Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

  15:42
Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten nejposlednější díl putují po celé Severní Americe, než se začnou montovat do aut. Co se stane, když se na každé své zastávce zpoplatní?
Vozy na montážní lince v montážním závodě Hamtramck General Motors v Detroitu

Vozy na montážní lince v montážním závodě Hamtramck General Motors v Detroitu | foto: Profimedia.cz

Američtí výrobci automobilů si vytvořili během několika posledních desítek let výrobní a distribuční řetězce bez obav o státní hranice. Spojené státy mají od roku 1965 volný obchod s Kanadou a od roku 1994 i s Mexikem. Kus kovu, ze kterého nakonec vznikne americké auto, tak může během výroby překročit hranice těchto tří zemí dokonce několikrát. Každý rok se do těchto všech tří zemí a z nich dostanou suroviny, díly a vozidla v hodnotě stovek miliard dolarů, píše The Washington Post.

Kolik z těchto přechodů bude podléhat novým Trumpovým clům, není zatím jasné, protože prezident je od ledna zaváděl, rušil anebo upravoval. Naposledy 26. března oznámil 25procentní sazbu na automobily a jejich díly dovážené do Spojených států.

Dříve v březnu již vstoupila v platnost cla na ocel a hliník. Dalšímu souboru cel na automobily a díly se blíží konec měsíčního odkladu 2. dubna. Trump uvedl, že ani tím vše nekončí a zavede další.

Kde je nejlevněji?

Analytici, výzkumní pracovníci, výrobci a obchodní skupiny uvedli, že cla by mohla zvýšit cenu každého nového automobilu o tisíce dolarů a narušit dlouholeté dodavatelské řetězce. Odvetná cla ze strany Mexika a Kanady by mohla ceny pak ještě zvýšit.

Podle Petera Frise, profesora inženýrství na kanadské windsorské univerzitě, vyrábějí automobilky díly tam, kde mohou získat nejlepší cenu, nejlepší výkon, spolehlivé dodávky a nejlepší pracovní sílu.

Celý problém je možné si názorně prohlédnout na modelu cesty ingotu quebeckého hliníku, který hranice překročí dokonce několikrát, než skončí v Chevroletu Silverado. Tento díl je přitom jen jedním z 30 000 dílů, které jsou plus minus v každém autě s benzinovým motorem.

Co je americké a co není. Trumpova nová cla způsobí trhlinu v importu aut

Většinu hliníku odebírají výrobci z Quebeku, protože jeho tavení vyžaduje velké množství energie, které vodní elektrárny v této provincii poskytují. „Je to obrovské množství levné, spolehlivé, bezpečné elektrické energie bez znečištění,“ říká Frise.

Enormní množství automobilové oceli pochází také z Pensylvánie, která má přírodní zdroje pro její výrobu včetně železné rudy, dřeva, zemního plynu a vápence, ale také řek pro její dopravu. Právě tam může začít cesta ocelové pružiny, na jejímž konci je Ford F-150, nejprodávanější vozidlo ve Spojených státech.

Když díly putují po Americe

Podle Flavia Volpeho, prezidenta Sdružení výrobců automobilových dílů, které zastupuje kanadské dodavatele, se převážná většina odlitků a výlisků automobilových dílů vyrábí naopak v Mexiku. Zahřívání a lití materiálů do forem je podle něj poměrně jednoduchý, ale pracný proces. Mexiko má levnější pracovní sílu než jeho severní sousedé, a proto zemi výrobci hojně využívají.

Tyto díly ale musí zušlechtit kvalifikovaní obráběči podle přesných specifikací výrobce. Tato práce se většinou vykonává ve špičkových automobilových centrech v Detroitu nebo kanadském Ontariu a v jejich okolí. „Například hliníkové pouzdro diferenciálu musí vydržet 150 000 mil,“ říká Volpe a dodává, že musí být vyrobeno s tolerancí pěti mikronů.

Od Asie až po Evropu. Akcie automobilek po oznámení dovozových cel klesají

Skupiny hotových dílů se na další zastávce sestavují do větších komponentů, než se přesunou do montážního závodu. Teprve tam se zabudují do osobních a nákladních automobilů.

