Sucha i záplavy stojí firmy 14 miliard dolarů ročně. Problémy neřeší

  19:07aktualizováno  19:07
Firmy ve světě sypou více peněz do protipovodňových opatření nebo na prevenci škod způsobených suchem. Nejsou však natolik efektivní, aby jimi dokázaly předcházet vzniklým problémům.

Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ukázal to průzkum mezi šesti stovkami firem pro klimatickou konferenci v Maroku, o kterém informoval list The Guardian.

Podle zprávy vydaly společnosti na prevenci sucha, záplav, ale i v souvislosti s přísnější environmentální politikou letos 14 miliard dolarů. Je to zhruba pětkrát více než loni (2,6 miliardy), podle autorů studie však stále málo na to, aby hrozbám, které přináší přebytek či nedostatek vody, dokázaly předejít.

Celkové číslo navíc bude vyšší. Uvedená částka je součtem výdajů šesti set firem, zhruba stejné množství oslovených společností však na dotazy neodpovědělo.

Značná část z uvedených nákladů připadá na japonskou společnost Tepco, která v minulých letech vynaložila deset miliard dolarů na odstraňování škod, které způsobila podzemní voda v elektrárně Daiichi, kterou poškodila v roce 2011 vlna tsunami.

Více než čtvrtina společností uvedla, že problémy spojené s vodou ovlivnily jejich podnikání, ať už formou nárůstu provozních nákladů nebo přerušením výroby.

„Podnikání ve všech odvětvích potřebuje vodu v nějaké podobě. Řešení rizik v souvislosti s ní je životně důležité pro kontinuitu podnikání a pro řešení problému klimatických změn,“ uvedl Morgan Gillespy z organizace CDP.

V průzkumu odpověděla téměř polovina oslovených firem, loni to bylo jen 38 procent. Nejvíce disciplinované jsou společnosti z IT sektoru. Z této oblasti odpověděly tři čtvrtiny firem. V energetice reagovala jen třetina. A podle autorů firmy jako Exxon Mobile, Chevron a Royal Dutch Shell neposkytují zásadní informace o hospodaření s vodou ani svým akcionářům.

Jiné společnosti naopak opatření zavádějí. Například farmaceutická společnost GlaxoSmithKline uvedla, že se rozhodla redukovat spotřebu vody použité při výrobě léků o pětinu ve srovnání s rokem 2010.

„Naším cílem je umožnit firmám nastavit cíle tak, aby například mohly udržitelným způsobem využívat říční vodu namísto toho, aby čerpaly zdroje určené pro místní obyvatele,“ uvedl Gillespy.

Autor:
  • Nejčtenější

Největší řetězec v ČR ovládají Vietnamci, mají pětinu trhu, tvrdí šéf svazu obchodu

Největším řetězcem v České republice co do velikosti tržeb je oficiálně Kaufland. Prezident Svazu obchodu a cestovního...

KOMENTÁŘ: Rozepře mezi Prahou a Pekingem budou Česko stát 23 miliard

Probíhající rozepře Číny a Prahy se promítnou do českého hrubého domácího produktu negativně, čímž poškodí tuzemskou...

Byty na Manhattanu už nikdo nechce. Cena rapidně klesá, makléři se diví

Američtí realitní makléři čelí zapeklité záhadě. Přestože je ekonomická situace dobrá a úrokové sazby se v USA pohybují...

Premium

Řekněte, odkud máte miliony. Soud poprvé rozhodl v prokazování majetku

Podnikatelka L. Š. přiznala příjmy ve výši půl milionu korun. Jenže podle zjištění Finančního úřadu pro Zlínský kraj se...

Naštvaná Schillerová. ČSSD nechce zdanit rezervy na životní pojištění

Sociální demokraté ve středu rozladili ministryni financí za ANO Alenu Schillerovou. Hlasovali při jednání rozpočtového...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Americký bojkot značky Huawei zatím nefunguje, firmě dál rostou tržby

Navzdory americké snaze o globální izolaci společnosti Huawei tržby čínského technologického giganta rostou. Od ledna...

Singapur brojí proti cukru. Jako první země zakáže reklamu na sladké pití

Singapur se stal první zemí, která zakázala reklamu na nápoje s vysokým obsahem cukru. Podle tamního ministerstva...

Pivo v papíru. Pivovar Carlsberg představil plně recyklovatelné balení

Ani plech, ani plast, ani sklo. Nový obal, ve kterém chce dánský pivovar Carlsberg prodávat své pivo, je z...

Světová ekonomika letos poroste nejméně od krize, tvrdí MMF

Růst světové ekonomiky v letošním roce zpomalí na tři procenta, což bude nejslabší tempo od globální finanční krize. Ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz