Páteční raketový útok na tanker Marlin Luanda převážející ruské palivo Adenským zálivem se může jevit jako rozhodující moment pro celosvětový trh s ropou. Po několikaměsíčních útocích húsíjských ozbrojenců na západní obchodní plavidla byly totiž ropné tankery vůči útokům do jisté míry imunní. Suezem denně proplouvají tři miliony barelů ruské ropy a pohonných hmot a tyto objemy jsou pro globální trh důležité. A to i navzdory sankcím uvaleným na Moskvu kvůli válce na Ukrajině, píše agentura Bloomberg.
Páteční útok však jasně ukázal jednu věc. Ať už jemenští Húsíové nabízejí jakékoli záruky, nevztahují se na lodní náklad, pokud má plavidlo samo o sobě byť jen chabé spojení s USA, Spojeným královstvím nebo Izraelem. Húsíové původně prohlásili, že se zaměřují pouze na izraelská aktiva kvůli válce v Gaze. Poté, co tyto země zahájily letecké údery v Jemenu, rozšířili svůj zásah na plavidla USA a Spojeného království.
Nechaly se USA vlákat do války? Podle expertů Húsíové upevňují své postavení |
Rizika pro plavidla v oblasti se dále zvýšila poté, co USA uvedly, že Íránem podporovaní zmocněnci o víkendu udeřili na základnu v Jordánsku. To zvýšilo tlak na prezidenta Bidena, aby reagoval. Írán uvedl, že s útokem nemá nic společného.
Vše má svou cenu
Zastaví se tedy tranzit ropy přes Rudé moře? ptá se Bloomberg. Je to nepravděpodobné, ať už pro obchod obecně, anebo pro tok ropy konkrétně. Rozhodnutí o tranzitu závisí především na čtyřech faktorech: na ochotě majitele, posádky, nájemce a na zisku. Pokud chce nájemce proplout Rudým mořem a najde ochotného majitele lodi s posádkou, třeba za peníze navíc za podstoupené nebezpečí, pak se obchod uskuteční, pokud bude cena dávat smysl.
Je ovšem pravda, že náklady na pojištění mohou být vysoké. Pro některé majitele plavidel je tak atraktivnější zvolit dlouhou cestu kolem Afriky a následovat kontejnerové přepravce, kteří již tuto objížďku zvolili. Ale i když páteční útok nově definoval druhy lodí, které mohou být považovány za cíle, ne všechny budou spadat do této kategorie. Nejpravděpodobnějším následkem incidentu bude, že počet lodí ochotných riskovat se sníží, ale námořní trasa se nezavře úplně.
USA znovu zaútočily na postavení rebelů v Jemenu, zničily další raketu |
Nezdá se, že by ruská ropa byla novým cílem Húsíů. V mezinárodní námořní databázi Equasis je jako správce napadeného tankeru Marlin Luanda uvedena firma Oceonix Services Ltd. se sídlem v Londýně. Pro povstalce to mohlo být dostatečné spojení. Také náklad na lodi se od většiny ruské ropy lišil v jedné zásadní věci: byl přepravován pomocí západních poskytovatelů služeb a byl v rámci limitu povoleného americkými sankcemi.
Riziko existuje vždy
Od ruské invaze na Ukrajinu a následných sankcí se většina ruské ropy a pohonných hmot přepravuje prostřednictvím tzv. stínové flotily. Tato plavidla mají utajenou vlastnickou strukturu, téměř nikdy nemají zveřejněné vazby na Spojené království, USA nebo Izrael, zřídkakdy, pokud vůbec, plují do přístavů těchto zemí, a jejich pojištění je rovněž neprůhledné.
Pokud Húsíové profilují své cíle na základě zpravodajských informací z otevřených zdrojů, bude stále existovat spousta převážené ruské ropy, po které nepůjdou, přinejmenším proto, že o těchto plavidlech je veřejně k dispozici jen minimum informací. Rusko je spojencem Íránu, který podporuje Húsíje, stejně tak Moskva odsoudila údery USA a Spojeného království na Jemen.
Přesto vždy existuje nějaké riziko, že se ocitnete v pasti náhodné střelby nebo se prostě stanete náhodnými oběťmi, uzavírá Bloomberg.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz