V budově skladu v klidném městečku v Severním Irsku robotická ruka stále dokola sklápí a zavírá jídelní stoleček. Podle programu tento úkol provede nejméně 28tisíckrát, ve dne i v noci, po dobu více než jednoho týdne.
„Měříme sílu, kterou na sklopení robot musí vynaložit,“ říká Gerald King, vedoucí konstrukce ve společnosti Thompson Aero Seating v Banbridge. „Zvyšuje se? To znamená větší tření,“ dodává pro BBC.
Společnost Thompson vyrábí sedadla první a business třídy, tedy luxusnější provedení, která se obvykle nacházejí v přední části dopravních letadel. K testování využívá nejrůznější stroje včetně novinky za 7,5 milionu liber (222 milionů korun). Na tomto zařízení se figuríny při nárazových testech připoutají k sedadlu a vystřelí se na krátké dráze vysokou rychlostí. Experti při tom zkoumají, jak sedadlo s cestujícím odolá krátkému přetížení o síle 16 g. Podle BBC jde o jediné zařízení svého druhu na irském ostrově.
Světoví dodavateléDalším významným severoirským dodavatelem sedadel je společnost Collins Aerospace v Kilkeelu, v Craigavonu působí společnost Alice Blue Aero. Jednou z největších společností vyrábějících sedadla na světě je Safran se závody na šesti kontinentech. |
Podle agentury pro hospodářský rozvoj Invest NI se v Severním Irsku vyrábí necelá třetina světových sedadel do letadel. Společnost Thompson, kterou v roce 2016 převzal čínský majitel, je jedním z podniků, které se na tuto produkci specializují. Firma v současné době vyrábí zhruba 1 500 sedadel ročně.
Kvůli pandemii se však poptávka po sedadlech do letadel v poslední době dramaticky změnila. Když se objevil covid-19, letecký průmysl se zpomalil. Firmy na celém světě snižovaly stavy a společnost Thompson propustila polovinu zaměstnanců.
Když se svět začal z pandemické krize zotavovat, zjistili výrobci sedadel, že musí naopak čelit nedostatku kvalifikovaných pracovníků. „Je to velmi obtížná situace,“ uvedl v červnu šéf Airbusu s odkazem na pomalé dodávky sedadel a dalších komponent.
Chybí pracovní síla
„Průmysl ztratil odbornost, a to jak z hlediska výroby, tak i z hlediska know-how, které je potřeba předávat mladším lidem, aby se naučili tuto práci vykonávat,“ vysvětluje Nick Cunningham, analytik společnosti Agency Partners, který sleduje osud dalšího výrobce sedadel, společnosti Safran. Dodává, že jedním z problémů je, že výrobci sedadel mají potíže s testováním a dostatečně rychlou certifikací svých sedadel třetími stranami, protože i ty se potýkají s nedostatkem pracovních sil.
„Společnost Thompson však může tento problém obejít díky svému vlastnímu testovacímu zařízení,“ vysvětluje viceprezident této firmy Colm McEvoy.
Na pracovištích společnosti Thompson v Severním Irsku pracuje více než 650 lidí, ale ještě nedávno měla společnost na svých internetových stránkách více než tucet volných pracovních míst. „Soutěžíme s ostatními podniky, abychom získali ty nejlepší talenty,“ uzavírá McEvoy podle BBC.