Diskuse k článku

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech

Automobilka Tesla se loni přiblížila své vizi posadit do svých elektromobilů také střední třídu. Pro řadu lidí byla dosud symbolem luxusu, loňská čísla však potvrzují obrat. Pomohl k němu „lidovější“ Model 3, jehož porodní bolesti málem dohnaly firmu k bankrotu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P90e78t19r 19B61a57l41c22a20r 2706701537104

Škoda, že když se chce člověk dozvědět, kolik jsou dotace v USA na elektromobil, tak musí hledat jinde:

Automobilky prodávající v USA své elektromobily mohou u svých aut počítat s federální dotací $7500. Ovšem jen do té doby, než prodají 200 000 těchto vozů.

Už od 1. ledna 2019 se ale dostupná dotace sníží na $3750 a od 1. července 2019 do konce roku 2019 už jen na $1875.

http://www.hybrid.cz/tesla-dosahla-limitu-od-roku-2020-na-jeji-elektromobily-nebudou-zadne-federalni-dotace

+1/0
7.1.2019 4:27

V59í58t 34O88ž28a50n50a 1818398915754

https://www.xpari.cz/2018/01/auta-na-elektriku-jsou-nesmysl.html

+1/0
6.1.2019 16:37

V59a32c83l95a84v 92V34a55v81r59a 3837694365647

Bez dotací nejen od státu ale i Bank by Tesla zanikla už před lety.

200,000 vyrobených aut je nic v porovnání s opravdovými automobilkami. Navíc elektromobil NENÍ perspektivní. Pouze za předpokladu že se bude jezdit na palivové články které mění energii na elektrickou. Baterie jsou neekologické. Tedy jejich výroba.

Elektromobil je složité zařízení a VŠECHNY automobilky i v USA elektromobily vyrobila ale slabá poptávka by jejich výrobu neumožnila. Co je to proti milionu nejprodávanějších vozidel na americkém trhu, Ford řady F se skoro 5ti litrovým motorem? Tedy bezpečným vozidlem?

Spotřeba? K čemu to? Dnes stál gallon benzínu ttady na Floridě 1.99 dolaru. Po přepočtu 11.72 Kč za litr. Koho by vzrušovala spotřeba paliva?

+5/−7
6.1.2019 1:02

M28i26r69o62s68l66a86v 74M84e31d 3674296

Elektromobil není složité zařízení. Pokud si odmyslíme zbytné serepetičky (všelijaké asistenty, systémy a podobná hejblata) tak zbude ohromně jednoduchá věc - baterie a elektromotor. Elektromotor je nesrovnatelně jednodušší než spalovací motor, na baterii také není nic složitého (drahá je kvůli ceně surovin a ne kvůli náročnosti výroby) a převodovka není potřeba. Jednodušší pohon automobilu snad ani nejde vymyslet. Sporná je spíš ekologičnost a přitěžujícími okolnostmi krátký dojez a cena a hmotnost baterie.

+5/0
6.1.2019 3:03

V95a42c86l80a43v 19M49e26d42e12k 5351562265345

Ona to není jedna baterie, ale tisíce článků v každém autě. A ten motor taky není jako motor u cirkulárky. Vaše představa je poněkud naivní.

+2/0
7.1.2019 14:21

V77í45t 96O27ž98a74n63a 1618638325344

Banky neposkytují dotace, ale půčky. A na stejné úrovni jsou zřejmě i všechny ostatní vaše vědomosti a znalosti.

+1/0
6.1.2019 15:30

Z21d76e33n19ě72k 56M98o74r26á72v37e23k 5947788498603

On tady rozdával rozumy zpoza velké louže i v jiných oborech a vždy to stálo za houby.

0/0
7.1.2019 15:07

V85a47c84l24a44v 15M52e41d19e38k 5861132685545

Ford F je pickup, mířící na vidláky v "konfederačních" státech. V civilizovaných oblastech na obou pobřežích jich zas tak moc nepotkáte.

0/−1
7.1.2019 14:25

Z32d57e19n97ě72k 91P33a39v78l56i50š 8175140186

Já zatím raději budu jezdit nafťákem, nemusím řešit kde je jaká nabíječka, v zimě si pěkně zatopím, klimatizaci mám zapnutou celý rok, na plnou nádrž ujedu 1000 km. Na elektriku nechť jezdí kdo má chuť.

