Co mají společného herci Matthew McConaughey, Dwayne „The Rock“ Johnson anebo modelka Kendall Jennerová? V posledních pěti letech všichni z nich využili své slávy k tomu, aby svá jména spojili s rostoucí nabídkou tequil. Této nyní velmi přeplněné kategorii však hrozí, že ji citelně zasáhnou cla prezidenta Donalda Trumpa.
Společnost Calabasas Beverage má pod palcem značku americké tequily 818 spojované s hvězdou sociálních sítí a supermodelkou Kendall Jennerovou. Značka si podle slov jejího výkonného ředitele Mika Novyho vytvořila v USA zásoby na půl roku dopředu před možnou obchodní válkou s Mexikem. Nyní přehodnocuje některé z plánovaných limitovaných edic nápoje. Kroky jsou nejnovějším důkazem zmatků, které otřásají kdysi stabilním americkým trhem s lihovinami, píše agentura Bloomberg.
Trumpova cla straší i americké pijáky. Zdražilo by oblíbené pivo i tequila |
„Budeme méně utrácet za marketing a odložíme nábor zaměstnanců,“ dodává Novy. Cílem firmy je podle něj zabránit náhlému zvýšení cen, které by odradilo zákazníky. Láhev jejich tequily 818 o objemu 750 mililitrů nyní stojí 30 až 40 dolarů, její speciální rezerva se nyní prodává za zhruba trojnásobek této částky. „Uděláme vše, co je z naší strany možné, abychom se ujistili, že spotřebiteli nabídneme nejlepší cenu,“ uzavřel Novy.
Největší trh pro tequilu
Vývoz tequily z Mexika do USA v lednu vyskočil o 35 procent, jak ukazují údaje mexické Rady pro regulaci tequily. Spojené státy jsou největším trhem pro tento nápoj a představují více než 80 procent celosvětového vývozu. V případě zavedení cel pocítí dopady celý průmysl tequily, ale nejvíce mohou zasáhnout právě značky podporované slavnými osobnostmi.
Nápojářský gigant Diageo na scestí. Na jeho šéfku čeká nejistá budoucnost![]() |
„Mnohé z těchto značek nemají takové zkušenosti s dodavatelským řetězcem a vyjednávací sílu jako velké alkoholové společnosti,“ podotýká Vas Art, vedoucí marketingu agentury OhBev ve Vancouveru, která se zaměřuje na alkoholické nápoje. Miliony investovaných dolarů celebritám podle jeho slov sice pomáhají rozjet podnikání, ale automaticky se nepromítají do strukturálních rezerv potřebných k obratu nebo vyjednávání o cenách jako u zavedených „těžkých vah“ v odvětví.
„Současná nejistota kolem cel některé z nich ochromila. Tyto značky totiž dobře vědí, jak křehký je humbuk kolem nich,“ dodává marketér.
První byl Clooney
Tequila celebrit je v Americe relativně nový fenoménem, který se z velké části zrodil z fascinace slávou, jež se s rozmachem sociálních médií ještě zvýšila. Jednou z prvních značek, která na americkém trhu prorazila, byla značka tequily Casamigos, kterou spoluzaložil herec George Clooney. Vstoupila na scénu v roce 2013 a rychle nastavila laťku toho, jakou hodnotu mohou mít tequily celebrit. O čtyři roky později značku koupil alkoholový gigant Diageo za více než miliardu dolarů.
Trend brzy zavětřily i další celebrity a do tequilového byznysu skočily rovnýma nohama. Basketbalový fenomén Michael Jordan se stal jedním z velkých podporovatelů značky Cincoro Tequila ve stejné době, kdy zpěvák Nick Jonas a návrhář John Varvatos uvedli na trh svou značku Villa One.
Během několika následujících let se na americkém trhu objevily značky Lobos 1707 někdejšího basketbalisty LeBrona Jamese, tequila značky Teremana herce Dwayna Johnsona a značka Gran Coramino komika Kevina Harta. Podle společnosti IWSR, poskytovatele údajů o nápojích, se v roce 2022 objem tequily slavných celosvětově zvýšil o 40 procent, což je třikrát více než růst tequily celkově.
Trh prořídne
Vytvořit vlastní tequilu může být pro hvězdu poměrně jednoduché. Některé mexické palírny totiž dokážou vyvinout příchuť a stáčejí nápoj pod libovolnou etiketou za pouhých 5 000 dolarů. „Ale zatímco výroba privátní značky tequily může být napohled snadná, prosazení nové značky na trh obvykle trvá asi dva roky,“ podotýká Grover Sanschagrin, spoluzakladatel online databáze tequil Tequila Matchmaker.
Trump zahájil novou obchodní válku, čas koupit tequilu, komentují cla média![]() |
Nyní se tato kategorie stává přeplněnou, což snižuje prodeje všem. Značka původně Clooneyho tequily Casamigos vykázala v první polovině finančního roku 2025 pokles čistých tržeb o 22 procent, což společnost Diageo přičítá právě zvýšené konkurenci.
„Na trh v poslední době přišlo tolik nových značek, že některé z nich nepřežijí,“ uvedla minulý měsíc Debra Crewová, generální ředitelka společnosti Diageo. Dodala, že prodejci se potýkají s potížemi při opakovaném prodeji. Znamená to, že spotřebitelé se ne vždy vracejí pro druhou láhev, jakmile okouzlení z novinky vyprchá. Maloobchodníci jsou podle ní trochu skeptičtí, protože na trh přišlo až příliš novinek. „Předpokládala bych, že v nejbližší době jich bude o něco méně,“ uzavřela manažerka Diagea podle Bloombergu.