Logo prodejny Tiffany & Co. v kalifornské Pasadeně

Logo prodejny Tiffany & Co. v kalifornské Pasadeně | foto: Reuters

Válka luxusního průmyslu. Do sporu Vuitton a Tiffany vstupují politici

  • 0
Francouzský koncern Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) odstoupil od plánovaného převzetí newyorského klenotníka Tiffany. Kvůli neuskutečněnému obchodu za 16,2 miliardy dolarů vypukla mezi dvěma největšími světovými prodejci luxusního zboží soudní bitva.

Impérium Bernarda Arnaulta, které vlastní značky jako Louis Vuitton, Dior a Moët & Chandon nechce domluvenou akvizici uskutečnit kvůli nečekaným komplikacím. Podle slov LVMH původní dohodu komplikuje politika i samotná společnost Tiffany, napsal deník The Guardian

LVMH uvedla, že hlavní důvodem je dopis, který správní rada společnosti obdržela od francouzského ministerstva zahraničí. To firmu požádalo, aby akvizici odložila na dobu po 6. lednu příštího roku. Vláda se totiž bojí dodatečných cel, které se na francouzské zboží chystají uvalit Spojené státy.

Finanční ředitel LVMH Jean-Jacques Guiony uvedl v konferenčním hovoru s novináři, že dopis francouzské vlády je podle právního týmu společnosti „platnou žádostí“, kterou nemohou ignorovat. 

Francouzský podnik také sdělil, že o odklad dokončení transakce ho požádala i samotná společnost Tiffany. Ta se ale v tiskové zprávě obhajuje tím, že tak učinila kvůli průtahům na straně LVMH. Transakce měla být dokončena do 24. listopadu tohoto roku a mělo jít o vůbec největší takový obchod v sektoru luxusního zboží, uvedl deník Financial Times.

Tiffany se nevzdává

Americký podnik reagoval tiskovou zprávou, ve které oznámil, že na společnost Moët Hennessy-Louis Vuitton a spřízněné podniky podal žalobu. 

„Je nám líto, že jsme museli učinit toto opatření, ale společnost LVMH nám nedala jinou možnost. Jsme přesvědčeni, že jsme splnili všechny své závazky vyplývající z dohody o fúzi a jsme odhodláni dokončit transakci za podmínek dohodnutých v loňském roce. Totéž očekáváme od LVMH,“ trvá na svém klenotník Tiffany.

Žaloba podle Tiffany nejen vyjasňuje, že LVMH porušuje své povinnosti ve vztahu k zajištění souhlasu antimonopolních úřadů, ale také odmítá náznaky LVMH, že se může firma dokončení akvizice vyhnout tvrzením, že Tiffany porušila své smluvní závazky.

Snídaně u Tiffanyho za 370 miliard. Známé klenotnictví získá koncern LVMH

„Jednostranné diskuze LVMH s francouzskou vládou bez konzultace s Tiffanym jsou jen dalším porušením dohody. LVMH se snaží nafouknout francouzský boj proti potenciálním americkým tarifům jako záminku k odstoupení od dohody,“ vysvětluje společnost Tiffany.

Firmy se loni na podzim dohodly, že LVMH za Tiffany zaplatí 16,2 miliardy dolarů (přes 365 miliard Kč). Když společnost LVMH dohodu v loni v listopadu oznámila, plánovala, že tento krok změní její divizi hodinek a šperků, kam patří společnosti Bulgari, Tag Heuer a Hublot a posílí její přítomnost v USA, kde má Tiffany dlouholetou historii.

Luxusní móda v době koronaviru

Společnost Tiffany byla založena již v roce 1837, když Charles Lewis Tiffany otevřel v srdci Manhattanu svůj první obchod. Dnes má společnost více než 300 obchodů po celém světě a zaměstnává více než 14 tisíc lidí.

Zavřený obchod Louis Vuitton v Pařížské ulici v Praze v době pandemie.

Ještě v listopadu loňského roku se ale oba luxusní podniky dostaly pod tlak kvůli ekonomickým dopadům tehdy začínající pandemie covid-19. Výkonný ředitel Tiffany Alessandro Bogliolo uvedl, že klenotník se po ztrátovém čtvrtletí již vrátil k ziskovosti a očekává, že zisky ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku dosáhnou stejné úrovně jako loni. Po zmařeném převzetí akcie Tiffany ale klesly o 8,4 procenta na 111,67 dolarů (2 516 korun).

Společnost Tiffany se v posledních letech stejně jako mnoho dalších prodejců luxusního zboží snaží zaujmout mladší zákazníky. Zatím se jí to ale na rozdíl od Louise Vuittona příliš nedaří. Ten svým posledním kouskem zacílil na milovníky streetwearové módy. Psali jsme o tom v článku Louis Vuitton hledá nové marketingové cesty. Navrhl „skejťácké“ tenisky.