Zprovoznění kanálu Bystre, který spojuje hlavní rameno delty Dunaje s Černým mořem, umožnilo opětovné dobytí nedalekého Hadího ostrova ukrajinskými silami. Lodě mohou kanál využít při plavbě do ukrajinských říčních přístavů Izmajil, Reni a Usť-Dunajsk. První loď od počátku války proplula kanálem 9. července.
Podle náměstka ukrajinského ministra infrastruktury Jurije Vaskova zprovoznění vodní cesty, která je zatím schopna pojmout pouhé čtyři lodě denně, uleví přetíženému rumunskému kanálu Sulina. U jeho ústí čeká na možnost proplout do některého z ukrajinských přístavů na 90 lodí. Ukrajinské ministerstvo podle Vaskova současně jedná s rumunskými kolegy a zástupci Evropské komise o zvýšení kapacity Sulinského kanálu.
„Očekáváme, že do týdne se podaří odstranit lodní zácpu v přístavišti a budeme moci zvýšit měsíční vývoz obilí o 500 000 tun,“ uvedl v prohlášení ministerstva Vaskov.
Kvůli ruské blokádě námořních přístavů, které se před invazí staraly o přibližně 80 procent ukrajinského zemědělského vývozu, se nyní ukrajinské produkty vyvážejí výhradně přes dunajské přístavy či po železnicích a silnicích do sousedních zemí. Jejich celková kapacita ale zatím není dostatečná, aby plně nahradila námořní přístavy. V červnu se podařilo vyvézt přibližně 2,5 milionu tun zemědělských produktů, zatímco měsíční poptávka činí osm milionů tun, uvedla Unian.
Kanál Bystre
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
13. července 2022 |