Tesla se stala nejhodnotnější automobilkou světa. Takové titulky v úterý proletěly světovými médii a třeba novináře listu The Telegraph vedla k úvahám o tom, jak firma tak rychle zvládla setřást koronavirovou krizi. Má to však háček – lépe řečeno dva.
Například podle dat Bloombergu totiž Tesla stále ještě prvenství nedosáhla. To zatím podle výpočtů agentury patří značce Toyota, která má tržní kapitalizaci přes 210 miliard dolarů. Tesla má však stále velmi dobře nakročeno – hodnota akcií relativně stabilně roste a dá se tak předpokládat, že Toyotu v kapitalizaci brzy doběhne.
Výjimečná je Tesla také cenou za jednu akcii. Ty ve středu uzavřely na hodnotě přes 1 025 dolarů za kus, v tisících dolarů se přitom pohybuje jen zlomek světových společností. Důležité je však také množství vydaných akcií, a právě tam prozatím vítězí Toyota. Její akcie totiž stojí zhruba 130 dolarů za kus. Více než čtrnáct procent cenných papírů značky je však v jejích vlastních rukách.
Výroba Tesly je zlomková
Druhým háčkem je pak výrobní kapacita. Přestože je tržní hodnota Tesly obrovská, počtem vyrobených vozů třeba s mladoboleslavskou škodovkou nemůže soutěžit. Ročně vyrobí jen 103 tisíc aut, zatímco Škoda Auto jich jen v ČR vyrábí přes 880 tisíc.
Soupeř Tesly, Toyota, jich pak zvládne na celém světě vyrobit přes 2,4 milionu. Produkce firmy Elona Muska tak dosahuje pouze zhruba čtyř procent její kapacity. Asijská automobilka však kvůli pandemii covid-19 musela zastavit výrobu a očekává až osmdesátiprocentní pokles prodejů. Její akcie se navíc od začátku roku propadly o zhruba deset procent.
Tesla naopak plánuje růst. Do konce roku by ve své šanghajské „gigatovárně“ ráda vyrobila 100 tisíc vozů a její akcie nabírají rapidním tempem na hodnotě. Druhou nejhodnotnější automobilkou na světě se přitom Tesla stala teprve v lednu, kdy předběhla Volkswagen. Během uplynulých šesti měsíců se však zvládla vyšplhat na téměř dvojnásobek hodnoty německé značky.