„Co já vím o značkách, možná nic (ale stal jsem se prezidentem!), ale na místě Boeingu bych SPRAVIL Boeing 737 MAX, přidal bych nějaké skvělé funkce, a letoun bych PŘEJMENOVAL,“ napsal Trump v pondělí na svůj Twitter. Podle něj žádný produkt neutrpěl škody jako zmíněný stroj od Boeingu.
Kritici na sociální síti zareagovali rychle a upozornili na zkrachovalou leteckou společnost Trump Shuttle, kterou současný americký prezident vlastnil v letech 1989 až 1992. Aerolinky koncem 80. let převzaly 17 letounů dnes už neexistující společnost Eastern Airlines, se kterými létaly do tří destinací v USA.
Během 18 měsíců prodělala letecká společnost Trump Shuttle 125 milionů dolarů a v roce 1992 se Trump rozhodl, že je čas odejít, informoval server Business Insider.
Boeing dočasně sníží výrobu letounů řady 737, akcie společnosti jdou dolů |
Trump se k problémovému letounu 737 MAX vyjádřil poté, co Spojené státy jako jedna z posledních zemí stroj od Boeingu uzemnily. Šlo o reakci na tragické nehody strojů tohoto typu v Indonésii a Etiopii.
Podle televize CNN má Trump blízké vztahy s výkonným ředitelem Boeingu Dennisem Muilenbergem. Ten se během Trumpových prvních dvou let v úřadu pravidelně objevoval po jeho boku.
Krize letounu 737 MAX
Boeing momentálně zápasí s následky dvou tragických nehod letadel 737 MAX. Letoun společnosti Ethiopian Airlines se 10. března zřítil krátce po startu z etiopské Addis Abeby. Na palubě bylo 157 lidí, nikdo z nich nehodu nepřežil. Etiopští vyšetřovatelé označují za jeden z faktorů březnové tragédie softwarový problém stabilizačního systému MCAS.
Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 181 pasažéry a osmi členy posádky na palubě havarovalo krátce po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy nikdo neštěstí nepřežil.
Následkem nehod se počet nových zakázek Boeingu v prvním čtvrtletí 2019 meziročně propadl téměř o polovinu. Výrazně se snížil i počet letounů dodaných zákazníkům.
Začátkem tohoto měsíce Boeing oznámil, že od poloviny dubna dočasně sníží tempo výroby letadel 737 MAX na 42 strojů měsíčně z nynějších 52 strojů měsíčně. Firma navíc pracuje na zlepšení systémů letounu tak, aby se nehody neopakovaly.
Mluvčí Boeingu řekl americké stanici CNBC, že společnost se momentálně „soustředí na testování a implementování softwarové aktualizace, dokončuje školení pilotů, a pracuje na obnově důvěry zákazníků z řad aerolinek a cestujících“.