Temu si zakládá na své mobilní aplikaci, která byla za loňský rok nejpopulárnější v americkém App Storu, jak uvedl portál Semafor. Podle webu kanálu CNBC jí v kategorii nejstahovanějších bezplatných aplikací společnosti Apple patřily první příčky poslední dva roky.
Počet stažení aplikace ale v posledních dnech klesl o celých 62 procent. Reklamy na Temu tak z amerického internetového prostoru téměř zmizely.
Neskloníme se před barbarem, hlásá Čína. USA zvýšily cla na celkem 145 procent![]() |
Obchodní model Temu se zhroutil s příchodem Trumpových cel a rozpoutanou celní válkou s Pekingem, v rámci které na dovoz z Číny uvalily USA cla ve výši 145 procent. Cla na dovoz z USA do Číny v důsledku odvetných kroků Pekingu vzrostla na 125 procent.
Trump rovněž zrušil výjimku umožňující vyhnout se placení cel v USA za zásilky v hodnotě nižší než 800 dolarů (zhruba 17 600 Kč). Právě tato výjimka podle BBC pomohla firmám, jako jsou Temu anebo Shein, k rychlé expanzi na americkém trhu. Zaniknout má 2. května.
Americké celní úřady odhadují, že v loňském roce byla tato výjimka uplatněna u zhruba 1,4 miliardy zásilek do USA.
Konec levného zboží?
Úspěšné společnosti s rychlou módou Temu a Shein oznámily v téměř identických oznámeních, že kvůli nynějším změnám v pravidlech světového obchodu a clech zvýší ceny. Na internetových stránkách uvedly, že k úpravě cen ve Spojených státech přikročí od 25. dubna. Jejich prohlášení však neupřesňují, v jakém rozsahu se ceny zvýší, upozornila agentura AP.
Shein i Temu mají problém. Výrobky obsahují alarmující množství toxických látek![]() |
Zvýšení cen zvažují i prodejci na Amazonu, z nichž mnozí také odebírají z Číny. S vyššími náklady počítají i podniky na TikTok Shopu.
Momentálně je Temu na 69. místě v žebříčku nejprodávanějších bezplatných aplikací v USA, běžně se držel v první desítce. Shein je na 42. místě, ještě minulý měsíc byl přitom patnáctý.
Evropská komise chce zpoplatnit čínské zásilky. Balíčky z e-shopů mohou podražit![]() |
Přední příčky ve stahování aplikací však nahradily konkurenční čínští obchodníci. Například pekingský velkoobchod Dhgate je na druhém místě a Taobao společnosti Alibaba je sedmý. Za jejich úspěchem nestojí nic jiného než virální videa, která poukazují na nízkou cenu jejich produktů.
Reklamy na Temu ve vyhledávání a zobrazení na sociálních sítích klesly od 11. dubna o 77 procent. Návštěvnost z reklam přitom dříve převyšovala návštěvnost webových stránek s oblečením dva a půlkrát. V rozhovoru to uvedl Ben Parkes, analytik pro spotřební zboží a maloobchod ve společnosti Similarweb.
Temu přijde o zákazníky
Zjištění marketingové společnosti Tinuiti ukázalo, že 5. dubna celou pětinu zobrazení reklamy v americkém Google Shopping zakoupila právě společnost Temu. O týden toto číslo kleslo rovnou na nulu.
Tisíce tun denně. Laciné zboží od Temu či Alibaby zatěžuje leteckou dopravu![]() |
Také na platformě Meta bylo Temu jedním z největších inzerentů. Výdaje této platformě ale obchod výrazně omezil. Zatímco celosvětově provozuje Temu zhruba 27 000 reklam na stránkách a v aplikacích Meta, převážně v Evropě a Velké Británii, v USA už jich je od středy jen šest.
V roce 2023 získala Meta za příjmy z reklamy 132 miliard dolarů, více než 7 miliard dolarů přitom přišlo podle reklamního analytika Briana Wiesera z Číny. To, jaké dopady bude mít ztráta vysokých částek od Temu na společnost, se ukáže. 30. dubna má Meta oznámit výsledky za první čtvrtletí.
Někdy to byla opravdu tragédie. Divné zboží z Temu a Aliexpressu![]() |
Podle analytika elektronického obchodu Juozase Kaziukenase nicméně situace neznamená, že by lidé přestali Temu využívat stejně výrazně jako kleslo stahování aplikace. Přijde ale o nové uživatele, uvedl pro CNBC.