Podle analýzy údajů vyvezly Spojené státy v roce 2024 do Kanady a Mexika auta, díly a motory v hodnotě 105 miliard dolarů (2,3 biliony Kč). To je 62 procent veškerého amerického vývozu v této kategorii. Polovina veškerého amerického dovozu tohoto zboží pocházela z Kanady a Mexika, a to je celkem 238 miliard dolarů (5,3 bilionu Kč)

Jednou tak, jindy onak

„Mezinárodní dodavatelské řetězce nejsou vždy ideální řešení,“ přiznává Susan Helperová, profesorka ekonomie z univerzity v Clevelandu. Byla v minulosti hlavní poradkyní pro průmyslovou strategii v Bidenově administrativě. Takové řetězce mohou být podle ní zranitelné, například když pandemie narušila tok zboží z jiných zemí. I přesto si myslí, že cla mohou být v některých situacích užitečná. Například z důvodů národní bezpečnosti. „Současné zavádění je ale obzvláště chaotickým způsobem provádění obchodní politiky,“ dodává Helperová.

Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní

Určitě podle ní dojde k mnoha narušením těchto dodavatelských toků, protože cla jsou oznámena s velmi malým předstihem. „Je to jednou tak, jednou onak. Společnosti a zejména ty v automobilovém průmyslu touží spíš po regulační jistotě. Tohle tak není,“ říká odbornice.

Jak moc budou dodavatelské řetězce poškozeny, závisí na detailech. Na tom, zda se podaří vyjednat výjimky, a na odvetných opatřeních ostatních zemí. „Ohledně těchto cel je v současnosti tolik neznámých: kdy k nim dojde, jak dlouho budou platit, zda budou existovat nějaké výjimky,“ podotýká Jennifer Safavianová, prezidentka a generální ředitelka obchodní asociace Autos Drive America. Ta zastupuje mezinárodní výrobce automobilů působící v USA. „Je těžké získat nějaká reálná čísla nebo odhady skutečného dopadu. Ale budou cla mít vliv na automobilový průmysl? Ano, odpověď zní ano,“ soudí.

Pouhých osm centů

Ne každá americká automobilka pocítí stejnou bolest. Každý výrobce totiž funguje trochu jinak a každý model auta obsahuje jiné procento dovážených dílů. Jedno je ale jisté. Rychlé řešení neexistuje. Přesun výroby automobilů z jedné země do druhé trvá obvykle nejméně dva roky a výstavba nové továrny pět až sedm let.

Trump dal Evropě půl roku k dobru. Odložil cla na auta

Pokud budou Trumpova cla dlouhodobá, budou muset výrobci automobilů vymyslet, jak vyřadit z dodavatelských řetězců přeshraniční přesuny, nebo je alespoň zahrnout jako nový faktor do svých kalkulací – a hlavně cen.

„Když můžete jako výrobce ušetřit osm centů na dílu tím, že ho koupíte v Ontariu místo v Arkansasu, koupíte ho v Ontariu,“ říká Frise. „Pokud chcete, aby byl díl americký, dobře, ale bude stát víc. Že osm centů nikoho nezajímá? Jistě, ale osm centů rozdělených na celé auto, to se začne rychle sčítat,“ uzavírá podle amerického listu profesor inženýrství na windsorské univerzitě.

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

Americké značky pod palbou. Číňané na sítích odhalují, kde se vyrábí luxus

Napětí mezi USA a Čínou se přelévá i do světa módy. Čínští uživatelé sociálních sítí ve videích ukazují, že luxusní zboží s etiketou Made in USA ve skutečnosti často vzniká v čínských továrnách....

Pět let a čtyři miliardy. Bývalý hotel InterContinental v Pařížské se opět otevřel

Po pěti letech znovu otevřel luxusní hotel na kraji Pařížské ulice v Praze. Bývalý hotel InterContinental se po rozsáhlé rekonstrukci za čtyři miliardy korun proměnil v pětihvězdičkový Fairmont...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

Nebankovní půjčky lidé využívají na nenadálé výdaje, ne na luxus, říkají odborníci

Zažitá představa, že lidé využívají nebankovní půjčky k tomu, aby si dopřáli nedosažitelný luxus nebo zlepšili svůj životní styl, je mylná. Alespoň v Česku platí, že takto získané peníze jdou spíše...

