Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Němci zvýší daň na uhlík, odnesou to Češi. Zdraží všechno včetně potravin

  6:00
Německo nestíhá plnit cíle snižování emisí, chce proto znevýhodnit všechny fosilní zdroje. Nová uhlíková daň se dotkne nejen elektráren, ale také pohonných hmot – nafty, benzinu i zemního plynu. Má to být motivace chovat se ekologičtěji. Například k tomu, aby si lidé místo do auta se spalovacím motorem raději sedli do elektromobilu. Jenže to zdraží většinu zboží včetně potravin.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Stejně to jako u každé jiné daně nakonec zaplatí spotřebitelé. Prudký nárůst ceny nafty přinese mnoho negativních ekonomických důsledků. A to nejen v Německu, ale také v sousedních zemích, jejichž hospodářství jsou na něm závislá.

„V prvé řadě se zvýší náklady na dopravu, což se projeví v koncových cenách německého zboží a služeb. To bude ovlivňovat cenovou hladinu v České republice minimálně u položek, které dovážíme z Německa. V této souvislosti lze očekávat zdražení například u potravin,“ říká hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

ČEZ postaví v Česku 125 dobíjecích stanic. V provozu budou za dva a půl roku

Potvrzují to i dopravci. Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia samozřejmě tak výrazné zdražení paliv zahýbá s cenami. Kamiony mají běžně spotřebu kolem 30 litrů nafty, podle Felixe tvoří palivo asi třetinu nákladů na provoz.

Aktuální návrh, jehož konečnou podobu Němci zveřejní v polovině září, počítá s tím, že zpočátku by se za jednu tunu oxidu uhličitého CO2 platilo 35 eur. To by znamenalo, že cena nafty v průměru poskočí zhruba o 11 centů (téměř tři koruny) za litr, benzin by podražil nepatrně méně a zemní plyn by stál zhruba o jeden cent za kilowatthodinu víc.

V roce 2030, kdy má částka za tunu skleníkového plynu vystoupat až na 180 eur, to však už bude znamenat, že Němci zaplatí za litr nafty či benzinu o 57 centů (tedy téměř o 15 korun) víc.

Nová daň nahraje českým pumpařům

„Již dnes je koncová cena nafty z většiny tvořena daněmi. Zavedení nové daně z uhlíku povede k absurdní situaci, kdy se daně stanou zcela dominantní složkou ceny nafty,“ říká Křeček.

Jak přesně se nová německá daň v cenách projeví v českých obchodech, není zatím jisté.

Bude záležet i na tom, jak se ke zdražení v sousední zemi postaví čeští čerpadláři. Na cenovém rozdílu mohou vydělat pumpy v pohraničí, případně mohou zdražit a vylepšit si marži.

„Vysoký rozdíl mezi cenami nafty v České republice a Německu již dnes motivuje německé řidiče, aby tankovali u nás. V případě, že se cenový rozdíl ještě zvýší, lze očekávat, že budeme Němce na našich čerpacích stanicích potkávat častěji,“ říká Křeček.

Evropská unie se přitom bez kamionové dopravy neobejde a Německo je jejím centrem. Z deseti nejvytíženějších kamionových spojení mezi dvěma zeměmi Evropské unie jich devět míří z Německa anebo do něj (viz grafiku nahoře).

EUROSTAT: 10 nejvytíženějších tras v roce 2017

EUROSTAT: 10 nejvytíženějších tras v roce 2017

Na druhou stranu dopravci se mohou drahým pumpám v Německu, které je mnohdy tranzitní zemí, vyhnout. „Kamiony mají třeba tisícilitrovou nádrž, dojedou na ni klidně do Španělska a zpátky do České republiky,“ komentuje Felix.

Je podle něj zcela běžné, že i řidiči kamionů, stejně jako motoristé s osobními vozy, hledají čerpací stanice s lepšími cenami. „Platí to hlavně pro menší firmy. Některé opravdu velké společnosti mají nasmlouvané přímo s petrolejáři svoje ceny. Tankují pak u benzinky jedné značky, a neplatí pro ně tedy totemové ceny,“ popisuje.

Výstraha pro Česko

Podle expertů může být výrazné dodatečné zdanění ropných paliv mohutným impulzem pro obměnu vozového parku. Řidiče mohou motivovat k přechodu na alternativní paliva.

„A pokud budou pokračovat pobídky různého druhu pro pořízení elektromobilu a společenský tlak, tak je pravděpodobné, že v roce 2030 by mohla být poměrně podstatná část německého vozového parku obměněna,“ říká vedoucí partner EY pro automobilový sektor Petr Knap.

V Německu otevřeli dálnici pro kamiony napájené trolejemi

„Doufejme, že do té doby bude také pokračovat efektivní zvyšování výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů, aby bilance CO2 vycházela skutečně pozitivně,“ dodává Knap.

Platí totiž, že elektřinu do elektromobilů je třeba vyrobit v elektrárnách – a Německo vedle obnovitelných zdrojů počítá do budoucna také s plynem, jehož spalování se bez emisí neobejde.

Rychlejší přechod na elektromobilitu v Německu však zároveň znamená výstrahu celé české ekonomice. „Pokud se zemím, jako je právě Německo, bude přechod na elektromobilitu dařit, je ohrožen celý stávající ekonomický model České republiky,“ říká hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

Volkswagen se netají tím, že elektroauta hodlá do budoucna vyrábět v závodech lokalizovaných v Německu. „Výroba vozů s tradičním pohonem, na které je česká ekonomika stále vysoce závislá, by se tak stala jakousi popelkou s nejistým osudem,“ říká Kovanda.