+5/−3
5.1.2019 23:52

J83i32r30i 34F13i75n25k 1462190759703

Já tedy raději budu jezdit elektroautem. Nemusím resot kde jsou benzinky a kupovat tam palivo s přirážkou, ráno mám auto vyhrate než následků a nabite naplno, pres den se nemusím zdržovat tankovanim.

1000 km za den nechám řidičům dodávek...

+3/−1
6.1.2019 8:44

K80a77r63e27l 21K71u57č27e93r42a 7715301403610

Že fandíte a jezdíte elektroautem vám nikdo nebere, zato vy evidentně těžce nesete, že si Pavliš zatím svobodně může zvolit naftu a asi byste mu ji nejraději zakázal, že? :-/

+4/0
6.1.2019 9:01

Z23d55e61n84ě65k 57M11o33r14á30v13e79k 5477308398143

Já nevím, když bude soused vedle vás topit petflaškama a venku se nebude dát dýchat, nechtěl byste mu to zakázat? Já přemýšlím nad zákazem dieslů pokaždé, když čuchám ten smrad dieslového auta přede mnou. Nevím jestli si to uvědomujete, ale ono to nejen smrdí, ale je to i karcinogenní.

+2/−1
6.1.2019 10:41

E16m20i98l 31N12o21v54á75k 1605453780594

Já zase nevím, jestli si Vy uvědomujete, že za emise pevných částic v ČR je doprava zodpovědná ani ne z 10%.

+3/−1
6.1.2019 12:04

V86í24t 51O59ž98a93n50a 1628698845344

V ulicích měst je to přes 80%!

+1/0
6.1.2019 16:15

E20m22i78l 53N58o95v18á90k 1195963640374

To je naprostý nesmysl, viz např. studie pro město Opava:

https://www.opava-city.cz/sites/default/files/soubory/rs2_2007.pdf

Podél frekventovaných komunikací je to až 40%, jinak je to daleko méně, průměrně ani ne 10%.

+1/0
6.1.2019 16:31

V65í19t 40O40ž20a43n16a 1198148225324

Opava není žádné pořádné město.

0/−1
6.1.2019 19:03

E73m26i16l 60N29o48v35á88k 1515453350744

Jednak jste psal, že to je v ulicích měst (nikoliv pořádných měst) přes 80%, tak Vám to na příkladu Opavy vyvracím. Za druhé, pokud máte podobnou studii pro "pořádné město", můžeme se na ni podívat. Nezpochybňuji, že to v některých konkrétních místech některých konkrétních měst bude ještě více než těch 40%, ale v průměru to není ani těch necelých 10%. Největším problémem jsou stále lokální topeniště, a ty jsou přesně jen a pouze tam, kde bydlí lidé. To se přeci jen o té dopravě na 100% říct nedá.

+1/0
6.1.2019 19:40

K20a89r41e10l 26K64u37č87e49r89a 7585231933890

Netušil jsem, že Pavliš a Fink jsou sousedé a Fink nemůže doma dýchat. ;-D

Můj rok starý diesel splňující EURO6 byste neucítil ani kdyby kolem vás projel. :-/

Karcinogení je to minimálně, to by vám to muselo kouřit denně několik hodin přímo pod nos.

+2/−2
6.1.2019 13:43

F63r19a51n35t77i25š15e98k 56N79á42v89a56r70a 4705706751852

využitelná energie uchovaná 1 litr benzínu = energie uchovaná v 25-50 kg akumulátoru.

viz:

https://bit.ly/2RaU5M8

V jedné baterii tesla je 63kg čistého lithia.

Na vytěžení 1kg lithia potřebujete prolít kyselinou 100kg lithiové rudy.

Tj 6,3 tun lithiové rudy na auto.

V EU je 300 milionů osobních aut.

Bude třeba zpracovat cca 2 miliardy tun lithiové rudy. Navrhuji to vytěžit chemickou cestou na Cínovci....

+6/0
5.1.2019 23:22

J29a82n 64V29y30s12k15o92č49i84l 6432330366564

A ještě veselejší je to s kobaltem. Ten si ovšem na Cínovci nenakopete.

