Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konkurence nespí. Startup prorazil s olivovým olejem v plastu, kopírují ho další

  12:00
Olivový olej si dlouho hledal cestu na pulty amerických obchodů, v posledních letech jeho popularita mezi tamními spotřebiteli stoupá. Díky sociálním sítím a trendu vaření doma se americkému startupu Graza povedlo prorazit se zdánlivě nepodstatnou marketingovou výhodou. Prodává své oleje ve snadno stlačitelné plastové láhvi. Tento krok však okamžitě začali následovat i další výrobci.
Kromě inovativních obalů olivového oleje balených do plastu (vlevo) začala...

Kromě inovativních obalů olivového oleje balených do plastu (vlevo) začala značka Graza nyní prodávat i jeho náplně v hlinikových plechovkách. (13. září 2024) | foto: https://www.graza.co/

Na jaře roku 2023 si na síti LinkedIn Andrew Benin, spoluzakladatel a výkonný ředitel amerického startupu Graza, postěžoval, že konkurenční společnost Brightland začala balit svůj nový olej na pizzu do stlačitelné plastové láhve. Do té doby byl však takový obal charakteristický pouze pro výrobky jeho firmy. „Kultura napodobování je nedílnou součástí našeho podnikatelského prostředí,“ posteskl si tehdy.

Je libo tekutou smrt? Drzá značka vody míchá kartami průmyslu nealko nápojů

Jeho společnost již dva roky předtím uvedla na trh své dva olivové oleje, jeden určený k tepelné úpravě pokrmů a druhý na dipy a do salátů. Mezi zákazníky zaznamenaly obrovský úspěch. Bez sociálních sítí by se to ale nestalo.

Protože dříve Benin pracoval jak v luxusních restauracích, tak ve startupech zaměřených na přímé spotřebitele, umožnilo mu to získat peníze a dostat značku do rukou placených i neplacených influencerů, včetně internetových kuchařů. Ti na TikToku a Instagramu učí novou generaci vařit. Jeho značce pomohla i cena, za kterou se její produkty prodávají. Olej vyrobený ze španělských oliv picual se momentálně prodává za sedmnáct dolarů a je v porovnání s konkurencí levnější. Spotřebitelé značku chválili také kvůli kvalitě.

Velmi dobře rozpoznatelné a stlačitelné láhve oleje Graza, s nimiž se dobře manipuluje, umožňují začínajícím kuchařům napodobit způsob, jakým přísadu používají profesionálové v kuchyních restaurací. Kreslené etikety jsou zářivě zelené a veselé, na jedné z nich je vyobrazena žena, která lije přes hlavu olej na pánev držící za zády. Názvy obou olejů (Sizzle a Drizzle) ukazují, který z nich je vhodnější k jakému použití, a spoustu lidí tak přivádějí k myšlence koupit si hned obě balení místo jednoho.

Zpočátku příliš okázalý

Za posledních třicet let se olivový olej v americkém jídelníčku prosazuje raketovým tempem. Nejprve se objevil jako speciální ingredience oblíbená mezi tamními kuchaři středomořského původu, pro většinu země však byl až příliš divně chutnající anebo okázalý. To se začalo měnit díky soustředěnému úsilí něčeho, co lze označit za globální lobby olivového oleje.

Pro vlivné členy amerického gastrosvěta se začaly uskutečňovat exkurze po jižní Evropě a olivový olej se pak pomalu dostával do centra zájmu i za Atlantikem. Spotřebitelé v USA od počátku 90. let zečtyřnásobili spotřebu olivového oleje a vytvořili tak trh v hodnotě téměř 7 miliard dolarů, který nadále výrazně roste.

Náhražky místo drahého olivového oleje? Nikdy! Španělé u něj radši zrušili DPH

„Amerika dosud neměla značku olivového oleje, která by vyčnívala z řady,“ vysvětluje Randy Burt, analytik spotřebitelských potravin a nápojů z poradenské společnosti AlixPartnersThomas. Obaly mají za úkol nejen chránit svůj obsah, ale také vyvolat u lidí určité chování. Spotřebitelský systém představuje konstelaci produktů, která je příliš rozsáhlá na to, aby ji bylo možné skutečně pochopit. „Obaly poskytují zkratku pro pocit jistoty při rozhodování o koupi bez skutečných informací,“ říká Thomas Hine ve své knize Total Package z roku 1995.

Pochopit sílu obalu

Cesta k nalezení nového přístupu k balení známého zboží a přesvědčení spotřebitelů bývala dlouhá. Před vytahovací krabičkou na papírové kapesníky Kleenex se tento hygienický produkt prodával pouze v balíčcích, před tubami na zubní pastu Colgate se hmota ze sklenice nabírala malou lžičkou. Vynalezení lepšího obalu katapultovalo obě produktové řady po jejich uvedení na trh na špičku.

Dobré zprávy ze Španělska. Olivy se dočkaly vláhy, olej by mohl zlevnit

Pro pochopení síly obalu může posloužit balená voda. Celý americký trh je momentálně pravděpodobně čistě marketingově-obalovým cvičením, protože to, co je uvnitř dané láhve, se liší jen málo, pokud vůbec. Křiklavé plastové láhve značky Evian Alps nakonec převálcovala hranatá silueta vody Fiji Water. Obě tyto značky přitom vyvolávají dojem něčeho mnohem luxusnějšího, než je jedna z nejzákladnějších látek na této planetě.

