„Mnoho obchodníků i gastro podnikatelů, zejména těch menších, nemá jinou možnost, než tyto náklady přenést na spotřebitele,“ potvrdil pro CNN Dave Williams, prezident společnosti Bump Williams Consulting, která poskytuje poradenské a analytické služby v oblasti alkoholických nápojů. Ekonomové varují, že hromadění zásob pomůže jen na čas odložit zdražování a spotřebitelé budou nakonec stejně muset zaplatit více.
Zvýšené náklady by postihly i největší společnosti v oboru, společnost Constellation Brands, která dováží pivo značek Modelo a Corona a tequilu Casa Noble z Mexika. „V důsledku Trumpova návrhu by nám náklady narostly o šestnáct procent. Pravděpodobně bychom museli zvýšit ceny přibližně o 4,5 procenta,“ uvedl akciový analytik společnosti Wells Fargo Chris Carey.
Mexický ležák Modelo se loni stal nejprodávanějším pivem v USA, když sesadil z čela žebříčku značku Bud Light, která prodejům dominovala dvacet let.
Trump slíbil cla na zboží z Kanady, Mexika i Číny od prvního dne ve funkci |
„V této fázi se o clech sice jen mluví, pokud však budou nakonec zavedena, bude to rána pro americký průmysl, který se stále léčí z dopadu nedávných obchodních válek, pandemie, narušení dodavatelského řetězce a globálního boje s inflací,“ uvedl konzultant Williams. „Pořád je naděje, že nenastane nejhorší scénář. Zároveň je však třeba se připravit a začít přemýšlet o tom, co dělat, pokud se vysoká cla stanou skutečností,“ dodal.
Snad to zákazník nepocítí
Meximodo je oblíbené mexické restauraci a tequila baru v Metuchenu ve státě New Jersey. Podnik je zapsán do Guinnessovy knihy rekordů v počtu nabízených druhů lihovin z agáve a tamní sbírka tequily, mezcalu a lihovin z agáve čítá neuvěřitelných 1 033 láhví. Pro podnik, který ve velké míře obchoduje s tequilou a nabízí autentické pokrmy s charakteristickými mexickými ingrediencemi, by 25procentní clo mohlo představovat značnou finanční zátěž.
„Podnikáme kroky k omezení růstu cen,“ uvedl T. J. Pingitore ze společnosti Le Malt pro Severní Ameriku, pod kterou restaurace Meximodo spadá. „Zlepšujeme práci se skladovými zásobami, optimalizujeme provoz i finanční náklady. Pokud tedy dojde k zavedení cla, koncový zákazník by z něj měl pocítit jen malou část,“ slibuje manažer.
Mexiko ovládlo vývoz do USA
Na začátku tohoto roku Mexiko sesadilo Čínu z pozice největšího vývozce výrobků do Spojených států. Mezi hlavní artikly dovážené z jihu do USA patří automobily, ropa a počítačové čipy, pivo a alkohol však v posledních letech ve statistikách rovněž viditelně stoupají.
Podle údajů Úřadu pro mezinárodní obchod dovezly USA v roce 2023 z Mexika pivo za 5,69 miliardy dolarů (136 miliard korun) a tvrdý alkohol za 4,81 miliardy dolarů (115,5 miliardy korun). V součtu byly tyto dvě kategorie obsadily desátou příčku mezi importy a zaznamenaly nárůst o 126 procent proti roku 2017.
České firmy budou muset poprvé nahlásit reálné emise pro uhlíkové clo |
„Ohrožen však není jen stále populárnější dovoz,“ říká Chris Swonger, prezident a generální ředitel národního obchodního sdružení Distilled Spirits Council, která v USA zastupuje výrobce a prodejce alkoholu. „Když se zavedou cla na dovážené lihoviny, obvykle je přirozenou reakcí, že i druhá strana zavede clo na podobný výrobek,“ řekl Swonger.
Existují případy, kdy i nesouvisející cla mohou mít negativní důsledky. Swonger připomněl, jak Evropská unie v roce 2018 zavedla 25procentní odvetné clo na americkou whisky v reakci na americká cla na ocel a hliník. „V důsledku toho se vývoz whisky do EU v letech 2018 až 2021 propadl o dvacet procent. Po pozastavení platnosti odvetných cel vývoz whisky vzrostl ze 440 milionů dolarů na rekordní hodnotu 2,2 miliardy dolarů (52,8 miliardy korun) v roce 2023,“ uvedlo sdružení Distilled Spirits Council.
Vy elektromobily, my brandy. Čína uvalí prozatímní clo na dovoz lihoviny z EU |
„Celní opatření by tak mohla v konečném důsledku ovlivnit i samotné americké podniky vyrábějící pivo nebo lihoviny, zejména pak menší provozy,“ říká Katie Marisicová, vrchní ředitelka Brewers Association, obchodním sdružení malých a nezávislých řemeslných pivovarů.
„V USA existuje více než 9 900 malých a nezávislých pivovarů, přímo vytváříme téměř 190 tisíc pracovních míst, řemeslné pivo je americký produkt,“ uzavřela pro CNN Marisicová. Nemůže se podle ní vyrábět nikde jinde, ale ani to tyto provozy od cel plně neochrání.