+2/0
6.1.2019 0:31

Z47d35e57n71ě78k 98M20o57r59á14v89e83k 5307828738793

A jaké jsou ekologické dopady těžby ropy? Domyslel jste taky to, že lithium vytěžíte jednou a pak už jej jen recyklujete, kdežto ropu budete muset těžit znovu a znovu a v čím dál složitějších podmínkách, které nakonec povedou k čím dál větším ekologickým škodám?

+1/−2
6.1.2019 11:00

E26m77i28l 82N36o74v16á97k 1885313330714

1) Nikdy se nepodaří zrecyklovat 100% těch baterií.

2) Recyklace je velice energeticky náročná, myslíte si, že výroba té energie je ekologická?

3) Vy máte pocit, že ekologické škody při těžbě ropy rostou? Já bych naopak řekl, že na vytěžený barel stále klesají.

+4/−1
6.1.2019 12:09

Z31d65e24n22ě55k 15M43o19r45á23v98e95k 5867198358153

1] baterie, které se dostanou k recyklaci, se taky zrecyklují. Když je vyhodíte do koše, tak se nezrecyklují, stejně jako plasty nebo papír.

2) máte pro to nějaké podklady, nebo jako obvykle si vycucáváte ptákoviny z prstu?

3) tohle může napsat jen naprostý ignorant a proto s váma žádnou diskuzi nepovedu. Už jsem se spálil.

+1/−1
6.1.2019 14:49

V25a39c27l84a19v 75M14e27d55e18k 5721202595515

z baterí se recyklují jiné látky, lithium nikoliv. V současnosti neexistuje vhodná technologie.

+1/0
7.1.2019 14:31

Z72d89e77n85ě84k 37M48o75r70á73v76e39k 5707808648283

Nevím co přesně recyklují v Gigafactory. Technologie určitě existuje, otázkou je cenová atraktivita takové činnosti.

0/0
7.1.2019 14:42

V86í49t 65O79ž92a73n91a 1168858225894

Tak zkuste zrecyklovat to svinstvo, které vám leze z výfuku.

Recyklace vyjetých olejů taky není za hubičku.

0/−1
6.1.2019 16:17

E19m94i10l 96N69o97v84á71k 1355153180324

On někdo recykluje vyjetý olej? Tzn. dělá z vyjetého opět nový? To slyším poprvé. Počítám, že nejjednodušší je prostě ho spálit ve spalovně. To je úplně zadarmo.

0/−1
6.1.2019 16:20

T50o76m75á63š 55T21a41t45í43č45e89k 5880842700938

Tesla se rozjela na plný plyn. S dotacemi v zádech a s Ronaldem McVizionářem v čele.

0/−2
5.1.2019 22:16

R70u79d26o85l79f 97S25v57a65č75i73n79a 6687714959927

Dotace? Tohle skončí gigantickým krachem. A čím dříve, tím lépe.

+4/−4
5.1.2019 21:44

J92o80s40e42f 39Š25o96l37t59e74s 8794548750583

Mě se líbí, jak tu lidé blábolí o dotacích pro Teslu a elektrická auta, ale že třeba BMW dostalo z daní nás všech v ČR dotaci půl miliardy na pár nesmyslných míst v době největší zaměstnanosti, to je v pořádku, že? ;-D;-D Spalováky a fosilní technologie se dotují podstatně víc než elektromobilita nebo OZE a to i přes takové absurdní excesy jako fotovoltaika u nás, za kterou mohou především politici.

+7/−5
5.1.2019 20:58

Z19d18e84n37ě89k 10P55a88v32l52i52š 8615280966

Nějak jste nepostřehl, že rozežraný český stát kasíruje z nafty a benzínu více 90 miliard korun.

