Americké podniky čím dál hlasitěji kritizují celní politiku Donalda Trumpa. Ačkoliv počínání amerického prezidenta má chránit tamní průmysl, podle firem jsou výsledky spíše opačné. Prudké zvýšení celních bariér totiž mezi společnostmi nastartovalo vlnu podvodů, a to zejména v případě čínských konkurentů, píše portál New York Times.
„Můžeme se vyhnout vysokým clům. Povedlo se nám to již mnohokrát,“ stojí v jednom z e-mailů, který nejmenovanému americkému dovozci v minulých týdnech dorazil od představitelů firmy z Číny. Kromě e-mailů se však takové nabídky šíří i přes sociální sítě, zejména přes Tik Tok.
Velká vepřová zeď. Čína našla účinnou obranu proti Trumpovým clům![]() |
Na první pohled podobné čínské nabídky působí legálně. Za úplatu nabízejí snížení cel díky změně údajů o původu nebo hodnotě zboží, případně převozem přes třetí zemi, kde jsou cla proti Číně nižší. Mezi ně se řadí například Vietnam či Malajsie. Právní experti ale upozorňují, že jde o klasický celní podvod.
Trumpova administrativa slibuje změny
Současných trendů si americké úřady už začaly všímat. I proto ohlásily, že se na boj proti nim více zaměří. Dále se pokusí přesvědčit Vietnam, Mexiko, Malajsii i další obchodní partnery, aby se zaměřily na zpřísnění vlastních kontrolních mechanismů. Jen tak totiž k podvodům nebude docházet.
Americké celní úřady v reakci na stále častější stížnosti firem uvedly, že během prvního květnového týdne zadržely více než 2 000 podezřelých zásilek a získaly tímto způsobem přes 630 milionů dolarů, což je v přepočtu asi 15 miliard korun.
Umělý stromek za dva tisíce dolarů? Američané propočítávají drahou nadílku![]() |
Američtí podnikatelé ale od Trumpovy administrativy čekají víc. „Ti, kdo podvádějí, vyhrávají. A pokud se nic nezmění, budou vyhrávat dál,“ varuje David Rashid, šéf amerického výrobce autodílů Plews.
Poctivci to mají těžší
Trend potvrzuje i Leslie Jordanová, která v USA podniká v oděvním průmyslu. Nabídky na zfalšování celních dokumentů jí přicházejí pravidelně. Sama je sice odmítá, ale přiznává, že poctivé podnikání jí působení na trhu výrazně komplikuje: „Nám poctivým se v této chvíli podniká těžko,“ upozorňuje Jordanová.
Mezi nejčastější triky se momentálně řadí umělé snížení hodnoty zboží či změna jeho klasifikace. Stále častěji se objevuje i strategie, při níž čínská firma zůstává vlastníkem zboží až do okamžiku jeho doručení v USA a sama následně clo uhradí. I tento postup je ale z pohledu americké legislativy chybný, neboť americká firma je i za takovéto podvodné jednání odpovědná.
Zájem turistů o USA klesá. Nejvíce jich ubylo z Kanady, Japonska a Mexika![]() |
Brad Muller ze společnosti Charlotte Pipe and Foundry tvrdí, že čínské firmy okamžitě reagují na nová cla přesměrováním zboží přes jiné země. „Celníci je sice vypátrají, ale ony se objeví pod novým názvem znovu. Potřebujeme komplexní řešení,“ uzavírá pro americký portál Muller.