francie bojují s obřími dluhy. Peníze si chtějí vzít od firem

Francie a Itálie se dlouhodobě řadí k nejméně rozpočtově odpovědným státům v Evropské unii. Jejich dluhové zatížení navíc po koronavirové pandemii nadále roste a tamní politici se snaží přijít s...

7. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rozchod po letech. CK Blue Style se na hlavních linkách loučí se Smartwings

Automatická jistota, že na dovolenou u moře s českou cestovní kanceláří se poletí i s tuzemským dopravcem Smartwings, dostává závažnou trhlinu. Jedna z největších cestovek CK Blue Style pro příští...

2. října 2024

Japonská delikatesa dobývá svět. Cestu k onigiri si našli i Evropané

Po celá desetiletí se onigiri považovalo za japonskou svačinu, která se připravovala a jedla doma nebo jako pokrm na školní sportovní dny, pikniky anebo dlouhé cesty vlakem. Rýžové pyramidky či...

8. října 2024

Stavební firmy spoléhají na opravy ruin. Získat povolení je pro ně rychlejší

Premium

Dostatek vhodných budov a daleko rychlejší vyřízení stavebního povolení přitahuje developerské firmy k rekonstrukcím starších domů. Ty po opravě buď rozprodají na jednotlivé byty, nebo pronajímají.

8. října 2024

V Římě začali opravovat fontánu di Trevi, turisté ji uvidí z visuté lávky

V Římě právě začala oprava hojně navštěvované fontány di Trevi. Po dobu rekonstrukce budou mít turisté výhled na sochy i vodní plochu z prosklené lávky, uvedla radnice italské metropole. Opravy by...

7. října 2024  20:13

Angelina Jolie prodává své vzácné staré ferrari. Trh s veterány stagnuje

Historické Ferrari 250 GT z roku 1958, které momentálně vlastní herečka Angelina Jolie, nabídne v Paříži ke koupi aukční síni Christie’s. Dražba je naplánovaná na 20. listopadu, odhadovaná cena činí...

7. října 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Móda z Thálií: kýč jak bič v podání Leichtové i nevhodná obuv Rašilovové

V sobotu večer se v Národním divadle v Praze předávaly prestižní divadelní Ceny Thálie. Co se týká módy, podle...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...

Legendární erotický film Emanuela se po 50 letech dočkal předělávky

Když se v roce 1974 objevil film Emanuela se Sylvií Kristelovou v hlavní roli, vzbudilo to pozdvižení. Explicitní...

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...