+3/0
5.1.2019 21:51

E78m46i61l 75N71o49v96á94k 1145393610404

Když jsem tohle řešil s nějakým zuřivým zastáncem elektromobility posledně, a chtěl jsem po něm odkaz, který ty dotace nějak kvantifikuje, dostal jsem odkaz, ve kterém se psalo o tom, že ty dotace jsou ve formě daní, které jsou příliš nízké;-D

0/0
6.1.2019 13:40

V63í28t 57O29ž32a44n13a 1898278645704

Vláda schválila investiční pobídku 529 milionů korun pro BMW na vybudování testovacího centra v Sokolově

Většinu z více než půlmiliardové pobídky mají tvořit sleva na dani z příjmu (201,8 milionu korun) a dotace(!) na pořízení majetku (255 milionů). Zbytek pak dotace(!) na rekvalifikaci nebo školení zaměstnanců (46,9 milionu) a dotace na tvorbu nových pracovních míst (25 milionů).

0/0
6.1.2019 16:14

E83m43i15l 91N47o90v17á89k 1865633780404

A víte, co se má v tom testovacím centru u Sokolova testovat? Samořiditelné elektromobily:-)

0/0
6.1.2019 16:33

T79o38m28á78š 13T18a21t22í80č97e38k 5680902700748

Pozor: oni to nedostali na výrobu aut na ropu, ale na - ehm - tvorbu pracovních míst. Kdyby tehdy bylo toto regulátorské a dotační šílenství s autíčkama na baterky už rozjeté, je dnes ČR elektromobilní velmoc soukromých podniků za veřejné finance.

0/0
5.1.2019 22:20

J33a29n 27C24e17p61e81k 1894906370

A že ta vaše Tesla pak jede na elektřinu z uhlí, to už je vám jedno že?

+1/0
7.1.2019 13:18

T43o14m57á22š 31K71a53p10l49a27n 8483939253343

No nechtějte vědět, jaké byly v průběhu minulého století dotace ostatním automobilkám, na výstavbu, na modernizace, na školení pracovníků, na pokrytí ztrát po krachu v devadesátých a tak dále.

Tesla by svá auta prodala i bez dotací. Horší to bude mít teď, kdy letos a příští rok najednou s elektroauty i všechny ostatní automobilky (Mimochodem mnohým na to opět přispěly státy nějakou formou).

Každopádně za 5 az 6 let nebude chtít smradlave auto téměř nikdo.

+4/−7
5.1.2019 20:19

J85o18s52e58f 13Š45o76l32t55e30s 8424658660453

Nebude to mít horší. Když se na to podíváte, tak třeba velmi dobrý Ioniq se v USA prakticky neprodává, nejsou baterie. Hyundai Kona EV či Kia Niro EV jsou také skvělá auta, která by měla šanci prodat stejně kusů jako Model 3. Neprodají. Nemají baterie. Audi E-Tron a Jaguár I-Pace? Roční výroba dělá do 20000 kusů, to nejsou žádní konkurenti. Navíc jsou o dost dražší.

+1/0
5.1.2019 20:54

V63í32ť27a 55K38r86u75t74i17š 1630684755667

A btw, můžu se zeptat, jak to bude dělat Tesla? Ta má údajně 0,5m predobjednavek na trojku už od roku 2016. Týdny dělá s bidou 5.000 aut/ týden (doposud cca. 170tks aut, tzn. třetinu predobjednavek) a dle svých opět nadnesenych plánu chce velmi brzy z toho 3.000 vozit týdne do Evropy?

+1/0
5.1.2019 21:04

V25í89t 30O57ž83a35n11a 1898308535394

Má všechno zajištěno inhouse.

0/0
6.1.2019 15:37

J41i86r91i 66F80i12n90k 1872150859633

Tesla model 3 je o třídu větší auto než vámi zmiňovana. Je to rozdilnjal mezi golfem a passatem. Mají oba spalovací motor, ale jina třída.

0/0
5.1.2019 22:44

J85o93s30e47f 86Š46o20l43t44e93s 8444688190173

Ještě navíc.

0/0
6.1.2019 21:51

J65o10z84e81f 41K43o72s12t73e26l96a10n83s17k35ý 8615762879616

Budem citovať jedného diskutujúceho: "Dotace jsou cesta do pekel!" A pod ním 48 súhlasných klikov.