„Češi by si vlastně měli přát – tak trochu škodolibě – aby se Němcům zdanění uhlíku vymstilo, respektive aby nevedlo k žádoucímu cíli. Alespoň tedy do té doby, než se Česku podaří rozvinout nový ekonomický model, mnohem méně závislý na tradiční automobilové výrobě,“ dodává ekonom.

Antisociální opatření

Prudké zvýšení cen nafty zároveň může přinést nárůst sociálního napětí, protože to nejvíce odnesou nízkopříjmové skupiny obyvatel a střední třída. „Zatímco bohatí lidé si mohou dovolit koupit elektromobil, chudší lidé na to kvůli vysokým pořizovacím cenám nemají. Budou tak nuceni nadále využívat automobily se vznětovými motory, do kterých budou tankovat výrazně dražší naftu,“ říká Křeček.

Růst nákladů na dopravu navíc podle něj snižuje mobilitu v hospodářství, což může zpomalit ekonomický růst. „Kvůli dražšímu palivu může například klesat motivace k dojíždění do práce,“ upozorňuje ekonom.

Nestíháme, hlásí rodící se německá koalice k omezení emisí CO2

Němci nicméně uvažují o tom, že by svým občanům daň kompenzovali ve formě „klimatické prémie“. Ať už ve formě přímých plateb – každý Němec by dostal 80 eur bez ohledu na výši příjmu či věk, anebo v podobě úlev pro ty, kteří musejí do práce dojíždět či auto nutně potřebují ke své práci, jako třeba řemeslníci. Část výnosů z nové uhlíkové daně by také mohlo sloužit ke snížení daně z elektřiny (tedy hlavně té „zelené“).

V některých zemích už se uhlíková daň platí. Jejími průkopníky jsou Švédsko či Finsko, kde ji zavedli již na počátku devadesátých let. V současnosti nějaká forma uhlíkové daně funguje zhruba ve třiceti zemích.

V Česku takovou daň chtěla prosadit Nečasova vláda, příslušná norma však neprošla přes zákonodárce. Nyní se jde spíše cestou podpory výměny starých kotlů. Nová šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová si však za jeden ze svých cílů vytkla prosazení uhlíkové daně na evropské úrovni.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do stavebnic z Číny dali vlastní součástky, malá auta nabíjejí ze slunce

Klatovský podnikatel Miroslav Blohmann s osobním elektromobilem elBlesk

Miroslav Blohmann mladší vystudoval elektrotechniku a elektromobilitu vidí jako budoucnost...

Elektrohyundaie s novou značkou: Ioniq dovede parádní koncepty do výroby

Hyundai založila novou značku elektromobilů Ioniq

VIDEO První ioniq ukázal Hyundai v roce 2016, futuristicky tvarovaný liftback se představil se třemi...

Evropské prodeje aut jsou v minusu, prodává se však víc SUV a elektroaut

Mercedes EQC u nabíječky sítě Ionity

Zatímco v Číně už dva měsíce překonávají prodeje automobilů loňská čísla, Evropa je stále v minusu....

Malou Stranu zaváží elektrododávka

Volkswagen e-Crafter

Žádný kouřící výfuk a téměř neslyšný provoz. Jestli někde dávají elektromobily smysl, tak je to...

Rallye Bohemia má i závod pro elektromobily, vyrazí z Liberce

Jan Sýkora a Štěpán Palivec během Rallye Bohemia

I v letošním roce bude součástí doprovodného programu Rallye Bohemia i soutěž elektromobilů a vozů...

ČEZ spustil moderní nabíjecí aplikaci, nasadí i nové tarify pro elektroauta

ČEZ spustil aplikaci Futur/E/Go

Řidiči elektromobilů registrovaní do nabíjecí sítě společnosti ČEZ nyní dostávají výzvu k...

  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z kokpitu za volant kamionu. Čeští piloti si hledají novou práci

Za profesionální výcvik dali víc než milion korun Teď čeští piloti a pilotky pracují pro aerolinky na třetinový úvazek,...

Máme podvyživené děti? Trend „zdravého“ stravování je tragický, říká odborník

Premium Špenát je hnusný, rajčata taky. Do školní jídelny nechodíme, tam nám nechutná. Jíme jen špagety a pizzu. A tak dál....

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Generace nevzdělaných dětí. Jen málokdo dělá při distanční výuce pokroky

Premium Je osm hodin ráno, učitel zakládá virtuální místnost, do které se postupně připojí žáci. Jednomu nejde mikrofon,...

  • Další z rubriky

WTO posvětila obchodní válku EU s USA. Unie může uvalit cla na americké zboží

Světová obchodní organizace (WTO) v pondělí oficiálně povolila Evropské unii uvalit cla na dovoz zboží ze Spojených...

Nekupujte francouzské zboží, volají arabské země. Vadí jim Macronův proslov

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan vyzval spoluobčany, aby nekupovali francouzské zboží. Reagoval tak na nedávná...

KOMENTÁŘ: Dvě ztracené dekády. Euro více rozděluje, než sjednocuje

Premium Dvacet let eura je příležitostí k rekapitulaci. Hubený hospodářský růst eurozóny není náhoda. Co hůře: euro prohloubilo...

Michelinští kuchaři míří do domácností. Boháči jim za vaření královsky platí

Premium Mezi klasickými pracovními nabídkami pro chůvy se na britské inzertní platformě Jobs in Childcare nedávno objevil...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Mohlo by vás zajímat