Většina amerických veřejných dobíjecích stanic nevydělává. Podle údajů amerického ministerstva pro energetiku mnoho řidičů nabíjí své vozy doma, to znamená, že řada stanic v USA se momentálně ani nevyužívá. Analytici zjistili, že třeba v Kalifornii se náklady na vybudování nabíječky nevrátí provozovatelům ani do tří let.
„Provozovatelé dobíjecích stanic mají ze své činnosti jen nepatrné zisky. V některých případech dokonce prodělávají,“ komentuje pro deník Washington Post Alana Jennová z kalifornské univerzity v Davisu.
Strašák elektromobil: vyvracíme bludy, vysvětlujeme, školíme |
Spolu se svými kolegy přišla s několika možnostmi, které mohou provozovatelé dobíjecích stanic jednoduše aplikovat do praxe, aby svůj byznys model posunuly na vyšší a profitabilnější úroveň. Podobně jako v případě klasických benzínových stanic by se měli snažit přimět své klienty, aby si u nich zakoupili občerstvení, nápoje či další zboží.
Z nabíječek těží okolní obchody
Její slova potvrzuje studie publikovaná v časopise Nature. Její závěry uvádějí, že nabíjecí stanice naopak přispívají k růstu tržeb v okolních podnicích, zejména v restauracích a obchodech nacházejících se do 300 metrů od nabíjecího portu pro elektromobily. Jejich tržby se v porovnání s podniky, které žádnou nabíječku v blízkosti nemají, zvýšily zhruba o 3 procenta. Každý americký obchod, který má ve své blízkosti nabíjecí hub, získá ročně až několik stovek dolarů navíc.
Kdy nabíjíte elektromobil? Britové vyhazují peníze oknem, říká průzkum |
„Na první pohled se toto číslo může zdát jako malé. Pokud ale sečteme všechny okolní podniky v blízkosti, je číslo už poměrně značné,“ upozorňuje Jün-chan Čeng, který se na studii rovněž podílí. Doplňuje, že dodatečné tržby ve všech okolních podnicích představují každý rok přibližně desetinu nákladů na vybudování takové stanice.
Podniky v okolí by měly více spolupracovat
Studie časopisu Nature naznačuje, že existují i jiné způsoby, jak udržet nabíjecí stanice v ziskových hodnotách, než jsou pouze vládní dotace. Právě obchody, hotely a restaurace v okolí by měly hrát mnohem výraznější roli ve snaze, jak do svých provozoven zákazníky přilákat. „Toto poznání může jednotlivé podniky přimět k větší ochotě spolupracovat na zavádění této infrastruktury,“ doplňuje analytička Jennová ke studii, která vznikla i díky údajům z transakcí kreditními a debetními kartami.
První týdny s teslou. Výrazná úspora, překvapení a Euro na palubě |
Celkem studie pokrývala čtyři tisíce dobíjecích stanic v Kalifornii a více než 140 tisíc podniků, které se v blízkosti těchto provozoven nacházejí. Odborníci se zaměřili na Kalifornii proto, že je to jedna z mála oblastí v USA, kde zájem podíl elektromobilů na celkovém vozovém parku již převyšuje hranici 3,4 procenta.
Americké firmy by tedy do budoucna mohly více lákat nové zákazníky i tak, že jim nabídnou levnější nabíjení. Už nyní mnoho řetězců nabízí svým zákazníkům parkování zdarma, a pokud se tento benefit ještě rozšíří o cenově dostupné nabíjení, mohla by to řada amerických spotřebitelů uvítat, plyne ze studie.