Někteří zákazníci, kteří nedávno nakoupili značkové vonné svíčky na Amazonu, nešetří negativními recenzemi. Podle některých nemají svíčky buď žádnou anebo sotva znatelnou vůni. A zatímco někteří recenzenti udělili svíčkám pět hvězdiček a hovoří o silné vůni připomínající vánoční stromky, jiní tvrdí, že necítí vůbec nic nebo pouze hořící vosk, píše americký deník The Business Insider.
„Tuto svíčku jsem si koupil již dříve a vůně pronikla do celé místnosti. Tahle voní bídně,“ zmínil jeden ze zákazníků.
„Vůbec žádná vůně, pokud obličej nevrazíte přímo do skleněné nádoby. Hořelo to osm hodin a... žádná vůně,“ stěžoval si další.
Množství záporných recenzí na svíčky tak přilákalo pozornost univerzitních pracovníků, kteří začali souvislost mezi stížnostmi na svíčky a koronavirem ve svém volném čase zkoumat. Například Nick Beauchamp, odborný asistent z univerzity v Bostonu, sledoval, kdy přesně se negativní recenze začaly objevovat a jak moc tyto stížnosti týdně přibývaly. Jeho graf ukázal prudký nárůst stížností kolem prosince, tedy v době, kdy varianta omikron zvedla novou vlnu případů covidu v USA.
Beauchamp však není zdaleka prvním, kdo zkoumal vztah mezi vůněmi svíček a případy nákazy koronavirem. Kate Petrova, výzkumná pracovnice z univerzity ve Filadelfii, sledovala recenze na svíčky na Amazonu už během roku 2020 a srovnávala hodnocení zákazníků v období před vypuknutím pandemie a po něm.
Ukázalo se, že před rokem 2020 se hodnocení nejpopulárnějších vonných svíček pohybovalo mezi 4 a 4,5 hvězdičkami, od ledna 2020 kleslo o celou jednu hvězdu. V jiné analýze zase přišla na to, že podíl recenzí, v nichž si zákazníci na absenci stěžují, se od ledna 2020 do listopadu téměř ztrojnásobil, a to zhruba ze 2 procent na 6 procent.
Neberte to zase tak vážně
Beauchamp i Petrova se však shodují, že je nutné brát výsledky jejich analýz s rezervou. „Nebral bych to příliš vážně,“ uvedl Beauchamp na svém Twitteru. Podle něj je totiž evidentní, že každou zimu dochází k nárůstu hodnocení „bez vůně“ ať už vládne koronavirus či ne. V zimě navíc dochází k nárůstu prodejů svíček obecně a zákazníci během tohoto období udělují produktům také častěji recenze.
„I když mě těší, že tolik lidí je nadšených ze síly a potenciálu dat,“ uvedla Petrova na svém Twitteru, „chci také všem připomenout, že to, co jsem zveřejnila, bylo jen zábavné cvičení vizualizace dat, nikoli vědecká studie,“ dodala. Ani podle ní tak nelze brát výsledky příliš vážně.