Uber v Indii kvůli tržbám slevil ze zásad, připomíná spíše klasické taxi

  18:15
Indický Uber funguje jinak než na Západě. Pro službu charakteristický princip sdílené ekonomiky tady popírá třeba fakt, že spousta řidičů auto ani nevlastní. Aby tu mohla firma růst, musela také rezignovat na bezhotovostní platby a začít přijímat „keš“.

Taxi v Indii. Ilustrační foto. | foto: Vivek PrakashReuters

Indie je pro Uber klíčová. Zvlášť v době, kdy firma celosvětově ztrácí miliardy dolarů a růst v domovských Spojených státech zpomaluje. „Indie je pro nás prioritní trh, z hlediska počtu jízd je po USA druhý největší,“ potvrdil serveru Quartz mluvčí společnosti.

Ztráta Uberu bobtná úměrně expanzi. Letos už na 1,3 miliardy dolarů

Možná i proto je šéf Travis Kalanick ochotný respektovat místní specifika na úkor charakteru služby, kterou celosvětově provozuje.

V USA je Uber stejně jako firmy AirBnB, Lyft, Kickstarter nebo Taskrabbit součástí takzvané sdílené ekonomiky. Tu portál Investopedie definuje jako ekonomický model, v němž si jednotlivci půjčují nebo pronajímají aktiva, která vlastní někdo jiný.

Do této definice ale indický Uber zapadá jen těžko. Zatímco v USA si přes aplikaci přivoláte zpravidla řidiče, který si takto přivydělává jen občas, v Indii řidiči pracují na plný úvazek. Soukromá vozidla také smějí jezdit pro Uber, jen pokud mají speciální povolení - některá americká města podobnou taxikářskou registraci ostatně požadují též.

Výdělek závisí i na tom, kdo vlastní auto

V USA je snadnější připojit se k platformě proto, že lidé tu už nějaké auto zpravidla mají. Většina indických řidičů ale auto nevlastní. Když tedy chtějí jezdit pro Uber, musejí si ho nejdřív pořídit, nebo půjčit. Koupě vozu je ale významná investice, proto začal Uber spolupracovat s bankami a prodejci aut, aby financování svým lidem zjednodušil. Řidič si pak nenechává celý výdělek, ale celkem podstatná část jde na splácení dluhu.

Existuje také možnost, že auto vlastní velké dopravní firmy, pro které taxikáři pracují. Dělá to tak i spousta řidičů Uberu v Novém Dillí. Podle informací serveru Quartz si řidič, který jezdí autem dopravní firmy, vydělá v přepočtu zhruba 3 200 až 4 500 korun měsíčně, zbytek peněz si nechává vlastník vozidla. Pokud řidič své auto i vlastní, měsíčně si přijde na 35 až 50 tisíc. Od této částky je už odečteno 20 procent, které si bere Uber.

Leasingová platforma Uberu - Xchange - se také moc neohlíží na úvěruschopnost řidičů. „Pro nás to není kritérium, chceme poskytovat leasing a auta co nejvyššímu počtu lidí,“ řekl loni v srpnu listu Financial Times indický šéf Uberu Amit Jain.

Uber čelí výzvám k bojkotu, podle kritiků zneužil stávku proti Trumpovi

Největším indickým specifikem oproti fungování Uberu v jiných zemích je přijímání hotovosti. Může za to požadavek indické centrální banky na dvoustupňovou identifikaci při on-line transakcích. Nejdřív na to Uber reagoval zavedením mobilní peněženky, ale nakonec začali jeho řidiči přijímat i fyzické peníze.

„Plánujeme v Indii růst a pochopili jsme, že platby v hotovosti jsou pro tento plán klíčovým faktorem,“ vysvětlil mluvčí firmy.

Indické vozy Uberu mají také bezpečnostní specifika. V únoru 2015 je společnost zavedla v reakci na případy znásilnění a sexuálního obtěžování ze strany jejích řidičů. Do vozů tak bylo instalováno poplašné tlačítko a sledování trasy.

Times of India ale píší o dalším nedávném útoku. Jen týden poté, co Uber pro indické řidiče vydal „manuál“ ideálního chování k pasažérům, jeden z nich měl údajně sexuálně obtěžovat cestující, kterou pak uprostřed jízdy vykázal z auta. Společnost odepřela řidiči přístup ke své aplikaci a případ vyšetřuje.

Autor:

Termální jezírko v Yellowstonu zničili turisté

  • Nejčtenější

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium

Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy Visa a Mastercard. Finanční instituce v Evropské unii tak v posledních měsících...

28. září 2024

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily mnohamilionové škody a neunikl jim ani jesenický výrobce outdoorového oblečení...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Urazil se a dal výpověď. Google ho přilákal zpět, přišlo to na šedesát miliard

V době, kdy jsou technologické startupy v oblasti AI obviňovány z přehnaného rozhazování peněz, utratil Google 3,7 miliardy dolarů, v přepočtu 60 miliard korun, aby získal svého někdejšího...

27. září 2024

Brzký konec Super Size Me? Obezitu v USA možná vyřeší samy restaurace

Spojené státy americké již dlouhá léta trápí vysoký počet obézních lidí. Veřejný sektor se s ní marně snaží něco dělat, a zatím se nepovedlo na fenomén najít účinný recept. Situaci nyní mohou zvrátit...

1. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dětské hřiště na střeše Máje nemělo povolení, teď majitel zavřel i to vnitřní

Po více než třech měsících majitel zrekonstruovaného obchodního domu Máj v Praze kompletně uzavřel jednu ze svých atrakcí. Zábavní centrum pro menší děti Lvíčkov se v pondělí už neotevřelo. Důvodem...

30. září 2024  10:31

Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028

Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých Luhačovic má v budoucnu projíždět Brnem kolem 270 denně. Připojí se tak k dalším více než dvěma...

4. října 2024

Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce

Premium

Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata ostatním chovatelům na výkrm. Ale letos je kvůli pozitivním výsledkům testů na katarální horečku ovcí bez...

4. října 2024

LVMH vstupuje do motorsportu. Firma podepsala desetiletou smlouvu s formulí 1

Společnost LVMH podepsala významnou sponzorskou smlouvu s F1 a nahradila tak společnost Rolex v seriálu nejprestižnějších automobilových závodů světa. Její detaily strany nezveřejnily, podle odhadů...

3. října 2024

Obránci zvířat uspěli, jatka nedostanou povolení pro halal a košer porážky

Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) po nátlaku ochránců zvířecích práv stáhl svůj návrh, aby se v Česku mohla hospodářská zvířata komerčně porážet podřezáním hrdla bez omráčení. To zůstane...

3. října 2024  16:15

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...