H&M a Zara mají problém. Lidé čím dál víc nakupují použité oblečení

  18:00aktualizováno  18:00
Oděvní řetězce už si nekonkurují jen mezi sebou. Přibývají on-line prodejci a secondhandové oblečení. Za deset let bude mít americký trh s použitým oblečením podle odhadů téměř 1,5krát vyšší hodnotu než trh s „rychlou módou“. V roce 2018 bylo šest procent obsahu dámských skříní ze second handu. V roce 2028 by to mohlo být už 13 procent.

Ilustrační foto. | foto: MAFRA

Zara a H&M patří mezi největší světové řetězce s „rychloobrátkovým“ oblečením. Majitel Zary Inditex si loni vydělal 3,44 miliardy eur (88 miliard korun). Dobré časy už ale končí. Nejenže jim tržby ukrajují on-line prodejci oblečení, zákazníci také přestávají trvat na tom, že budou nosit nové oděvy.

Fotogalerie

Americký trh se secondhandovým oblečením v roce 2018 dosáhl hodnoty 24 miliard dolarů (541 miliard korun), zatímco trh s „rychlou módou“ (značky produkující trendové oblečení, pro které jsou prioritou co nejnižší náklady a neberou moc ohled na sociální a environmentální dopady) se dostal na 35 miliard dolarů (789 miliardy korun), informuje CNBC.

Za necelých deset let by ale mohl trh s použitým oblečením v USA vyletět na hodnotu 64 miliard dolarů (1,44 bilionu korun), přitom „rychlá móda“ se dostane na 44 miliard dolarů (992 miliard korun).

H&M i Zara poslední dobou neplní očekávání investorů. Zisk švédského řetězce v posledním loňském čtvrtletí spadl o desetinu. H&M to „svádí“ na investici do on-line byznysu plus konkurenci ze strany Zary, Primarku a ASOS. Španělský Inditex nedávno informoval, že za prvních pět týdnů nového finančního roku zaznamenal sedmiprocentní nárůst tržeb, analytici ale byli skeptičtí. „Je to míň než polovina růstu, který Inditex vykazoval jen pár let zpátky. Myslíme, si, že je to důkaz, že růst skupiny prudce zpomaluje,“ napsala banka Morgan Stanley.

Nakupování použitého oblečení dávno není o hrabání se v bednách. Webové stránky společností thredUP v USA nebo Thrift+ ve Velké Británii umožňují nakoupit secondhandové „hadry“ on-line. 

„V porovnání s trhem všech oděvů je nárůst v oblasti zboží znovu uvedeného do oběhu fenomenální,“ míní Neil Saunders, šéf společnosti GlobalData. „Zákazníci tu nacházejí vyhovující míru pestrosti, hodnoty a udržitelnosti, proto čekáme, že tento vysoký růst bude pokračovat,“ doplnil. 

V roce 2018 bylo šest procent obsahu dámských skříní ze second handu. V roce 2028 by to mohlo být už 13 procent. Podíl o něco dražšího oblečení značek jako Gap nebo J. Crew klesne ze současných 20 na 14 procent. Oblečení z obchodních domů také ubude, z aktuálních 14 na 9 procent. 

Sportovní móda přímo od policie. Prodává zabavené oblečení

Udržitelná móda je trendy. Například obchod ThredUp zaznamenal 80procentní nárůst zájmu o své zboží, když se v lednu na kanále Netflix poprvé objevila show japonské expertky na vyklízení domácností Marie Kondo. V listopadu britští zákonodárci adresovali pěti webovým stránkám včetně Amazonu a ASOS dopis s dotazem, jak firmy zajistí, aby oděvní dělníci dostávali aspoň minimální mzdu, a jaké recyklované materiály používají.

Chuť po nákupu použitého zboží se týká i luxusního zboží. Online startup The RealReal prodává použité luxusní oblečení a doplňky a podařilo se mu nashromáždit investice ve výši 288 milionů dolarů (6,5 miliardy korun). Zakladatelka a šéfka Julie Wainwrightová říká, že chce změnit vnímání zásilkového obchodu. Kromě webu provozuje v USA i devět kamenných obchodů.

Jak správně nakupovat v second handech? (3/2019):

Autor:

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Nezaúčtoval koláč, dostal pokutu 11 tisíc. Soud se teď prodejce zastal

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Soud se zastal prodejce, který nevystavil EET účtenku za desetikorunový koláček. Místo původní pokuty 11 tisíc korun...

Mince s nulovou hodnotou. Blýskavá past na penzisty má stovky obětí

Sběratelská plaketa s hlavou princezny Diany v nabídce Českého mincovního...

Je to šlendrián, který v Česku běží už léta. Do schránky přijde leták se zdánlivě výhodnou nabídkou lesklých...

Češi prodali radar na nespokojené klienty. Mění call centra po celém světě

Ilustrační snímek

Čeští investoři v čele s Jakubem Havrlantem prodávají zlaté startupové vejce jménem Brand Embassy. Úspěšný nástroj péče...

Další z rubriky

Tesla se řítí do propasti. Její akcie se od začátku roku propadly o 40 procent

FILE PHOTO: The logo of Tesla is seen in Taipei, Taiwan August 11, 2017....

Tesla na tom není vůbec dobře. Její akcie padají jako mouchy a analytici se předhánějí, kdo o společnosti vydá...

USA dá na černou listinu kromě Huawei i čínské výrobce kamerových systémů

Průmyslové kamery čínského výrobce Hikvision

Americká vláda zvažuje, že na čínského výrobce kamerových systémů Hikvision a další čínské podniky působící v tomto...

Výrobce oceli British Steel je v likvidaci, zatím však zůstává v provozu

Značka British Steel v Scunthorpe, severní Anglii, v Británii (21. května 2019)

British Steel, druhý největší britský výrobce oceli, vstoupí do likvidace. Podle konkurzního správce však bude firma...

Najdete na iDNES.cz