Klasický prípad, že ktosi čosi začul o dotáciách, a už je chytrý jak rádio. Pretože vždy platí, že keď dvaja robia to isté, nemusí to byť to isté. Tak je to aj s tými dotáciami. Ja som podnikateľ a niekdy som dotácie nebral a ani by som o to nemal záujem. Ale to neznamená, že sa budem robiť chytrý a tvrdiť, že akákoľvek dotácia je cesta do pekla. Pretože ide o to, aká je to dotácia a hlavne, či existuje potenciálna možnosť, že sa v budúcnosti takáto dotácia násobne zhodnotí.

Dá sa diskutovať o zmysle poľnohospodárskych /zemědělských/ dotácií, tie mali význam po druhej svetovej vojne, kedy bola - v porovnaní so súčasnosťou produktivita práce v porovnaní so súčasnosťou - veľmi malá. V USA napr. pracuje v poľnohospodárstve nejaké 1 či 2 % obyvateľov, v Nemecku okolo 4%.

Ale inak je na dotáciách doslova založená naša moderná spoločnosť. Vďaka dotáciám v rôznych formách sa posúvame dopredu rýchlejšie ako bez nich. Stačí pár príkladov:

Školstvo a veda a výskum je všade vo vyspelých štátoch dotované. Pretože investície do vzdelania a vedy, pokiaľ sa aspoň trochu rozumne alokujú, sa zhodnotia. Veľká časť užitočných vecí, ktoré denne používame, vznikla ako vedľajší či dokonca náhodný produkt nejakého "neúspešného" výskumu, samozrejme dotovaného štátom prostredníctvom rôznych foriem. Áno, v USA si pár špičkových univerzít svojím výskumom na seba zarobí, ale to je výnimka potvrdzujúca pravidlo.

Dotovaný bol výskum a vývoj dnes toľko ospevovanej jadrovej energie. Možno niekomu niečo hovorí najdrahší vojenský projekt v histórii USA - projekt Manhattan. Jednalo sa o výrobu jadrovej bomby. Tento projekt určite nebol financovaný súkromnými firmami, to si mohla dovoliť financovať len vláda veľkého štátu.

+5/−4
5.1.2019 18:35

J38o35z43e62f 62K86o24s53t20e20l93a46n51s32k56ý 8725462899136

Rovnako vývoj do neba vychvaľovaných spaľovacích motorov bol v určitých obdobiach silno dotovaný. Stačí si spomenúť na 2 svetové vojny. Aké lietadlá s akými parametrami lietali na začiatku prvej či druhej svetovej vojny, a aké na jej konci. Pretože jedno z pozitív veľkých vojenských konfliktov je, že sa veľmi zrýchľuje vývoj vojenskej techniky. Aj vďaka tomu, že je masívne dotovaný zakázkami zo strany vlád štátov bojujúcich vo vojne. A po skončení vojny zdokonalená technika nájde uplatnenie v civilnom sektore.

Podobne by sme sa mohli baviť o počítačoch. Prvé počítače, ktoré princípom svojej práce podobali tým súčasným, vznikli už počas druhej svetovej vojny. Slúžili hlavne na dešifrovanie správ nemeckých šifrovacích strojov Enigma. Briti ich potom po vojne "z humanitárnych dôvodov" rozobrali, aby sa taká "nebezpečná vec" nedali v budúcnosti zneužiť. Ale to samozrejme nemohlo zastaviť ich vývoj - zúrila totiž studená vojna - zúrila totiž studená vojna a na presné navádzanie jadrových rakiet bol samozrejme potrebný výpočtový výkon. To isté platí o kozmických letoch, za ktorými boli v začiatkoch hlavne vojenské ciele. Dotáciami americkej vlády takto vznikol systém GPS, ktorý dnes bežne používame na navigáciu.Áno, ak by bolo vojna, tak by vývoj v oblasti elektromobilov asi šiel vpred rýchlejšie ako teraz. Ale to by asi bolo dosť blbé - kvôli rozvoju elektromobilov rozpútať nejaké nové vojenské peklo.

