Sedmatřicetiletá Sasha Whitneyová si při sledování sociální sítě všimla, že uživatelé generace Z (1995-2012) sdílejí ohledně blížící se ekonomické krize stejné pocity, jako před lety pociťovala ona. „Byli skleslí, frustrovaní a bez naděje směrem k budoucnosti,“ vyjádřila se pro CNN.
Ufňukaní křehcí individualisté. Nefér nálepky si Sněhové vločky nezaslouží![]() |
Whitneyová ale přiznává, že současná situace se trochu liší od té, kterou zažila ona sama v roce 2009, kdy dokončovala vysokou školu. „S přáteli jsme si tenkrát říkali, že jsme na mizině, řešili jsme různé problémy, ale nemuseli jsme se snažit vypadat úspěšně a přitažlivě na sociálních sítích,“ uvedla.
Nyní však s dalšími mileniály začala sdílet, jaké problémy tehdy skutečně zažívala. Po ukončení studia se na nějakou dobu přestěhovala zpátky k rodičům. Pak si našla práci v maloobchodě, začala platit nájem, studentské půjčky a na potraviny jí zbylo dvacet dolarů týdně, v přepočtu tedy ani ne pět set korun.
„Zásobovala jsem si mrazák tuňákovými konzervami, mraženou zeleninou a chlebem, tehdy mi došlo, že situace není úplně dobrá,“ vzpomíná Whitneyová.
Mražená pizza je indikátor recese. Nákupy Američanů to jen potvrzují![]() |
Lidé jako ona pak prostřednictvím krátkých videí předávají mladší generaci různé tipy, jak život během recese zvládnout. Mezi nejčastější rady patří vzít jakoukoli práci, snížit osobní výdaje na minimum nebo držet si pohotovostní finanční rezervu.
Devětadvacetiletá Imani Smithová zase doporučuje sdílet s přáteli heslo na předplacené aplikace nebo omezit návštěvy kaváren a restaurací. „Chci začít šetřit už teď, abych se to naučila, než budu muset řešit škrty základních výdajů,“ řekla.
Rtěnkový index a recesní blond
Další poměrně nákladnou položkou je péče o krásu. Ženy si tak místo návštěv salonů začaly nehty upravovat doma a v kadeřnictvích začal být větší zájem o takzvanou „recesní blond“, tedy levný účes nenáročný na údržbu.
Objevují se také rady před drobnými nákupy pro radost, jako jsou například drahé balzámy na rty nebo svíčky. Snaží se tak odradit od „rtěnkového efektu“, tedy teorie, že se během ekonomických krizí zvyšují drobné nákupy na zlepšení nálady.
Z boomu do recese za pouhých dvacet dnů. Trumpova politika otřásá Amerikou |
Simon Blanchard, profesor na ekonomické fakultě Georgetown University, uvedl, že když lidé cítí, že se jejich rozpočty snižují, musejí více přemýšlet, za co budou utrácet. Lidé mají podle něj tendenci výrazně omezit jednu kategorii výdajů, místo toho, aby snižovali po troškách vše. Mají pak totiž pocit, že se omezují ve všech oblastech života. Dodal také, že je pravděpodobně i vhodná doba k úvaze, zda má člověk dostatek nouzových úspor, bez ohledu na recesi.
„A právě ty malé požitky, jako je rtěnka, jsou věci, které by mohly být při omezování na prvním místě, protože jednoduše nejsou nezbytné,“ vysvětlil Blanchard.