18. dubna 2025

Test řeckých jogurtů: Tučné i plné bílkovin. Který je ale nejlepší?

Premium

Jako superpotravina se dnes označuje kdeco. Přitom jogurtu – zvlášť originálnímu řeckému, který je plný bílkovin, vápníku, vitaminu D a probiotik – by takové ocenění slušelo.

18. dubna 2025

Benátky se vrátily ke vstupnému. Bude platit déle, pro některé se zvýší

Do Benátek se po mimosezonní přestávce vrací turistický poplatek ve výši 5 eur. Městské úřady si systém zavedený loni vesměs pochvalují a stále doufají, že pomůže řešit nadměrný turismus ve městě. Na...

17. dubna 2025

Buď Peking, nebo my. Trump chce skrze cla globálně izolovat čínskou ekonomiku

Administrativa Donalda Trumpa má pracovat na nové strategii, která by v ideálním případě měla vést ke globální izolaci Číny. Prezident chce využít budoucích vyjednání s více než sedmi desítkami zemí...

17. dubna 2025

ECB dál uvolňuje měnovou politiku, sazby snížila o čtvrt procentního bodu

Rada guvernérů Evropské centrální banky (ECB) na čtvrtečním zasedání podle očekávání snížila základní úrokové sazby o čtvrt procentního bodu. Depozitní sazba se tak dostala na 2,25 procenta, sazba...

17. dubna 2025  15:52

Velikonoce jsou časem utrácení. Domácnosti na jídle nešetřily, zjistil průzkum

Zákazníci v Česku se po letech opatrnosti vracejí k větším velikonočním výdajům. Z průzkumu online supermarketu Košík.cz vyplývá, že jsou ochotní více utrácet, ale vybírají s rozmyslem. Výdaje rostou...

17. dubna 2025  15:41

Temu kvůli Trumpovi snížilo výdaje na reklamu v USA, se Sheinem brzy zdraží

„Nakupujte jako miliardář“. To byl reklamní slogan čínského online prodejce Temu, který láká na nízké ceny a široký výběr zboží. Tato společnost však oznámila, že vzhledem k celním opatřením...

17. dubna 2025  12:39

Ostrovní stát v Oceánii se konečně dočkal. Tuvalu má svůj první bankomat

Ostrovní stát Tuvalu, který patří mezi nejodlehlejší země světa, právě tento týden uvedl do provozu svůj první bankomat. Novinka je k dispozici zákazníkům v bance na hlavním ostrově Funafuti po více...

17. dubna 2025  10:37

Přestaňte fňukat, vyzývá Spojené státy čínský list. Klamete americkou veřejnost

Diplomatická přestřelka mezi Čínou a Spojenými státy pokračuje. Pár dnů poté, co Donald Trump vůči Číně zvýšil cla až na úroveň 145 procent, přišla čínská státní média s ostrou reakcí. „Spojené státy...

17. dubna 2025  10:26

Konec ruské ropy v Česku. Po 60 letech nejsme závislí na Družbě, oznámil Fiala

Česko se definitivně zbavilo závislosti na ruské ropě a přešlo na výhradní zásobování ropou západní cestou přes ropovody TAL a IKL. „Je to skutečně historický okamžik. Po šedesáti letech skončila...

17. dubna 2025  7:15,  aktualizováno  9:27

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Velikonoční otevírací doba obchodů. Co můžete očekávat letos

Většina obchodů bude otevřená v průběhu Velikonoc, ale zákonné omezení na Velikonoční pondělí stále platí. Čerpací stanice, lékárny a obchody na nádražích zůstanou v provozu. Své prodejny uzavře také...

17. dubna 2025  8:48

Euru se daří, měna posiluje. Investoři ji mají za stabilní alternativu dolaru

Společné evropské měně se daří. Od počátku letošního roku euro vůči dolaru posílilo o více než 10 procent a analytici říkají, že podobné trendy mohou na trzích přetrvávat i dál. Řada investorů se...

17. dubna 2025