Bylo jen otázkou času, kdy se objeví voda v plechovkách. Rostoucí značka Liquid Death je pravděpodobně nejextrémnější projev toho, kam až může obal zboží zajít. Společnost, která díky sociálním začla prodávat svou vodu v hliníku, nedávno ocenili na 1,4 miliardy dolarů. Její produkty jsou nyní k mání po celých Státech od prodejen ekologických potravin až po hypermarkety.

Španělské olivy doplácejí na změny klimatu. S úrodou proto pomáhá software

Problém však je, že jakmile konkurence uvidí, že chytré obaly fungují, mnoho z nich se přizpůsobí a bude je následovat. „Na trhu panuje tvrdá konkurence,“ potvrzuje analytik Burt. Společnost Graza přitom podle něj nevynalezla stlačitelné láhve a nevymyslela do nich ani koření nebo přísady na vaření. Nevynalezla ani používání olivového oleje, to dělali kuchaři. „Společnost si jen všimla malé mezery na přeplněném trhu a vrhla se do něj. Není důvod očekávat, že by ji ostatní nyní nenásledovali,“ říká Burt.

Zákazníci to chtějí

Spolu se značkou Brightland, která se kvůli totožnému obalu stala terčem kritiky značky Graza, oznámila na začátku tohoto roku i společnost California Olive, že začne svůj olivový olej prodávat v plastových obalech. Podle slov jejího generálního ředitele si tento krok vyžádali sami zákazníci.

I šéf startupu Graza Benin přiznává, že jeho dodavatel láhví musí pravidelně čelit dotazům od konkurence, která chce mít vlastní verzi. Startup Graza proto na všechny tyto tyto výzvy reagoval dalším zvratem v balení: značka nyní prodává náhradní náplně do svých plastových obalů v hliníkových plechovkách. „Vítáme to,“ říká jeho šéf s odkazem na konkurenci, která nikdy nespí. „Pokud se od toho nedokážeme oprostit, nemáme nárok na dlouhodobě udržitelný podnik,“ uzavírá zakladatel a šéf startupu Graza Andrew Benin.

Autor:

„Podzemní chrám“ pomáhá Tokiu zvládat přívaly deště

  • Nejčtenější

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium

Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici. Svým zaměstnancům budou povinni sdělovat, jaká je průměrná mzda na pozici...

13. října 2024

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém vyrovnání. Jádrem sporu, na který upozornily Hospodářské noviny, je 1165...

11. října 2024  14:03

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené láhve ve tvaru hrušky lze najít na stolech v zasedacích místnostech a v luxusních...

12. října 2024

Peníze z dohod unikají jinde, než se čekalo. Ministerstvo zváží změny

Premium

Odhadem o dvě miliardy ročně přichází státní rozpočet kvůli souběhu pracovního poměru a dohody u jednoho zaměstnavatele. Miliardové úniky na dohodách stát tušil. Podezřelými ale byli lidé, kteří mají...

10. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čas na toaletě se do pracovní doby nepočítá, rozhodl švýcarský soud

Švýcarská hodinářská firma Jean Singer už od koronavirové pandemie požaduje po svých zaměstnancích, aby si napracovali čas strávený na toaletě, pokud překročí povolenou přestávku. Případ se dostal až...

10. října 2024  13:30

Japonci restartují jadernou elektrárnu na ostrově Honšú. Odpočívala dvanáct let

Japonci momentálně pracují na obnovení provozu jaderné elektrárny Šimane ve stejnojmenné prefektuře na ostrově Honšú. Zařízení je mimo provoz od roku 2012, kdy jaderné energetice v zemi zasadila ránu...

15. října 2024

Německé úřady si došláply na majitele obchodu. Dvacet let prodával i o nedělích

Více než dvacet let fungoval obchod s potravinami v malém německém městečku Eichenzell ve východním Hesensku i každou neděli. Úřady si však až nyní po dvou desetiletích uvědomily, že jeho majitel...

15. října 2024  16:11

Největší výrobce hranolků v USA zavírá továrnu. Lidé ve fast foodech šetří

Největší výrobce hranolků v Spojených státech a významný dodavatel do řetězců rychlého občerstvení, společnost Lamb Weston, zavírá svůj závod ve státě Washington. Ke kroku se rozhodlo poté, co mnoho...

15. října 2024  14:04

Letitá výluka zabezpečovače skončila. Od ledna začíná ostrý provoz

Necelé tři měsíce před ostrým startem provozu pod novým zabezpečovačem ETCS se železničářům podařilo odstranit dlouhodobou výluku systému na trase z Prahy na Českou Třebovou. Ani v ostrém provozu...

15. října 2024  11:59

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data

Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních službách necílilo na...

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Mlčení o mzdách padne. Lidé budou mít právo ptát se, kolik berou kolegové

Premium Zaměstnavatelé budou muset uchazečům o práci prozrazovat, jaký minimální rozpočet na danou pozici mají k dispozici....

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...

Výrobce luxusní minerálky má problém. Jeden z jeho vrtů je kontaminovaný

Značka luxusní minerální vody Perrier je symbolem privilegované „francouzskosti“. Má miliardový obrat a její zelené...