+4/−2
5.1.2019 18:35

J32o54z29e23f 91K56o31s88t45e36l35a19n41s66k80ý 8575782399656

Na záver k tým dotáciám elektromobilov. V porovnaní s dotáciami na často úplne nezmyselné projekty je DOČASNÁ podpora predaja elektromobilov relatívne dobrá investícia, ktorá prinesie svoje ovocie o 10 či 15 rokov. Tých dôvodov je hneď niekoľko: naša civilizácia v podstate visí na šnúrke od gatí /kalhot/ arabských ropných šejkov, ruských firiem a niektorých ďalších štátov. Stačí, že sa pár vplyvných ľudí OPEC-u stretne v zasadačke nejakého hotela, "upečú" nejaký plán a o pár dní v celej Európe platíme o niečo drahší benzín či naftu. Kartelové dohody vo vnútri štátov sú pritom striktne zakázané - vlády za to dávajú firmám mimoriadne vysoké pokuty. Lenže OPEC je kartel kartelov - tomu nemá kto vymerať pokutu... :-)

Mimochodom každý z nás platí zo svojích daní ešte extra poplatok za ropu a plyn - vo forme budovania prevádzky ich zásobníkov. Pretože žiadny moderný štát sa nemôže spoliehať na to, že ropa a plyn budú vždy dostupné a za relatívne dostupné ceny.

Ďalším PRAVDEPODOBNÝM benefitom bude zníženie cien elektriny. Už len preto, že jej výroba prestane byť biznisom niekoľko málo firiem. Samozrejme štát si bude chcieť niekde vynahradiť. Ale akým spôsobom, to je teraz vo hviezdach. Ale určite nie zdaňovaním elektriny, ktorú si doma niekto vyrobí na svojej záhradke či streche domu. Kto by to chodil kontrolovať? (Zvlásť u nás, kde sme majstri sveta v obchádzaní zákonov. :-))To by potom museli zdaniť aj vodu z vlastnej studne, ovocie a zeleninu z vlastnej záhradky či vajíčka, ktoré znesú sliepky u niekoho vo dvore.

+3/−6
5.1.2019 18:35

K31a29r53e29l 28N91o62v31o59t57n60y 2601615259860

"Ďalším PRAVDEPODOBNÝM benefitom bude zníženie cien elektriny."

Naopak, da se ocekavat zdrazeni a to vyrazne, jakmile stat zjisti, ze mu diky rozsireni elektromobilu klesa vyber spotrebni dane z paliv, a bude muset ten vyber nejak kompenzovat :-D

+13/−2
5.1.2019 18:44

V83l38a82s15t30i70m15i65l 34P18l82a84c84h14ý 5845508974923

dotace do soukromých společností jsou nesmysl. Dá se to ještě pochopit u zemědělců, kdy je třeba aby se půda obdělávala. U ostatních podniků je to jen křivení trhu a zneužívání dotací, kdy třeba stroj přejde několikrát přes dotaci anebo jeho cena je uměle předražena. Dotace jsou smysluplné u veřejného sektoru a u vědy nikde jinde.

Cena elektřiny se zlevní a na to jste přišel jak? Dá se spíše očekávat její růst, když bude po ní poptávka. Naopak ještě hrozí, že státy zavedou nové daně na vozidla, protože státní kasa přijde o dost velké peníze, když lidi přestanou brát PHM. Dá se očekávat, že bud zavedou silniční dań na každé vozidlo anebo bude se danit elektřina do vozidel.

+8/−1
5.1.2019 19:11

K16a33r80e13l 11N10o94v10o93t98n38y 2871745739560

Skolstvi, veda a vyzkum jsou jedine veci, kde dotace maji smysl. Dotace do cehokoliv jineho, a predevsim do soukromeho podnikani, jsou zlo.

+10/−1
5.1.2019 18:41

J26i79r95i 28F95i33n45k 1602230869933

Vidím ze s obecnými tezemi si docela vystačíte.

Věřím ze je to docela pohodlne a mate ve vešel jasno, že.

+1/−2
6.1.2019 9:01

K20a18r77e46l 55N72o19v61o67t18n62y 2131355819150

Pokud se maji masove rozsirit elektromobily, musi se predevsim poresit ta inrastruktura, coz si vyzada investice za desitky miliard.

A nekdy behem te doby stat zjisti, ze mu chybi finance diky nizsim vyberum spotrebni dani na paliva, a drive ci pozdeji zakonite dojde k zavede spotrebni dane za elektrinu, coz bude velmi zajimave zejmena pro ty, kteri si doma elektrinou topi...

+1/0
5.1.2019 18:25

Najdete na iDNES.cz