V případě Číny je sazba nového cla 34 procent, prezident Trump však v reakci na čínskou odvetu od středy zavádí další clo ve výši padesáti procent. V součtu s předchozími cly, která Trump už na Čínu uvalil dříve, bude celkový dovozní poplatek na zboží z Číny činit 104 procent.
Země, na něž se individuální cla nevztahují, platí až na výjimky základní desetiprocentní clo, které Američané zavedli minulý týden.
USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“![]() |
Trump v úterý připustil, že vyhlášení cel bylo „poněkud výbušné“, zároveň vyloučil odklad jejich zavedení. Toto opatření považuje za nepostradatelné k posílení ekonomického růstu a zaměstnanosti ve Spojených státech. Obavy, které obchodní politika jeho administrativy vyvolala na světových trzích, označil za krátkodobou potíž.
Soul podpoří automobilky
Jednotlivé vlády se snaží pomoci svému průmyslu zasaženému celní válkou. Jihokorejská vláda například oznámila opatření na podporu automobilek. Podle agentury AFP plán vydá Soul až dvě miliardy dolarů (45,7 miliardy korun).
„Automobily a díly do nich patří mezi jihokorejské zboží, které se do Spojených států vyváží nejvíce, a proto rozhodnutí uvalit na tyto položky 25procentní clo bude pravděpodobně znamenat pro automobilový průmysl velkou ránu,“ uvedla vláda v prohlášení, v němž o opatřeních informovala.
Zahrnují finanční pomoc pro výrobce automobilů, snižování daní při prodeji aut a zvýšení dotací na nákup elektromobilů s cílem podpořit domácí poptávku. Agentura Reuters podotýká, že vláda v Soulu zároveň slíbila, že se bude snažit se Spojenými státy vyjednávat a hledat odbyt pro auta v jiných zemích. Zaměří se na takzvaný globální Jih, tedy méně rozvinuté státy Afriky, Latinské Ameriky a Asie, kde roste poptávka.
Expert: Trump zmáčkl červené celní tlačítko. Kdo řekne „císaři“, že je nahý?![]() |
Vývoz automobilů z Jižní Koreje do USA v posledních letech výrazně vzrostl až na loňských 34,7 miliardy dolarů, což odpovídalo 49 procentům celkové hodnoty exportovaných automobilů.