Technologický sektor ve výdajích překonává dokonce farmaceutické odvětví, fosilní paliva, finanční a chemický sektor, které v minulosti lobbingu dominovaly.
„Rostoucí lobbistická palebná síla velkých technologických firem a digitálního průmyslu jako celku odráží obrovskou a rostoucí roli těchto odvětví ve společnosti,“ uvádí se ve studii.
Důvodem k obavám by podle ní mělo být to, že tyto platformy mohou využít svého vlivu k tomu, aby se ujistily, že jejich hlasy jsou v debatě o nových pravidlech pro digitální platformy slyšet více než hlasy kritiků.
Studie uvádí, že 612 firem, skupin a svazů vynaloží ročně více než 97 milionů eur (2,5 miliardy korun) za lobbing v oblasti digitální ekonomiky. Studie vychází z údajů, které firmy do poloviny června vložily do registru transparentnosti EU.
Nejvíce peněz vydal Google, a to 5,75 milionu eur. Následoval Facebook, jehož výdaje na lobbing činily 5,5 milionu eur. Microsoft na stejný účel vynaložil 5,25 milionu, Apple 3,5 milionu, Huawei tři miliony a Amazon 2,75 milionu eur.
Digitální daň v ČR zatím v nedohlednu
Technologický lobbing se zaměřuje na dva hlavní právní předpisy. Zákon o digitálních trzích a zákon o digitálních službách. Ty platformám stanovují pravidla a vyžadují, aby více sledovaly obsah, poznamenala agentura Reuters.
Studie rovněž varuje před napojením odvětví na Evropskou komisi (EK). Lobbisté se účastnili tří čtvrtin z 270 schůzek úředníků EK k oběma návrhům zákonů.
V současné době je digitální daň zavedená v několika evropských zemích, ve Francii či Itálii ve výši tří procent, v Rakousku pět procent, nejvyšší je v Turecku 7,5 procenta.
Brzy by stát mohl začít danit Google či Facebook. Podle kritiků daň víc uškodí |
V České republice již rok a půl ve Sněmovně leží zákon o digitální dani. Zákon by měl zavést pětiprocentní daň, která měla každoročně přinést do státního rozpočtu zhruba tři miliardy korun.
Danily by se tržby internetových společností od českých uživatelů z cílené reklamy, ze zpoplatněných služeb na sociálních sítích nebo z prodeje dat o uživatelích u velkých korporací jako jsou Google, Facebook, Amazon či Spotify.
Ze Spojených států už přišlo varování, že zemím, které digitální daň vesměs americkým firmám zavedou, zvýší USA clo na některé výrobky. „Obrátila jsem se na vedení Sněmovny, aby zařadili digitální daň na jednání. Časově to již ale bude velmi náročné,“ řekla už v srpnu ministryně financí Alena Schillerová.
Na poslední řádné schůzi před parlamentními prázdninami však toto zdanění poslanci nestihli projednat a schválení do konce volebního období není příliš reálné.